Denník N

RegioJet oznámil koniec na linke do Košíc, ministerstvo s ním chce ešte rokovať

RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR
RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR

Aktualizované 15:45. – Ministerstvo dopravy v reakcii na avizovaný odchod RegioJetu vyhlásilo, že si vie predstaviť nejaký kompromis, aby súkromník neodchádzal.

Český dopravca RegioJet v utorok nečakane oznámil, že odchádza z najdôležitejšej slovenskej trate z Bratislavy do Košíc. Tvrdí, že ani po dvoch rokoch sa nedokáže dostať do zisku.

Majiteľ firmy Radim Jančura rozoslal zamestnancom hromadný e-mail, v ktorom oznamuje, že prevádzku ukončí k 31. januáru 2017.

„Je nám to veľmi ľúto, ale v situácii, keď sa na Slovensku môže viac než polovica cestujúcich prepravovať zadarmo v štátnych rýchlikoch a keď sa po politickom rozhodnutí vrátili IC vlaky, nie je na trhu dosť platiacich zákazníkov, aby sa uživili komerční nedotovaní dopravcovia,“ napísal Jančura.

Majiteľ RegioJetu menovite spomína predsedu SNS Andreja Danka, ktorý sa pred voľbami preslávil výrokom, že „neznáša žlté vlaky RegioJetu“. Ako svoju politickú tému si Danko následne zobral návrat štátnych IC vlakov.

„Na Slovensku, bohužiaľ, čelíme oficiálnej snahe niektorých politických predstaviteľov – hlavne predsedu parlamentu Andreja Danka – vytlačiť RegioJet zo Slovenska. Táto skutočnosť neprispieva k nášmu štandardnému fungovaniu,“ dodal Jančura.

Érsek: ešte sa porozprávame

Jeho odchod však nemusí byť definitívny. Ministerstvo dopravy, ktoré vedie nominant Mosta-Híd Árpád Érsek, po niekoľkých hodinách vydalo stanovisko, že sa bude chcieť s RegioJetom ešte rozprávať.

„Sme pripravení na prípadné rokovanie,“ napísalo ministerstvo.

Podrobnosti už úradníci nedodali. Zdôraznili len toľko, že na Ficových zľavách, na ktoré sa RegioJet dlhodobo sťažuje, sa nič meniť nebude.

Iné možnosti sú však vraj stále na stole. „Je možné dospieť aj k iným riešeniam, než sú vopred prezentované prostredníctvom médií,“ dodalo ministerstvo.

Na iných linkách zostáva

RegioJet medzi Bratislavou a Košicami vypravuje tri páry vlakov počas takzvaných silných dní a jeden až dva páry mimo špičky.

V slabých dňoch (napríklad vo štvrtok ráno) stoja jeho najlacnejšie lístky 12, 10, počas špičky viac než 20 eur.

Len o niečo drahšie lístky ponúka štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v obnovených vlakoch InterCity. Tie jazdia medzi Bratislavou a Košicami dvakrát denne.

RegioJet však zo Slovenska neodchádza. Naďalej bude jazdiť na objednávku štátu osobnými vlakmi na trase Bratislava – Komárno.

Okrem toho vypravuje medzinárodné expresy medzi Prahou a Košicami, Prahou a Martinom a najnovšie v decembri pribudol spoj Praha – Brno – Bratislava. Popri tom prevádzkuje aj viacero autobusových liniek.

„Ďakujeme všetkým zákazníkom, ktorí s nami na linke Bratislava – Košice cestovali, a fanúšikom za ich priazeň a podporu. Veríme, že aj po 31. januári 2017 budú uprednostňovať služby RegioJetu, aj keď na iných linkách,“ napísal Jančura v tlačovej správe.

Jeden bluf už vyšiel

RegioJet už raz svoj odchod z trate do Košíc oznamoval. Na jeseň 2015 hovoril, že skončí, pretože sa nedokáže dostať do zisku.

„Dnes je stopercentne isté, že z trate Bratislava – Košice odchádzame. Teraz len riešime, kedy a čo urobíme so zamestnancami,“ hovoril vtedy Jančura.

Krátko nato ministerstvo dopravy, ktoré vtedy viedol Ján Počiatek (Smer-SD), RegioJetu ustúpiloukončilo prevádzku štátnych vlakov InterCity, ktoré pre českého súkromníka predstavovali priamu konkurenciu.

RegioJet po ich zrušení zostal a dokonca zvýšil počet vagónov v súpravách. Decembrový návrat IC vlakov ho však znovu pripravil o významnú skupinu platiacich cestujúcich, zvlášť v najdôležitejších mestách, ako sú Bratislava a Košice.

Úniková cesta

Súkromný dopravca si aj teraz ponecháva únikovú cestu. V tlačovej správe ponúka ministerstvu možnosť, že by na linke zostal, pokiaľ by tiež mohol poskytovať stopercentné zľavy pre študentov a dôchodcov, ktoré by mu štát následne uhrádzal.

„Situáciu by mohla vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť tých cestujúcich, ktorí aktuálne cestujú zadarmo,“ vysvetľuje RegioJet.

Nemecké Vectrony sa stali pýchou RegioJetu, v začiatkoch ale prinášali skôr starost. Foto - TASR
RegioJet začal na Slovensku jazdiť s lokomotívami Vectron od nemeckého Siemensu, ide o najmodernejšie rušne na slovenskej vnútroštátnej linke. Foto – TASR

Ako ďalej dodáva, bol by ochotný pristúpiť aj na kompromis, aby sa mu hradila len polovica z poskytovaných zliav. „Druhú polovicu by sme boli ochotní zaplatiť si z vlastného,“ spresňuje Jančura.

Študenti totiž za normálnych okolností tvoria v mnohých vlakoch viac než polovicu cestujúcich, v spojoch RegioJetu však predstavujú len pár percent.

RegioJet stále verí, že ministerstvo na jeho návrh nakoniec pristúpi. „V takomto prípade by sme zmenili svoje rozhodnutie a linku Bratislava – Košice by sme nezrušili, resp. by sme ju opätovne zaviedli,“ dodal RegioJet.

Návrat štátneho monopolu

Podobnú požiadavku RegioJet predniesol štátu aj na jeseň 2014, keď sa chystalo spustenie Ficových zliav. Aj vtedy ponúkal možnosť, že by tieto zľavy poskytoval aj on, len za polovičnú kompenzáciu.

Ministerstvo mu však v tom čase odkázalo, že stopercentné zľavy platia len v štátom dotovaných rýchlikoch a osobných vlakoch, zatiaľ čo RegioJet jazdí ako komerčný dopravca na vlastné riziko.

Majiteľovi RegioJetu Radimpvo Jančurovi sa na Slovensku už nedarí podľa predstáv. Foto N - Tomáš Benedikovič
Majiteľovi RegioJetu Radimovi Jančurovi sa na Slovensku už nedarí podľa jeho predstáv. Foto N – Tomáš Benedikovič

Na druhej strane, pre Ficovu vládu by odchod RegioJetu mohol predstavovať reputačný problém. Český súkromník priniesol na najdôležitejšiu slovenskú trať doteraz nepoznanú konkurenciu, na ktorú musela reagovať aj štátna Železničná spoločnosť Slovensko – napríklad nižšími cenami a lepšími službami vo vlakoch InterCity.

Keby teraz RegioJet skutočne odišiel, na trať Bratislava – Košice by sa vrátil štátny monopol, čo by bola zlá správa hlavne pre cestujúcich. Takýto stav by nemusel prospieť ani samotnému Dankovi.

Ani ten sa zatiaľ k odchodu RegioJetu nevyjadril. Hovorkyňa SNS Júlia Kollárová uviedla len toľko, že strana „berie rozhodnutie firmy na vedomie“.

Jančura: Žiadny bluf

Majiteľ RegioJetu zdôrazňuje, že z jeho strany tentoraz určite nejde o taktickú hru. „Keby sme blufovali, tak by sme neposielali našim zamestnancom hromadný e-mail,“ hovorí Jančura.

Faktom je, že ministerstvu dopravy ponechal takmer nereálny termín, aby s ním mohlo vyrokovať nejaký kompromis. Svoj odchod avizuje s predstihom len necelého mesiaca.

Keď RegioJet prvýkrát hrozil ukončením linky na jeseň 2015, oznamoval to s viac než štvormesačným predstihom.

„Štátne vlaky InterCity ani RegioJet nemajú budúcnosť, pokiaľ nebudú môcť voziť najdôležitejšie skupiny cestujúcich, a to sú predovšetkým študenti,“ zdôrazňuje Jančura.

Dankove chybné argumenty

Oproti minulému roku je situácia odlišná aj v tom, že po marcových voľbách nastúpila nová vláda, ktorej dôležitou súčasťou je práve Dankova SNS.

Danko dlhodobo odmieta konkurenciu na železnici, namiesto toho presadzuje čo najsilnejšiu pozíciu pre štátnu ZSSK.

Naposledy v decembri v diskusnej relácii RTVS O päť minút dvanásť obhajoval návrat IC vlakov a kritizoval RegioJet, že má až príliš široké pole pôsobnosti.

„Ja si neviem predstaviť, že by rakúske dráhy pustili súkromníka takým spôsobom, ako sme ho my pustili na Slovensko. Štátnej spoločnosti sme odňali čerešničku v podobe trate Bratislava – Košice a prenechali sme ju súkromníkovi, ktorý sem nosí repasované vlaky,“ rozprával Danko.

Vo svojej argumentácii však opomenul dôležitý fakt: súkromný RegioJet jazdí na trati Bratislava – Košice za svoje vlastné peniaze, zatiaľ čo IC vlaky Železničnej spoločnosti dlhodobo prerábali peniaze štátu.

Vláda proti súkromníkom

Okrem návratu IC vlakov RegioJet ťažko znášal aj ďalšie rozhodnutie tretej Ficovej vlády. V novembri minister dopravy Érsek nechal zrušiť súťaž na prevádzku rýchlikov medzi Banskou Bystricou a Bratislavou.

Jej výsledkom mohlo byť, že by na tejto zanedbanej trati už nejazdila ZSSK, ale za štátne dotácie by ju prevzal niektorý zo súkromníkov. Aj za týmto rozhodnutím videl RegioJet Andreja Danka.

„Rozhodnutie o zrušení tendra je len ďalším rozhodnutím, ktoré súvisí s tým, že súčasná vláda je pod politickým tlakom predsedu SNS. Pán Danko otvorene vystupuje proti konkurencii na železnici a bude hlavným vinníkom stagnácie železničnej dopravy na Slovensku,“ vyhlásil vtedy RegioJet.

Danko sa k tomu odmietol vyjadriť.

RegioJet už od decembrového návratu IC vlakov začal postupne utlmovať aktivity na trati Bratislava – Košice. Počet vozňov tu napríklad znížil z pôvodných desať na sedem a stiahol z tejto trasy aj svoje detské vozne.

„Slovensko je pre mňa mŕtva krajina,“ vyhlásil už v novembri Jančura.

Teraz najčítanejšie