Denník N

Youtuberi sú pre nás stále iný svet, ale pochopili sme, že rozumejú mladým

Najsledovanejší slovenský youtuber Gogo. Foto N – Tomáš Benedikovič
Najsledovanejší slovenský youtuber Gogo. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vo svete youtuberov, ktorých tvorbu ešte stále mnohí považujú len za povrchnú zábavu, sa v roku 2016 začali objavovať aj vážnejšie témy. Do videí sa dostali Rómovia, prezident, anorexia aj šikana.

Viac ako milión dvestotisíc pozretí má najsledovanejšie tohtoročné video z produkcie slovenských youtuberov. Neprekvapí, že ho nakrútil Gogo, počtom fanúšikov najobľúbenejší slovenský youtuber. Prekvapivejšie už je to, že na ňom nehrá počítačovú hru, čo je stále najobľúbenejší žáner medzi slovenskými youtubermi.

Gogo na videu predstavuje svojho malého súrodenca Maxa. V rebríčku TOP 5 obsadil ešte ďalšie tri priečky, o ďalšie miesta sa už delí s druhým najpopulárnejším domácim youtuberom Expl0ited a jeho frajerkou, Momou Horňákovou. Všetky videá z prvej päťky videlo aspoň 800-tisíc ľudí.

Youtuberskému svetu mnoho ľudí z inej generácie stále nerozumie a nesleduje ho. Možno aj preto si nemohli všimnúť, že sa youtuberi pomaly začínajú dotýkať aj vážnejších spoločenských tém.

Video: Najsledovanejšie video od slovenských youtuberov

Mladí a politika vo videu

Mainstreamová tvorba bežného youtubera sa naozaj ešte stále týka zábavy a hier. Väčšina najsledovanejších youtuberov vyrástla na žánri s názvom Let’s play. To znamená, že sa natáčali pri tom, ako hrajú počítačovú hru, komentovali to a neskôr zavesili na Youtube. Najčastejšie hrali známu hru Minecraft.

Neskôr sa k hrám pridalo množstvo ďalších žánrov, okolo ktorých si youtuberi budujú vlastné kanály. Pokúšajú sa o vlastné talkšou, skeče typu „Päť vecí, ktoré chlapci milujú na dievčatách“, a svojich fanúšikov berú aj do svojho súkromia. Obľúbeným žánrom je napríklad „Best friend tag“, kde cez otázky, ktoré im ich diváci položia napríklad na Facebooku, predstavujú svojich najlepších kamarátov.

Video: Gogo ešte v roku 2015 o svete youtuberov
Autor: Martina Koník

Nemá význam sa sporiť o tom, či tieto skeče a videá sú zábavné, alebo trápne a povrchné – vkus je vždy subjektívny a každý mladý fanúšik youtubera by mohol za trápne a povrchné označiť skeče zo seriálu Horná Dolná či starších šou Petra Marcina a Andyho Krausa, ktoré lámali či lámu rekordy sledovanosti u staršieho publika. Tento rok sa však do týchto ľahkých youtuberských žánrov začala tak trochu miešať aj politika.

Pre obyčajného youtubera je to pritom až príliš kontroverzná téma. „Politika spúšťa zbytočné hádky. Prirovnám to k futbalu. Ja futbal nesledujem, ale len tak zo žartu som raz povedal, že Barcelona je lepšia ako Madrid. Na šupu som dostal dvesto dislikeov a komentáre – ruším odber, lebo máš rád Barcelonu,“ vysvetľoval Selassie s tým, že na reakciách youtuberovi záleží. „Sú to moji fanúšikovia a zbytočne by som si to u nich pokazil.“

Tabu tento rok prelomil Gogo. Najpopulárnejší slovenský youtuber, ktorý má na svojom hlavnom kanáli GogoManTV takmer milión a pól odberateľov zo Slovenska a z Českej republiky, nahral pred marcovými voľbami video, v ktorom vyzval mladých, aby išli voliť. Klip s názvom „Nepochovajme Slovensko“ dodnes videlo asi 300-tisíc ľudí a Gogo v ňom naznačil, koho mladí voliť nemajú. „Ja sa červenej nebojím,“ odkázal na konci.

Video: Gogo mobilizuje pred voľbami v marci

Prezident na Youtube

V decembri išiel Gogo ešte ďalej a nakrútil video s politikom, prezidentom Andrejom Kiskom. Prezidenta v ňom berie do práce autom a pýta sa ho na drobnosti z jeho života. Kiska sa Gogovi spovedá z toho, koľko času trávi na internete, že si tam hľadá pesničky od Nedvědovcov, alebo že mal v paláci Petra Sagana. Video dodnes videlo vyše 600-tisíc ľudí.

Čí nápad bol video nakrútiť? Kiskovho komunikačného poradcu Romana Krpelana. „Prezident Andrej Kiska má záujem komunikovať so všetkými, aj s generáciou, ktorá bežne nesleduje štandardné komunikačné prostriedky, televíziu, printy či spravodajské portály, ale informácie prijíma takmer výlučne prostredníctvom sociálnych sietí,“ hovorí Krpelan.

