streda

Okolo Zeme práve prelieta kométa a asteroid

Nočná obloha prinesie začiatkom roka hneď dva zaujímavé javy: kométu pozorovateľnú ďalekohľadom a objekt na hranici asteroidu a kométy.

Takto by podľa umelca mohlol vyzerať objekt s názvom 2016 WF9, ktorý práve putuje smerom k Zemi. Foto - NASA/JPL-Caltech

Pozrite sa v noci na oblohu, možno vás tam čaká prekvapenie. Okolo Zeme práve prelietajú dva zaujímavé objekty, z ktorých aspoň jeden bude pozorovateľný obyčajným ďalekohľadom.

Objekty objavili v NASA, ktorá ich detegovala koncom minulého roka (projekt NEOWISE).

Možnosť priameho pozorovania

Prvý z objavených objektov je kométa a nesie názov C/2016 U1. Po prvý raz ju pozorovali ešte koncom minulého októbra. Smerom k Zemi letí rýchlosťou 79,6 kilometra za sekundu a momentálne sa od nás nachádza približne 116 miliónov kilometrov.

K Zemi sa dostane najbližšie už túto sobotu, 14. januára, keď sa dostane až do orbity Merkúra a potom sa vydá na cestu preč od slnka. Po sobote bude jej jas prudko klesať.

„Kométa C/2016 U1 bude s veľkou pravdepodobnosťou viditeľná pomocou dobrého ďalekohľadu. Nemôžeme si tým byť však úplne istí, pretože jasnosť komét je notoricky nepredvídateľná,“ povedal Paul Chodas z NEO (Near-Earth Object Studies) spoločnosti NASA.

Trasa kométy C/2016 U1 počas periheliónu (keď sa kométa nachádza najbližšie k Slnku). Foto - Starry Night
Trasa kométy C/2016 U1 počas periheliónu (keď sa kométa nachádza najbližšie k Slnku). Foto – Starry Night

Ide o jednu z 50 komét, ktoré boli objavené počas roka 2016. Ak by ste sa ju rozhodli pozorovať sami, zamerajte sa na juhovýchod. Ako informovali v Universe Today,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás