Martin Lengyel: Do mediálneho tímu Fica nejdem, zakladám nové médium

Politik chce povedať iba svoje stanovisko a nechce počuť žiadne otázky, hovorí Martin Lengyel, ktorý sa roky venuje politickému marketingu.
Pracoval pre Mikuláša Dzurindu aj Viktora Juščenka, v regionálnych kampaniach aj pre kandidátov Smeru, napríklad Richarda Rašiho. Rokoval s Erikom Tomášom o tom, že by sa stal členom mediálneho tímu premiéra Roberta Fica.
Rozhodli ste sa, že nebudete súčasťou mediálneho tímu Roberta Fica. Prečo ste vôbec uvažovali, že by ste prijali túto ponuku?
Politická komunikácia je niečo, čo robím a čo ma baví. Vždy je dobré, ak má vláda, premiér záujem komunikovať profesionálne. Poznám ľudí, čo sú v tíme, Maja Bednára poznám 23 rokov, sú to profesionáli, ktorí robia svoju robotu dobre, aj Erik vie, čo robí. Vždy chcete robiť s profíkmi.
Pri prezidentských voľbách, keď ste robili kampaň Milana Kňažka, ste povedali, že by ste pre Smer nepracovali, že aj v Amerike je to rozdelené, ktoré agentúry robia pre demokratov a ktoré pre republikánov, a že sa orientujete na pravicu.
Áno, len pravicu tu momentálne veľmi nemáme.
Prečo ste sa rozhodli, že do tímu nepôjdete?
Lebo idem zakladať médium, ktoré by som chcel spustiť niekedy v apríli alebo v máji, bude to zasahovať do politiky, chcem tam mať veľkú mieru politických informácií. Nebolo by vhodné, aby som bol súčasťou akéhokoľvek tímu a mal takýto konflikt záujmov.
O aké médium ide?
To nemôžem povedať, už som založil štyri médiá a trh je citlivý. Ak to poviete štyri mesiace dopredu, tak sa konkurencia pripraví. Bude to zaujímavé.
Vlastníte rádio Rocková republika. Bude nové médium súvisieť s ním?
Nemôžem sa k tomu vyjadrovať. Vyčkajte a všetko vám poviem.
Z čoho budete nové médium financovať?
Aj to všetko poviem. Mám to premyslené, ale všetko má svoju postupnosť.
Keď ste založili TA3, tak ste dlho tajili, že peniaze na to pochádzajú od Vladimíra Fruniho.
Bola taká doba. Hovoríme o niečom, čo bolo pred šestnástimi rokmi. Vtedy bola požiadavka na investíciu taká, aby sa presne nevedelo, odkiaľ je. Súviselo to s danosťami doby. Pre mňa je podstatná vec tá, že TA3 bolo kvalitné a objektívne médium. Opýtajte sa ľudí, čo tam pôsobili – Silvie Kušnírovej, Beáty Lipšicovej. Je to super projekt, ktorý sa osvedčil.
Ako dnes vnímate TA3?
Každé médium má svoje muchy, aj vaše, aj TA3. Ak sa na to pozriete objektívne, tak je to dnes jediné médium, kde môžete v najmenej cenzurovanej podobe vidieť nejaký názor. Vidíte tam väčšinu tlačových konferencií naživo, aj také, čo vás nezaujímajú, aj také, čo sú veľmi zaujímavé, a ak máte mozog a chuť premýšľať, tak si urobíte svoj názor. Keď sme zakladali TA3, volalo sa to Realita bez komentára, pamätáte? Tak ak si chcete pozrieť realitu bez komentára, pozriete si TA3.
Akurát som si tam musela každý deň pred voľbami pozrieť nového predsedu SNS Andreja Danka. Bol tam častejšie ako ostatní politici.
Voľby sú len raz za štyri roky. Ale trvám na tom, že TA3 je dôležitá, plní verejnoprávnu úlohu a aj vy z nej čerpáte.
Naše médium má aké muchy?
Keď si vás niekedy prečítam, tak ma ničím neprekvapíte. V podstate viem, čo tam bude. Zaujíma ma viac vecí, ako je Smer a Robert Fico. Svet je pestrejší, aj Slovensko je pestrejšie. Pripadáte mi monotematickí a trochu ním aj posadnutí.
Nesmiete čítať len články o Ficovi, máme veľa zaujímavých textov aj k iným témam.
Čítam všetko. Denne pozerám asi päť spravodajských televízií, takže mám dosť informácií.

S mediálnym tímom Roberta Fica ste v poslednom čase často komunikovali. Dávali ste im nejaké rady?
Pozrite sa, keď mi zavolá Majo Bednár a opýta sa ma na môj názor, tak mu ho poviem. Svet ľudí, čo robia politický marketing, je malý, poznáme sa, často sa aj doťahujeme.
Nie je vznik vášho nového média výsledkom novej komunikačnej stratégie mediálneho tímu premiéra?
Nebojte sa toho média. Nie, nesúvisí to s mediálnou stratégiou premiéra. Keď som založil TA3, všetci povedali, že je to Dzurindova televízia. Bola to Dzurindova televízia? Nebola. Ak niekto v tejto krajine môže hovoriť o objektivite, som to ja.
Prečo vás láka svet médií?
Lebo z neho pochádzam, som v ňom od roku 1994 a vidím dieru na trhu. Je tu niečo, čo tu chýba. Sledujem denne CNN, ruskú, anglickú televíziu, Al Džazíru, španielsku televíziu. Vidím, aké sú trendy, a chcem, aby to bolo na Slovensku. Vidím, že v žurnalistike niečo zásadné chýba, a chcel by som to priniesť.
Už nebudete robiť politický marketing?
Najprv to rozbehnem a potom uvidím. Budem to musieť nejako oddeliť. Priznám sa, že komunálne kampane ma veľmi bavia. Je to veľmi zaujímavá vec.
Kto sú novinári, ktorých si vážite a oslovili by ste ich do svojho média?
To predbiehame, ale robím si v hlave zoznam. No zaujímajú ma novinári, ktorí majú názor. Je veľmi zlé, keď novinár položí otázku typu, ako by ste zhodnotili prijatý rozpočet. Keď si pozriete Fox alebo CNN, často sú tam také krásne konflikty, že je vám až ľúto, že také nemáme u nás.
Ako vnímate prácu mediálneho tímu premiéra?
Pozitívne, robia dobrú robotu, vidím za tým stratégiu, myslím si, že asi viem, čo chcú dosiahnuť. Idú na to dobre a základné strategické ciele sa im darí napĺňať, ale je to len začiatok.
Páčili sa vám videá z kancelárie premiéra s ministrami Richterom a Kažimírom?
Áno.
Nie sú trochu umelé?
Niekedy sa stane, že pre stromy nevidíme les, a toto je presne ten príklad. Aj v jednom, aj druhom videu zaznelo posolstvo. V prvom videu posolstvo o sociálnych opatreniach, ktoré boli na sneme dominantné a médiá si ich až tak nevšimli, lebo nemajú rady také témy. V druhom videu išlo o ušetrenú miliardu. Neriešme formu – má to dosah? Má. Má to posolstvo? Má.
Všetci politickí marketéri hovoria, že teraz je kľúčová autenticita. Ficove videá sú všetko, len nie autentické.
Možno sa nezhodneme na umeleckom stvárnení, vy máte iný názor, ja iný. Podstatné je, či tam zaznie posolstvo. Internetoví užívatelia majú iné politické preferencie. V prípade Fica a Smeru sa bojuje proti väčšine, treba na to čas. Aj Trump ukázal, že silný tlak a opakovanie posolstiev prinášajú výsledky. Amerika je vynikajúci príklad v dvoch veciach – sociálne siete a posolstvo. Prečo Clintonová prehrala voľby? Ona nemala posolstvo.
Marek Maďarič hovorí, že jeho hlavnou ambíciou je, aby Smer nedopadol ako HZDS a aby vedel pokračovať ďalej aj bez silného lídra. Má podľa vás Fico ešte šancu Smeru niečo priniesť? Neplatí aj to, že je jednoducho v politike už dlho a čísla pôjdu dole?
Pozrite sa na Merkelovú. Možno bude štvornásobnou premiérkou. Sú príklady zo sveta, kde to neplatí. Rešpektujme politickú realitu o tom, kto vie zostaviť vládu. Rozprávame o dlhodobo najpopulárnejšom politikovi Smeru, ktorý má vo svojej cieľovej skupine takmer totálnu podporu. Len preto, že sa nám zdá, že niečo trvá dlho, nemôžeme politika zobrať a hodiť ho do koša, ak má podporu.
Ako vnímate Ficovo správanie k novinárom?
Otvoril tému, ktorú asi považuje za dôležitú. Objektivita médií. O slovníku si každý môže myslieť, čo chce, ale tá téma sa otvorila a žije, je tu prítomná.
Slovník s prostitútkami vám neprekáža?
Nechcem sa vyjadrovať k slovníku, je dôležité, či keď komunikátor niečo povie, či o tom všetci vedia. Slovník sa vďaka sociálnym sieťam veľmi posunul.
Neotvoril Fico tému médií len preto, že nedokáže vyvodiť dôsledky v kauze Bašternák a sú mu už jednoducho nepríjemné otázky v tejto aj iných témach?
Novinári budú klásť vždy nepríjemné otázky, ale ak má politik pocit zaujatosti, selekcie správ, neobjektívnosti, má právo tú tému otvoriť. Pozrite si Ameriku, bol to od Trumpa jeden frontálny útok na novinárov a Trump ho vyhral. Dnes sú politici vďaka sociálnym sieťam schopní obchádzať novinárov a komunikovať s ľuďmi priamo. Ideme do situácie, keď médiá začnú monitorovať sociálne siete a budú preberať odtiaľ veci. Novoročné video premiéra z Dunaja bolo večer v dvoch televíziách. Máte tam dosah, aký by ste nikdy nemali.
Novinári však Ficovi nemôžu klásť otázky – to je v poriadku?
Choďte sa pozrieť, ako to funguje na západe, v Amerike, Anglicku. Clintonová nemala tlačovku rok a Trump niekoľko mesiacov. Príde politik, nastrčíte mu mikrofón, on povie stanovisko a vy si ho prepíšete. Potom príde brífing hovorcu a on vám povie názory na niektoré témy. Záujmom politika nie je odpovedať na novinárske otázky. Záujmom politika je povedať posolstvo a nedostať žiadnu otázku.
To nie je ideálne riešenie pre verejnosť.
OK, vy novinári nemáte možnosť sa pýtať, ale Fico povie: no a čo, komunikujem s ľuďmi priamo.
Ja mám však k premiérovi veľa otázok, ktoré sa týkajú Bašternáka, a neviem na ne dostať odpovede.
Je legitímne, ak sa politik odpovedi bráni a hľadá si vlastné komunikačné cesty.
Keby ste mali zhodnotiť komunikáciu troch najvyšších ústavných činiteľov na verejnosti, čo by ste povedali na Andreja Danka?
Každý má okolo seba nejakých poradcov. Andrej Danko je predseda parlamentu, logicky komunikuje témy, na ktoré má vplyv – kultúra v parlamente, témy, ktoré sú blízke SNS. Je nový a ľudia, ktorí mu dôverujú, neriešia, či robí rétorické preklepy, alebo nie. Prezident Kiska sa sústreďuje skôr na charitu, občas mierna kritika. Ako jeho kampaň. Aký to mal slogan?

Srdce, rozum, charakter.
Pokračuje v tom, je orientovaný na srdce. Každý komunikuje v rámci svojej cieľovej skupiny.
Ste zvedavý, či Kiska vstúpi do politiky?
Každý je zvedavý.
Aký je váš odhad?
Podľa mňa to ešte nevie ani on, asi aj ľudia v jeho okolí majú na to rozdielne názory. Slovensku by prospelo, keby existovalo niečo ako zjednotená pravica, keby bolo spektrum menej fragmentované a keby sme sa vrátili k princípu tradičných strán. Cesta, na ktorú sme sa vydali, nevedie k ničomu dobrému. Všetko sa zmenilo, ľudia začali písať v dikcii esemesiek. Facebook je plný vulgarizmov, silných stanovísk – obesiť, popraviť.
Nemali by sa politici snažiť o kultúrnu diskusiu?
Neviem, či dokážete ísť proti prúdu, doba je silná. Otázka je, kto to celé využije. Pozrite sa, ako fungujú sociálne siete kotlebovcom. Je to prepracovaný systém, ktorý im prináša výsledky. Čo urobíte? Zakážete internet?
Môže byť úspešná akákoľvek mediálna stratégia Fica, ak Kaliňák zostane ministrom vnútra?
Je to politická otázka. Ficova komunikačná stratégia, tak ako je nastavená, je úspešná a tieto dve veci by som nespájal.
Čo si myslíte o kauze Bašternák?
Nebudem ju komentovať.
Čo by ste Kaliňákovi poradili?
Viem, kam sa ma snažíte dostať, ale nedostanete ma tam. Všeobecne pre politika platí, že sú dva typy tém – tie, ktoré prinášate vy, alebo tie, ktoré prinášajú proti vám.
Takže by mal prísť s nejakou témou.
Niečo o novinároch?
Že by ich začal odpočúvať?
Kto by bol zvedavý, čo si hovoríte. Nie. Politická komunikácia je o tom, že odrážate negatívne témy a potom vaše aktívne témy, tri, štyri, päť, šesť, dookola opakujete a občas prinesiete niečo nové, lebo si to doba vyžaduje, a potom sa znovu vrátite k svojim témam. V Smere je to jasné – sociálne témy, postoj k migrácii, výsledky štátu, o ktoré by sa mal podeliť s občanmi. To sa bude opakovať.
Je v Smere niekto, kto by mohol nahradiť Roberta Fica?
Každá strana má nejakých ľudí na čakačke. V Smere je niekoľko politikov, ktorí majú zaujímavý výtlak. Napríklad Peter Pellegrini, minister financií podávajú zaujímavý výkon. Keď sa pozriete na SaS, podľa mňa Lucia Nicholsonová je zaujímavá politička, ktorá sa vie predrať a povedať názor. V niektorých stranách je to ťažšie. Ale chýba mi tu ten zjednocujúci moment. Pamätáte na Mikiho Dzurindu, keď vedel dať dokopy päť strán?
Má podľa vás Dzurinda šancu vrátiť sa do politiky?
Meral som to v jednom prieskume a vyšiel mi potenciál 6 až 7 percent. Ale nemyslím si, že Dzurinda by chcel mať mini poslanecký klub. Môj názor je, že nemá potenciál, z politiky odišiel, páči sa mi, že je aktívny v zahraničí, venuje sa Ukrajine. Mohla by to byť aj tradícia pre bývalých premiérov.
Mikloša ste nemerali?
Myslím, že som ich meral s Dzurindom ako tandem.
Kto si to objednal?
To vám nepoviem. Niekedy si dávam do prieskumu aj veci, ktoré ma samého zaujímajú, a myslím, že mám dobrý prehľad o duši voliča.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].