„Preto mi napadlo, či by sme neoslovili Goga s návrhom, že by vymyslel a zrealizoval niečo spoločné s prezidentom. Reakcia bola pozitívna. Vedeli sme, že nemôžeme a nechceme Gogovi zviazať ruky, a ak chceme osloviť jeho cieľovú skupinu, musíme celú akciu nechať v jeho réžii.“

Video: Gogo a cesta do práce s prezidentom

Krpelan hovorí, že Gogo prišiel s viacerými návrhmi scenára, nakoniec sa s kanceláriou zhodli na rozhovore v aute počas jazdy. Pôvodná verzia videa bola o polovicu dlhšia. „Gogo mal zrejme rešpekt strihať aj pasáže, ktoré boli viac o politike,“ vysvetľuje Krpelan.

„Bez problémov sme mu ich navrhli skrátiť či vypustiť. Nešlo nám o žiadne politické posolstvá, chceli sme mladým ľuďom ukázať, že aj prezident je len človek, ktorý má svoje pracovné povinnosti, starosti, ale vie sa aj zabaviť.“

Prezident patrí k politikom, ktorí sú na internete silní. Na svojom profile na Facebooku má 236-tisíc fanúšikov (pre porovnanie, Gogo vyše 440-tisíc), za rok ich počet narástol o trinásť percent.

Okrem toho v paláci na Facebooku experimentujú aj s novinkami. Prezidentove tlačovky medzi prvými vysielali naživo, zorganizovali už aj špeciálnu tlačovku na Facebooku, kde Kiska priamo odpovedal na otázky fanúšikov. Statusy začínajúce veľkými písmenami po Kiskovi začalo opakovať viacero ďalších politikov.

Zaujímavé je, že Gogo vo svojom videu spojil rozhovor s prezidentom s marketingovou spoluprácou so značkou Volkswagen, konkrétne promom modelu Volkswagen Up! Propagácia auta je nenápadná, ale pozorný divák si všimne, že aj vo videu s prezidentom Gogo pripomenie, že Volkswagen Up! sa vyrába na Slovensku.

Youtuberi ako cesta k mladým

Youtuberov ako spôsob oslovenia mladých objavili firmy a reklamné agentúry už dávno. Novinkou je, že tento rok si ich pomaly začínajú všímať aj neziskovky či politici. Tento rok si mnohí uvedomili, že mladým vlastne nerozumieme.

Výsledky povolebného exit pollu od agentúry Focus, kde medzi prvovoličmi zvíťazil Marian Kotleba (volilo ho 22 percent z nich) a Sloboda a solidarita skončila s necelými osemnástimi percentami až druhá, boli šokom. Najnovšie čísla o názoroch gymnazistov pocit nepochopenia len utvrdili.

Kreatívny riaditeľ reklamnej agentúry MUW Saatchi & Saatchi Adam Marčan hovorí, že záujem politikov o youtuberov nie je prekvapivý, lebo politické kampane využívajú celebrity už dávno. „Youtuberi sú rovnaké celebrity, len žijú v online svete, a teda, vieme s nimi pracovať viac 3D,“ vysvetľuje.

„Pokiaľ budú existovať, rozumej, budú mať desaťtisíce followerov, budú pre marketérov stále príťažliví. Na klišé sa však môže obrátiť to, ako s youtubermi pracujeme. Až na pár výnimiek sú naši politici marketingoví analfabeti, čo nevedia ani to, čo je Instagram. Youtuberská mládež im nič nezožerie.“

Video: Selassie v rómskej osade

Priblížiť vážnejšie spoločenské témy mladšej generácii cez ich obľúbeného youtubera sa pokúsila Nadácia otvorenej spoločnosti. Tretieho najpopulárnejšieho slovenského youtubera Selassieho zobrala do rómskej osady či utečeneckého tábora. Potom zorganizovala road show po Slovensku, kde im okrem Selassieho o svojom príbehu rozprávala Rómka Irma Horváthová a novinár, pôvodom z Afganistanu, Azim Farhadi.

„Myslím si, že človek ako ja, ktorý má v úvodzovkách veľkú moc a dokáže ovplyvniť prevažne mladých divákov, je zodpovedný za to, akým smerom ich ovplyvní,“ vysvetľoval spoluprácu s nadáciou Selassie. „To je dôvod, prečo som sa dal na túto spoluprácu. Veď aj ja sám sa stretávam s predsudkami, napríklad preto, že mám dredy, alebo že som youtuber.“

Selassieho video z Moldavy nad Bodvou videlo vyše 130-tisíc ľudí. Opierajúc sa o typický nástroj Youtube, prevažovali pozitívne reakcie: Selassie dostal takmer 13-tisíc „palcov hore“, a len asi tristo „palcov dole“.

„Na presné vyhodnotenie spolupráce ešte nebol priestor, ale čo vieme hodnotiť pozitívne, je Selassieho ochota ísť do projektu s neistým koncom a možnou stratou časti fanklubu,“ hovorí šéf Nadácie otvorenej spoločnosti Ján Orlovský. „Určite to nie je jediná cesta, ako osloviť mládež do osemnásť rokov, ale úspešní youtuberi majú rádovo širší dosah, ako dokáže spraviť akýkoľvek iný infozdroj.“

Matej Slažanský alias Selassie. Foto N – Tomáš Benedikovič
Matej Slažanský alias Selassie. Foto N – Tomáš Benedikovič

Státisíce klikov? Spoveď o anorexii

Na to, aby youtuberi hovorili aj o vážnejších spoločenských témach, však nepotrebujú oslovenie z mimovládky či návrh na rozhovor s vysoko postaveným politikom. Niektoré veci vyplynú z problémov, ktoré vidia okolo seba, alebo ich sami zažívajú. Jedno z najklikanejších videí na slovenskom Youtube za celý rok 2016 hovorí o skúsenosti s anorexiou.

Nakrútila ho Moma Horňáková, ktorá sa inak venuje skôr móde a životnému štýlu. Moma patrí do desiatky najvplyvnejších slovenských youtuberov, v súčasnosti má na svojom kanáli asi štvrť milióna odberateľov. No video „My Anorexia Story“ si od septembra, keď ho vydala, pozrelo už 850-tisíc ľudí.

V citlivo prerozprávanom osobnom príbehu svojim fanúšikom vysvetľuje, ako ľahko sa dá prejsť z nadšenia pre racionálnu stravu až k tomu, že mladé dievča ako ona prestane jesť úplne. Dostala sa z toho, no keďže životy youtuberov sa odohrávajú v on-line svete, musela si na svojom kanáli nastaviť automatické blokovanie komentárov, ktoré obsahovali slová „tučná“, „pribrala“, „prasa“, „jesť“, „schudnúť“ či „stehná“.

Video: Youtuberka Moma o anorexii

Komentáre ľudí pod videami youtuberov bývajú – tak ako to poznáme z diskusií pod novinovými článkami – neraz nechutné a tvrdé. Schytávajú si ich všetci youtuberi a väčšina si na ne postupne zvykne. Trochu iné to je, keď ľudia v youtuberskej komunite útočia sami na seba.

Aktuálna kauza zo susedného Česka. Dvojica youtuberov zverejnila údajný e-mail od marketéra značky BMW, ktorý im mal núkať spoluprácu s bizarnými podmienkami. V skratke išlo o to, že mohli dostať k dispozícii auto, ak sľúbia, že budú vo svojich videách špiniť konkurenčné značky, a sľúbia napríklad to, že v požičanom bavoráku nebudú sexovať.

Obaja youtuberi podľa svojej verzie spoluprácu odmietli, no ambasádorkou značky sa nakoniec stala iná česká youtuberka, Carrie Kirsten. Jej kolegovia ju za to vo svojich videách zhodili spôsobom, ktorý hraničí s kyberšikanou – nevyberavým spôsobom si uťahujú z toho, komu a ako musela poslúžiť.

Video: Kauza okolo BMW v Česku

„Dobrý chalan, škoda, že nie je biely“

Mladý slovenský youtuber Edyn hovorí, že podobnú kauzu, ako je tá s BMW v Česku, slovenská youtuberská komunita tento rok nezažila, a aj to, čo sa deje u susedov, treba brať s rezervou. „Tie české videá vnímam asi tak, že je to celkom zaujímavá kauzička, na ktorú sa ľudia radi pozerajú, a to jej tvorcovia dobre vedia. To, ktorá strana má pravdu, nech už si každý zvolí sám.“

Aj on sám si pre svoju farbu pleti schytáva nevyberavé príspevky – od primitívnych rasistických urážok, až po komentáre, ktoré sú sofistikovanejšie, ale stále rasistické. „Dobrý chalan, škoda, že nie je biely,“ nájdete pod niektorým z jeho videí. Edyn sa napriek tomu venuje svojmu a za posledného pol roka mu narástol počet odberateľov z 10-tisíc na takmer 90-tisíc.

Video: Youtuber Edyn o sebe

Tak či tak, aj vďaka Edynovi a ďalším osobnostiam je slovenská youtuberská komunita pestrejšia, i keď, prirodzene, kopec obsahu, ktorý produkuje, môžu mnohí označiť za povrchný a prázdny. Nie je to však tak, že sa popri ňom na Youtube neotvárajú aj pomerne dôležité témy. A čo je podstatnejšie, vplyv youtuberov na mladú generáciu sa už ignorovať nedá.

„Youtuber je na Slovensku čím ďalej tým viac skloňované slovíčko a či už je to v dobrom alebo zlom, dostáva nás to hlbšie a hlbšie medzi ľudí, ktorí pred rokom možno ani netušili, že nejakí youtuberi existujú. To samozrejme otvára možnosť tvoriť nové veci pre rôzne cieľové skupiny,“ myslí si aj Edyn.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie