Denník N

V duchu najhorších tradícií Mosta-Híd

Konkurz na riaditeľa Národnej diaľničnej bol od začiatku fraška.

Národná diaľničná spoločnosť bude mať tento rok už štvrtého riaditeľa. Prvého (nominanta Smeru) vyhodil minister zo Siete, aby mohol dosadiť nominanta Siete. Ten pochopiteľne skončil v momente, keď zanikla Sieť.

Tretí tohtoročný riaditeľ NDS mal úlohu len prečkať dobu medzi vyhodením toho zo Siete a časom, kým si Most-Híd nájde poriadneho nominanta. Mená neuvádzame, my si ich pamätať nemusíme, a ak si raz ich činnosť bude prezerať polícia, nájde si ich.

Štvrtý tohtoročný riaditeľ NDS sa volá Ján Ďurišin. Oficiálne je víťazom konkurzu, ale volajme ho nominant Mosta-Híd, lebo to tisíckrát lepšie vystihuje realitu.

Do konkurzu na riaditeľa jedného z najvplyvnejších štátnych podnikov sa prihlásili dvaja ľudia. Vysvetliť sa to dá len tým, že seriózni manažéri zo súkromnej sféry neverili, že to je férový konkurz a víťaz nie je vopred daný.

Snáď imidžu výberu kandidáta nepoškodil článok Denníka N, v ktorom sme už pred vyhlásením konkurzu napísali, že ho vyhrá neodborník na diaľnice Ján Ďurišin. Napísali sme to preto, lebo v kruhoch vedenia ministerstva dopravy sa to už vtedy považovalo za hotovú vec.

Ďurišin síce nie je odborník na dopravné stavby, ale pochádza z tradičnej liahne lobistov blízkych Mostu-Híd – z Transpetrolu. Ich vplyv môžeme poznať napríklad z Protimonopolného úradu, ktorého riaditeľa tiež našli v Transpetrole. A zrejme najvplyvnejším mužom maďarskej podnikateľskej komunity, ktorý posilnil počas pôsobenia v Transpetrole, je Šamorínčan Štefan Czucz.

Nový šéf štátnej firmy, ktorá rozhoduje o miliardách eur na stavbu a správu diaľnic, je teda neodborník na dopravné stavby. Do funkcie sa s veľkou pravdepodobnosťou dostal vďaka politicko-lobistickému výberu v Moste-Híd. Strana Most-Híd dlhodobo dáva najavo, že ju zaujíma najmä rýchlosť výstavby diaľnic a zvlášť tých na juhu.

Ak ste fanúšik efektívneho štátu, ide na vás z predstavy budúceho fungovania NDS strach a hrôza. Pokoj, je to možno len vec pohľadu: Posledných dvadsať rokov to v riadení štátnych diaľničných stavieb takmer nikdy nebolo inak.

Komentáre

Teraz najčítanejšie