Denník N

Tak málo viet a predsa toľko banalít: Ako sa agentúra Evka zapáčila štátu

Galavečer k predstaveniu loga slovenského predsedníctva. Foto – TASR
Galavečer k predstaveniu loga slovenského predsedníctva. Foto – TASR

Prezentácia galavečera k uvedeniu loga slovenského predsedníctva neobsahuje konkrétny scenár, program ani umelcov, ministerstvo zahraničných vecí ju aj tak vyhodnotilo ako najlepšiu.

Ministerstvo zahraničných vecí dnes na svojej webovej stránke zverejnilo dokumenty, ktoré poskytlo členom zahraničného výboru parlamentu počas poslaneckého prieskumu. Týkajú sa sporných kultúrnych podujatí k slovenskému predsedníctvu v Rade EÚ.

Spôsob, akým boli organizované, kritizovala bývalá zamestnankyňa rezortu Zuzana Hlávková. Za problémový označila najmä galavečer k uvedeniu loga slovenského predsedníctva, s ktorým sa podľa jej slov pôvodne nerátalo, a ministerstvo ho zorganizovalo veľmi narýchlo.

Zákazku za asi 160-tisíc eur s DPH dostala agentúra Evka, ktorá uspela v úzkom prieskume trhu. Ministerstvo v ňom oslovilo dve ďalšie firmy, ich mená a ponuky odmieta zverejniť, lebo nemá ich súhlas. Vo svojich dokumentoch však píše, že kreatívny koncept Evky s názvom „Európa na Slovensku“ vyhodnotili ako najlepší, a zároveň bol najlacnejší.

Prezentácia Evky je súčasťou zverejnených dokumentov, dá sa teda bližšie pozrieť na to, čo ministerstvo považuje za najlepšie.

Hlavne veľa obrázkov

Prezentácia má 21 strán: dve úvodné strany, dve záverečné, jedna strana s obsahom a ďalších päť s fotografiami. Samotný koncept je teda na jedenástich stranách – nejde pritom o text vo Worde, ale powerpointovú prezentáciu s textami s veľkým fontom.

Konkrétností je tam len veľmi málo. Evka najprv vysvetľuje ministerstvu zahraničných vecí poznatky typu: „vstup Slovenskej republiky do Európskej únie je jedným z najdôležitejších míľnikov v moderných dejinách našej krajiny“.

Podľa Evky sa potvrdilo postavenie nášho „mladého štátu“ ako rovnocenného partnera európskych mocností a míľnikom je aj naše predsedníctvo v Rade EÚ, lebo „pritiahne zrak a pozornosť Európy na našu krajinu“ a je to cenná príležitosť ukázať sa „zrelo, dôstojne a s prínosom pre celé európske spoločenstvo“. Koniec úvodnej strany prezentácie.

Ukážka súťažného návrhu na sprievodný program – Agentúra Evka (celý návrh tu)

1 2 3 4

Strana s názvom „Predstavenie konceptu“ pokračuje v podobnom duchu a v skutočnosti koncept nepredstavuje. Úradníci sa z nej len dozvedeli, že sa Slovensko počas predsedníctva dostane „do žiary reflektorov“. Celé kreatívne riešenie je opísané štyrmi vetami.

Evka úradníkom sľubuje, že hostí usadí v sále historickej budovy SND a na LED obrazovke uvidia krátky film (jeho scenár prezentácia neobsahuje). To je obsah prvých dvoch viet, ďalšie dve znejú: „Celý program je koncipovaný ako prezentácia toho najkrajšieho z našej krajiny“ a „Program prevedie hostí od tradície k víziám do budúcnosti“. To je celý víťazný koncept.

Zuzana Hlávková. Foto N - Tomáš Benedikovič
Zuzana Hlávková. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ešte hostesky a ďakujeme za pozornosť

Potom už má prezentácia rýchly spád. Evka na ďalšej strane vychvaľuje výber historickej budovy SND ako miesta, kde sa má galavečer uskutočniť – divadlo si však zabezpečilo aj zaplatilo ministerstvo samo. Návrh harmonogramu programu má štyri body, jedným z nich je „začiatok“. Potom má nasledovať spomínaný film, príhovory a predstavenie loga.

Agentúra ho sľubovala odhaliť počas šou moderných a folklórnych tanečníkov, nikde však nespomína, že má ísť o skupinu The Pastels a Čarovné ostrohy. V prezentácii sa nehovorí ani o tom, že počas galavečera vystúpi operná speváčka Adriana Kučerová, huslista Filip Jančík, a nie je jasné, kto bude večer moderovať (nakoniec to bola Andrea Pálffy Belányiová).

Video: Film o krásach Slovenska sa podobá na video zo snemu Smeru
Autor: Martina Koník

Zato je v prezentácii osobitná strana venovaná hosteskám: „8 osôb, vizážovo korešpondujú s ideovým riešením, ich úlohou je uvítanie hostí, usádzanie a obsluha tlmočníckych staničiek“. Ako sa neskôr ukázalo, hostesmi galavečera boli aj zamestnanci ministerstva.

Michaela Kolrusová z reklamky Wiktor Leo Burnett pripravuje veľké podujatia v spolupráci s produkčnými agentúrami pravidelne. Prezentáciu Evky hodnotí ako povrchnú. „Ak by toto bola prezentácia, na základe ktorej by sa zadávatelia rozhodli, tak by kupovali mačku vo vreci,“ myslí si.

Hovorí, že nápad „Európa na Slovensku“ vlastne nie je nikde rozpracovaný a návrhu chýbajú konkrétnosti: meno režiséra, moderátora, účinkujúcich. „Zadávateľ určite chce vedieť, kto sú presne špičkoví tanečníci, kto by mal navrhnúť choreografiu, a hlavne ktorý dodávateľ zabezpečí pôsobivé svetelné efekty, o ktorých sa hovorí,“ vysvetľuje Kolrusová.

Súčasťou prezentácií je dnes už bežne konkrétne architektonické riešenie priestorov, technická špecifikácia pri LED obrazovkách, návrh oblečenia hostesiek, ale aj mená členov produkčného tímu.

Sídlo agentúry Evka. Foto N - Tomáš Benedikovič
Sídlo agentúry Evka. Foto N – Tomáš Benedikovič

Zákazka sa rozdelila, preverí ich NKÚ

Celý večer vyšiel štát na asi 250-tisíc eur s DPH: agentúra Evka zinkasovala 162-tisíc eur, asi 40-tisíc dostalo za prenájom priestorov Slovenské národné divadlo, a i keď ministerstvo dlhé mesiace nič také nehovorilo, zvlášť ešte platili honoráre umelcom vo výške 47-tisíc eur.

Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák tento týždeň povedal, že slovenské predsedníctvo v Rade EÚ bolo úspešné a kauza okolo agentúry Evka a drahých kultúrnych podujatí k slovenskému polroku na čele Únie v skutočnosti žiadnou kauzou nie je.

„V prvom rade tu nie je žiadna kauza. Sú tu pochybnosti, ktoré vyslovila v blogu bývalá zamestnankyňa. To, že sa to nafúklo spôsobom prekračujúcim všetky hranice zdravého rozumu, mňa osobne veľmi sklamalo a zarmútilo. Hlavne ak to bol zámer, tak sa podaril, prekryť všetko to dobré, čo sa počas predsedníctva podarilo urobiť,“ povedal.

Zákazky však nechal preveriť Najvyššiemu kontrolnému úradu, Úradu pre verejné obstarávanie a Protimonopolnému úradu.

Premiér Robert Fico v pondelok oznámil, že rozpočet na slovenské predsedníctvo 70 miliónov eur nebol vyčerpaný a, naopak, došlo k úspore vyššej ako 14 miliónov eur.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie