Denník N

Leták Lidlu rozpútal na internete hystériu, Česi sa sťažujú na čierneho modela

Foto: Repro Lidl Česká republika
Foto: Repro Lidl Česká republika

Sociálne siete obľúbeného reťazca s potravinami zaplavila spŕška rasistických komentárov, obchod rozhorčeným zákazníkom ustupovať nechce.

Vlnu rasistických poznámok na sociálnych sieťach v Česku spustil najnovší leták obchodného reťazca Lidl. Viacerí neskrývali svoju frustráciu z toho, že sa v ňom na dvoch obrázkoch objavil model tmavej farby pleti.

„Nakupujeme u vás radi, ale nepchajte nám, prosím, do letáka ‚multi-kultiƒ‘“ alebo „Nemyslíte, že ste trochu prestrelili? Od letáka v Českej republike čakám typicky českých modelov a nie multikultúrny dovoz“.

Tak zneli dva z miernejších príspevkov, ktoré argumentovali tým, že multikulturalizmus do Čiech nepatrí.

Aj ďalší zákazníci sa odvolávali na vlastenectvo a varovali reťazec pred odlivom kupujúcich: „Prečo máte v reklamnom letáku černocha? Viete, že tým naštvete množstvo ľudí, ktorí tých darmožrútov a parazitov nemôžu ani cítiť a boja sa ich. Takouto reklamou odradíte veľa vlastencov – zákazníkov!“

Objavili sa aj takí, čo sa pod svoj príspevok podpísali ako „bývalí verní zákazníci“.

Hovorkyňa Lidlu Zuzana Holá pre portál iDnes potvrdila, že s prejavmi rasizmu na Facebooku sa spoločnosť už stretla: „Avšak nikdy nie v takej miere ako teraz.“ Holá dodala, že reťazec s reakciami kritizujúcich občanov na sociálnej sieti rozhodne nesúhlasí.

Tomáš Bezák, hovorca slovenského Lidlu, pre Denník N potvrdil, že v slovenských letákoch sa v minulosti modelky a modeli inej farby pleti tiež objavili. „Sme presvedčení, že ľudská dôstojnosť, tolerancia a rovnoprávnosť sú univerzálne hodnoty vlastné každému z nás, ktoré je potrebné chrániť a rešpektovať bez ohľadu na farbu pleti, pôvod, vierovyznanie, vek, pohlavie či sexuálnu orientáciu,“ uviedol Bezák.

Okamurovci proti Lidlu

Jedna zo zákazníčok, podľa vlastných slov zamestnankyňa Európskej komisie, ktorá má namiesto profilovej fotky na sociálnej sieti emblém zrušeného Bloku proti islamizácii, sa na Lidl obrátila s otázkou: „Prečo sa vo vašich letákoch pre našu Českú republiku neustále objavujú modeli negroidného typu?“

Lidl jej dal svojou odpoveďou najavo, že nemieni podnecovať xenofóbnu náladu, a svojich modelov sa zastal: „Sme v Európe v 21. storočí, kde spolu nažívajú rôzne rasy. A pretože Lidl tiež nájdete po celej Európe, nevidíme v tom rozdiely. Čím viac zo sveta totiž poznáte, tým väčšiu toleranciu voči iným máte. Preto sú naši modeli zo všetkých kútov sveta.“

Foto: Facebook
Foto: Facebook

Medzi rozhorčenými zákazníkmi sa objavovali aj ďalší aktivisti a politici z protimigračných strán. Jedným z prvých reagujúcich bol podľa iDnesu Vítězslav Novák, ktorý je pražským šéfom strany Sloboda a priama demokracia Tomia Okamuru.

Recesisti na strane Lidla

Diskusia je v súčasnosti už vymazaná, no občianska platforma Proti projevům nenávisti a viacerí novinári, vrátane reportéra Filipa Horkého z DVTV, ju šírili na sociálnych sieťach aj naďalej.

Na obranu Lidla sa postavilo viacero recesistov, ktorí si zo xenofóbnych príspevkov svojich krajanov robili žarty: „Zatiaľ čo vy si tu robíte srandu z černocha, nevidíte, že Lidl sa pomaly islamizuje. Pokiaľ ste si nevšimli, celý reťazec používa arabské číslice!“

„Všetkým, ktorým sa nepáči černoch v letáku. Bežte von. Je tam bielo!“ odporúčal jeden z recesistov, narážajúc na rannú snehovú kalamitu na severe Čiech.

Objavili sa aj prispievatelia, ktorí volanie po českých produktoch doviedli do extrému, aby na patetické odmietanie multikulturalizmu upozornili: „Prosím, mohol by byť nabudúce leták s typicky česky vyzerajúcimi modelmi a modelkami a typicky českými produktmi, ako sú knedle, salámy, paštéty, tuzemský rum a pivo? Nedopusťte zavlečenie cudzieho ovocia a zeleniny. Už žiadne zemiaky a rajčiny z Ameriky, žiadne pomaranče ani banány, nedajbože ananásy!“

Do diskusie sa zapojil aj mladý teplický politik tmavej pleti Dominik Feri, ktorý sa vlani preslávil tým, že sa v rámci predvolebnej kampane nechal „vyprať“. Feri na svojom instagramovom účte zverejnil koláž, kde v akciovom letáku vystupuje v pozícii modela sám.

Lidl

Spoločnosť Schwarz vznikla v 30. rokoch minulého storočia a okrem Lidlu do jej portfólia patria aj siete supermarketov Kaufland a Aldi. Lidl v súčasnosti pôsobí v 27 európskych krajinách, vrátane Slovenska.

Na český trh spoločnosť vstúpila v roku 2003, prevádzkuje vyše 230 predajní a zamestnáva viac než 5-tisíc ľudí.

Českí zákazníci firmu štyrikrát ocenili titulom Obchodník roka.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie