Denník N

Pokuty za STK by mali klesnúť, vláda ešte nepovedala, o koľko

Najprv sľúbila pokus znížiť pokuty za chýbajúce autokontroly opozičná SaS, teraz pripravujú svoj návrh v Smere.

Kto zabudne včas absolvovať emisnú či technickú kontrolu, dostane automaticky od štátu pokutu 165 eur. Ak zabudol na oboje, môže si na pokutu prichystať sumu blížiacu sa slovenskej minimálnej mzde – 330 eur.

Takto štát nastavil nový IT systém, ktorý má umožniť odkryť emisných hriešnikov aj bez toho, že by im policajná eskorta kontrolovala papiere priamo na diaľnici. Pokuty má posielať automaticky.

Ministerstvo dopravy má v pláne toto nastavenie predsa len zmeniť. Zrejme k tomu viedla debata o hrozbe státisícok vysokých pokút pre nezorientovaných šoférov.

„Pôjdeme aj s návrhom zmien, ktoré sa týkajú tejto oblasti,“ rečnil vo štvrtok na tlačovej konferencii štátny tajomník ministerstva dopravy za Smer Viktor Stromček.

Detaily o tom, čo chce zmeniť v oblasti pokút, nepovedal. Z jeho slov vyplýva, že zmeny sa zrejme budú týkať aj výšky pokút. Stromček avizuje, že o všetkom bude debata v parlamente hneď na začiatku minulého roka. Medzitým však podľa jeho slov začínajú odchádzať prvé pokuty za prechmaty šoférov.

V debate o STK je nateraz viac než táto nejasnosť. Nie je známe, koľkých šoférov by sa vysoká pokuta dotkla ani na akú úroveň ju chce teraz ministerstvo dopravy dostať.

Isté je to, že v parlamente sa tak na začiatku roka ocitnú hneď dva návrhy na úľavu v kontrolných povinnostiach šoférov.

Poslanci SaS navrhujú, že ak šofér zaplatí pokutu do 15 dní od jej vyrubenia, stačí, aby zaplatil 66 eur z uloženej pokuty.

Štátny tajomník Stromček zasa rozpráva o tom, že hlavným dôvodom, prečo ide Smer s novelou do parlamentu, nie je výška pokút. Štátne dopravné IT, ktoré objednal ešte exminister dopravy Ján Počiatek od Tempestu za približne 25 miliónov, totiž umožňuje šoférom, aby sa v ňom registrovali, a keď tak urobia, pošle im IT upozornenie o tom, že sa blíži koniec platnosti štátom predpísaných autokontrol.

Problém je v tom, že šofér o tejto možnosti musí vedieť a ešte vyplniť príslušné formuláre, nikto do systému nevlial šoférske kontakty.

Štátny tajomník poukazuje hlavne na ostatné zmeny, ktoré sa chystajú v zatiaľ utajovanom materiáli. Chce liberalizovať strediská štátom určených kontrol tak, aby sa na tomto trhu slobodnejšie podnikalo. Ukázalo sa totiž, že aj keď štatisticky dostal povolenie na kontrolovanie áut dostatok stredísk, v skutočnosti niektoré nefungujú a šoféri si musia na takú STK niekedy aj dlho počkať.

Stromček očakáva, že takto pribudne na trhu takmer tisíc nových pracovných miest.

Poslanec opozičnej SaS Miroslav Ivan si myslí, že novinka od Smeru je iba reakciou na návrh SaS. Upozorňuje, že k notifikáciám o končiacej sa platnosti autokontrol majú sťažený prístup ľudia bez príslušnej IT gramotnosti a pokuty sú celkovo privysoko nastavené. „Zaplatiť celý svoj dôchodok na dvoch pokutách je veľmi zlé a nepríjemné,“ povedal Ivan.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie