Denník N

RegioJet si požičal dva vagóny z NDR od historického spolku, chýbali mu súpravy

Na linke do Komárna jazdili minimálne dva dni koženkové retro vozne. Na snímke jeden z vozňov, ktorý odfotil železničný fanúšik.
Na linke do Komárna jazdili minimálne dva dni koženkové retro vozne. Na snímke jeden z vozňov, ktorý odfotil železničný fanúšik.

Na linke do Komárna RegioJet nasadzoval dva vozne, ktoré bežne slúžia na nostalgické jazdy. Imitujú cestovanie v časoch hlbokej normalizácie.

Česká firma KŽC má unikátny biznis model. Prevádzkuje flotilu rušňov a vagónov z obdobia socializmu, ktoré nazýva „zlatou érou železníc“. Vypravuje nostalgické vlaky pre železničných fanúšikov, alebo vagóny požičiava na narodeninové oslavy či svadby.

Nedávno firma dostala aj jednu netypickú požiadavku: dva vagóny z roku 1977 si potreboval požičať súkromný dopravca RegioJet. Nepotreboval ich na vypravenie žiadneho špeciálneho retro vlaku, ale pre bežný „osobák“ na linke Bratislava – Komárno.

Oba vagóny tu jazdili v posledných dňoch, minimálne počas pondelka a utorka.

„Nespomínam si, že by sme doteraz mali takúto objednávku, radi sme však vagóny poskytli,“ hovorí obchodný riaditeľ firmy Bohumil Augusta.

Retro vlak RegioJetu natočil fanúšik, ako vyráža 12. decembra z Bratislavy

Na slovenskej železnici tak došlo ku kurióznej situácii. Na linke, kde RegioJet sľubuje moderné „nízkopodlažné súpravy s WiFi pripojením“, jazdili koženkové vagóny s pôvodným označením Československých dráh.

„Bola to mimoriadna situácia, vozne sme nasadili v jednom páre spojov. Po niekoľkých jazdách sa vrátili späť do Česka,“ uvádza hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Autentické vozne ČSD

Oba vozne vyrobila východonemecká vagónka VEB Waggonbau Bautzen, ktorá patrila k hlavným dodávateľom československých štátnych železníc. Ešte donedávna ich využívali České dráhy, po vyradení ich v rokoch 2014 a 2015 kúpila firma KŽC.

Oba vagóny nechala opraviť a dala im pôvodný náter. Podľa Augustu totiž musia vyzerať presne tak ako za Husákovej normalizácie.

kzc-retro-vlak-ii
Česká firma KŽC funguje už desať rokov. Vozne, ktoré zapožičala RegioJetu, nasadzuje v lete vo výletnom rýchliku pre nostalgikov na trase Praha – Beroun – Rakovník a späť. Foto – KŽC

Hoci si túto éru mnoho ľudí spája skôr s preplnenými a zapáchajúcimi vlakmi, Augusta tvrdí, že pre železničného fanúšika mala svoje čaro. „Železnica mala v tom čase prestíž. Všetko fungovalo spoľahlivo, na ničom sa nešidilo, ľudia využívali oveľa viac vlaky než autá,“ tvrdí Augusta.

RegioJet vozne firmy KŽC využil ako núdzové riešenie. Na linke Komárno – Bratislava totiž prišiel tento rok v dôsledku nehôd o tri súpravy.

Najtragickejší prípad sa odohral v polovici septembra pri Veľkom Mederi, keď vlak RegioJetu narazil do kamióna, ktorý vošiel na železničné priecestie. Zranilo sa 37 ľudí, rušňovodič neskôr v nemocnici zomrel.

Východonemecká vagónka bola jedným z dvorných dodávateľov Československých dráh. Na snímku je odovzdávanie nových vozňov v roku 1984. Foto - Wikipedia
Východonemecká vagónka bola jedným z dvorných dodávateľov Československých dráh. Fotografia je z odovzdávania nových vozňov v roku 1984. Foto – Wikipedia

Improvizácia podľa RegioJetu

Linku do Komárna, na rozdiel napríklad od linky Bratislava – Košice, prevádzkuje RegioJet za štátne dotácie. Ministerstvo dopravy preto žiadalo, aby aj po nehodách zachoval súkromný dopravca objednanú kapacitu vlakov.

RegioJet najprv začal posielať na túto trať svoje bežné rýchlikové vozne. Tento víkend však spustil novú linku na trase Praha – Brno – Bratislava a zistil, že nemá dostatočnú kapacitu, aby pokryl všetky svoje linky.

Z menej sledovanej trate do Komárna preto vlastné vozne odvelil a niektoré súpravy tu dočasne lepí vozňami, ktoré si požičal od iných dopravcov. Dvojdňový prenájom vagónov z historickej flotily firmy KŽC bol zrejme najrýchlejším aj najlacnejším riešením.

„Nie vlastnou vinou sme prišli o tretinu vozového parku. Nové súpravy však na trhu nie sú, preto riešenie tejto situácie nejaký čas trvá,“ vysvetľuje hovorca Ondrůj.

Polovicu z požičaných vozňov tvorili klasické "koženky". Foto: Ilustračné - CREATIVE COMMONS
Symbolom cestovania v časoch socializmu boli koženkové sedačky. Nezaobišli sa bez nich ani dva vozne, ktoré si v uplynulých dňoch požičal RegioJet. Ilustračné foto – CREATIVE COMMONS

Dva retro vozne boli vraj len krátkodobým riešením, v ďalších dňoch už podľa RegioJetu budú jazdiť modernejšie.

„Nateraz plánujeme nasadzovať náhradnú súpravu, ktorá bude zostavená z našich diaľkových vozňov, prípadne z prímestských vagónov, ktoré si prenajmeme od železničného dopravcu Arriva,“ spresnil Ondrůj.

Nasadenie vozňov od historického spolku sa snaží prezentovať aj v pozitívnom duchu – označuje ich za kuriozitu, ktorú vraj ocenili milovníci železničného retra. „Fotografovali si ich železniční fanúšikovia, brali to ako raritu,“ dodáva hovorca.

Koženky aj pri väčších hráčoch

RegioJet pripomína, že koženkové vozne sú na železnici úplne bežné aj dnes – používajú ich na niektorých linkách České dráhy aj Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Slovenský štátny dopravca si dokonca pred dvoma rokmi požičal štyridsiatku takýchto vozňov z Česka, keď sa potreboval nachystať na nápor cestujúcich, ktorý nastal po zavedení Ficových zliav pre dôchodcov a študentov.

Súčasťou prenájmu bolo vtedy aj päť starších rušňov, Slovensko za ne Českým dráham zaplatilo 360-tisíc eur.

Východonemecké vozne doteraz na posilových spojoch využívajú aj České dráhy či ZSSK. Foto - ČD
Východonemecké vozne na posilových spojoch využívajú aj České dráhy či ZSSK. Foto – ČD

Situácia RegioJetu je ešte o niečo špecifickejšia. Väčšinu svojich liniek (s výnimkou spojenia Komárno – Bratislava) prevádzkuje bez štátnych dotácií. Snaží sa pri tom fungovať ako low-cost s minimálnymi nákladmi.

Viaceré lokomotívy má napríklad prenajaté na operatívny lízing, jeho bežné rýchlikové vozne sú len prestriekané repasované vozne od rakúskych železníc.

„Tieto vozne prešli do roku 2010 kompletným redizajnom a modernizáciou, pri ktorej zostala len skriňa voza. Všetko ostatné bolo vymenené,“ hovorí Ondrůj.

Šetrí sa aj na stevardoch

Snaha RegioJetu čo najviac znížiť náklady mu však v poslednom čase prináša výrazné reputačné šrámy. Jeho linka Bratislava – Košice sa stala známou aj pre pravidelné poruchy klimatizácie či záchodov.

Tieto problémy sú dané aj tým, že RegioJet má svoje depo až v Prahe. Vozne teda aj po objavení poruchy museli často absolvovať niekoľko jázd, kým sa dostali do domovskej stanice.

V septembri zase RegioJet čelil afére zapríčinenej podmienkami, v ktorých fungujú jeho zamestnanci. Český bulvárny denník Blesk priniesol niekoľko svedectiev, podľa ktorých museli stevardi prespávať v Košiciach a Martine na izbách, kde bola pleseň. Niektorí z nich sa dokonca nakazili svrabom.

„Situáciu sme začali intenzívne riešiť. Všetky služobné byty sme dali hĺbkovo vyčistiť. Stevardi podstúpili liečbu a riadili sme sa odporúčaniami hygienickej služby,“ reagoval RegioJet.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie