Denník N

Štát kúpil ďalší väčší špeciál, lietal v ňom francúzsky prezident aj Senegalčania

Nový vládny špeciál čaká na premaľovanie. Foto - Comlux
Nový vládny špeciál čaká na premaľovanie. Foto – Comlux

Za druhý Airbus v salónnej úprave sme zaplatili 35 miliónov eur. Ministerstvo vnútra tvrdí, že by sa mohol stať súčasťou nového národného leteckého prepravcu.

Ministerstvo vnútra kúpilo za posledný polrok už štvrté lietadlo do vládnej letky. Ide o v poradí druhý Airbus 319CJ, teda lietadlo vo VIP úprave, a štát ho kúpil od rovnakého súkromného prepravcu – švajčiarskych aeroliniek Comlux.

Stroj má podľa webu Comluxu 15 rokov, 32 miest na sedenie a nalietaných necelých 5500 hodín, čo nie je na jeho vek veľa.

Ministerstvo odpísalo, že môže prepraviť až 90 cestujúcich a v zdravotníckej konfigurácii až šesť pacientov. Pred Comluxom ho užívali dve vládne letky – od roku 2001 bol špeciálom vo Francúzsku, ktoré ho v roku 2011 nakrátko posunulo africkému Senegalu a lietali v ňom jeho tamojší najvyšší predstavitelia. Neskôr ho používala charterová spoločnosť TAG Aviation Asia so sídlom v Hongkongu.

Naraz šesť lietadiel

Budúci rok bude mať dočasne slovenská vládna letka až šesť lietadiel – Airbus, ktorý už je premaľovaný do slovenských farieb a stál 42 miliónov a predtým slúžil ako VIP lietadlo kuvajtskej rodinnej firme Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons, ktorá podniká predovšetkým v stavebníctve.

Štát kúpil teraz Airbus po Francúzoch a Senegalčanoch, a má prísť v polovici roka, a už skôr dva menšie stroje Fokker 100. Prvý Fokker už súčasťou letky je, druhý by mal priletieť koncom januára.

Do marca má ešte lietať obstarožný Jak-40 a posledným lietadlom je sovietsky TU-154M, ktorému sa však tiež životnosť skončí na budúci rok.

Štát tak za obnovu svojej letky zaplatil 82 miliónov eur, keďže fokkery stáli spolu päť miliónov eur.

Ešte ako fancúzsky vládny špeciál. Foto - airliners.nete
Ešte ako francúzsky vládny špeciál. Foto – airliners.net

Konečný stav našej letky by tak mal byť dva airbusy a dva fokkery a ministerstvo ďalšie nákupy lietadiel neplánuje.

Vypísalo však tender na ďalších osem vrtuľníkov, ktoré by mohli podľa predbežných odhadov stáť až 80 miliónov eur.

Rýchlo na záver roka

S nákupom druhého airbusu prišiel Robert Kaliňák nečakane. Pred dvoma týždňami o ňom ako o možnosti hovoril po zasadnutí vlády, minulý týždeň už jeho ministerstvo podpísalo s Comluxom zmluvu.

„Lietadlo príde na Slovensko v polovici budúceho roka v čase, keď druhý airbus pôjde na generálnu opravu, ktorá bola v jeho cene. Mohli sme ho kúpiť aj budúci rok, keď sa končí životnosť Tupoleva TU-154M, ale vzhľadom na to, že prišla dobrá ponuka, kde sa nám dodatočne podarilo znížiť cenu o jeden milión eur, rozhodli sme sa nákup realizovať v tomto roku,“ vysvetľuje jeho hovorca Petar Lazarov.

Nový vládny špeciál zvnútra. Foto - Comlux
Nový vládny špeciál zvnútra. Foto – Comlux

Nákup ďalšieho stroja ministerstvo zdôvodňuje plnením úloh „v oblasti evakuácie občanov z ohrozených oblastí, prepravy zranených a pacientov alebo obetí nešťastí a ide aj o prepravu vojakov a policajtov na zahraničné misie“.

Len za posledný mesiac letka podľa hovorcu prevážala dvoch vážne zranených pacientov – jedného z Rigy a jedného z USA.

Foto - Comlux
Foto – Comlux

Možno národný prepravca

Kaliňák nákup lietadla vysvetľoval tým, že Slovensko nemá národného leteckého prepravcu.

Vytvorenie podmienok na vznik takéhoto prepravcu je vo vládnom programe a presadila ho tam SNS. „Ministerstvo vnútra o vzniku národného prepravcu nerozhoduje. V prípade, že národný dopravca vznikne, čo nie je otázka týždňov a ani mesiacov, nevylučujeme, že jeden veľkokapacitný airbus bude súčasťou národného prepravcu. Národný prepravca by pritom plnil úlohy evakuácie občanov z ohrozených oblastí a podobne,“ odpísalo ministerstvo.

Zaoberajú sa vraj aj otázkou, či by špeciály v čase, keď nie sú vyťažené, vozili úradníkov alebo komerčných pasažierov z Bratislavy do Bruselu. „Denne lieta do a z Bruselu cca 25 úradníkov komerčnými linkami.“

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie