Denník N

Úplne neužitočná skrinka v múzeu dizajnu

Trojuholníková skrinka. Foto – Adam Šakový, SMD
Trojuholníková skrinka. Foto – Adam Šakový, SMD

Pred dvadsiatimi rokmi vznikla obskúrna skrinka, na ktorej bol dôležitejší tvar ako funkčnosť.

Trojuholníkovú skrinku navrhol Ivan Čobej ešte v roku 1994. Do výroby sa dostala v rokoch 1995 – 1996, keď nábytkárska firma Brik hľadala svoju identitu. Bolo to euforické obdobie, pár rokov po revolúcii, a zdalo sa, že všetko je možné. V takejto eufórii vznikla na „zelenej lúke“ aj firma Brik.

Komodička – „obskúrna“ skrinka, ako o nej hovorí Ivan Čobej – je nábytkový šperk s odpoveďou na oneskorený postmodernizmus a doznievajúci odpor k všeobecnej umeleckej komercii. Stelesňovala výtvarné, ale aj technické nároky a schopnosti firmy. Má na pomerne malej ploche veľa zložitých detailov náročných na výrobu. Výsledkom je nábytkový solitér – skrinka-šperk s jednou minizásuvkou, teda mini komoda v kombinácii bukového masívu a dyhy, v ktorej dominuje tvar nad funkčnosťou.

Vznešené veci

Pamätníci začiatkov Briku majú k trojuholníkovej skrinke špeciálne emotívny vzťah. Pri jej darovaní do Slovenského múzea dizajnu si Ivan Čobej zaspomínal: „Keď sme začali s Mirom Mutňanským spolupracovať, hovorili sme o tom, ako navrhneme celú kolekciu bytového nábytku – stolový program, postele, komody –, to, čo nie je na trhu. Ale pre mňa ako dizajnéra sa to zdalo málo umelecké. Ja som si myslel, že budem robiť len samé úžasné a vznešené veci… a tak som síce navrhol takýto program, ale popri ňom vznikla obskúrna trojuholníková skrinka, ktorá nemala byť užitočná, a tak je úplne neužitočná. Skrinka bola vystavovaná v rôznych galériách, ale časom sa ukázalo, že miesto nábytkového dizajnéra je na veľtrhu a nie v galérii.“

Veľmi rýchlo prišli všetci zúčastnení na to, že jej výroba je náročná, a okrem toho zakladateľ Briku, Miro Mutňanský, vždy chcel, aby sa Brik orientoval predovšetkým na malosériovú výrobu nábytku. Súbežne s „obskúrnou skrinkou“ teda vznikla spomínaná séria stolíkov, skriniek, skríň modulárneho nábytku Ferdinand a, samozrejme, všeobecne obľúbený kúsok komody. Komody – zásuvkové skrinky – sú jedným z najobľúbenejších nábytkových druhov aj dizajnéra Ivana Čobeja a patria k ozdobám mnohých interiérov.

Komoda zo série Ferdinand – Vlna. Foto – Katarína Hubová
Komoda zo série Ferdinand – Vlna. Foto – Katarína Hubová

10 percent dizajnu

Počas jeho pôsobenia v nábytkárskej oblasti ich navrhol niekoľko desiatok. Sú súčasťou každoročných noviniek firmy. Myslím, že na Slovensku nie je žiaden výrobca nábytku, ktorý by tak systematicky zaraďoval neodolateľnú komodu do svojho výrobného programu, ako Brik.

Keď Ivan Čobej navrhoval kolekciu nábytku Ferdinand, jeden variant bol minimalistický, strohý a druhý oblý v retro štýle. Práve tento mal na slovenskom trhu obrovský úspech a dodnes sa vyrába. Sila dizajnu so správnym načasovaním naštartovala nielen Brik, ale nakoniec aj konkurenciu, ktorá spoluvytvárala novú tvár slovenského nábytkárskeho dizajnu. Trojuholníková skrinka, prvé kusy kolekcie Ferdinand a konferenčný stolík Brik boli spoločne vystavené v prvom štúdiu predajne Brik v Bratislave na Grösslingovej ulici práve pred dvadsiatimi rokmi.

Okrem modulárneho nábytku priniesli Miro Mutňanský a Ivan Čobej svoju predstavu o prezentácii nábytku a spôsobe jeho uplatnenia v interiéroch zákazníkov. Pred dvadsiatimi rokmi vznikli interiérové štúdiá s architektmi, ktorí vedeli zákazníkom odborne poradiť, a prispeli tak k zvýšeniu úrovne obytných priestorov. Brik má v súčasnosti päť štúdií po Slovensku a niekoľko v zahraničí.

Trojuholníková skrinka sa už nevyrába, hoci niektoré detaily dizajnér preniesol do súčasných komôd a Ferdinand je príkladom, ako sa dá skĺbiť dizajn s komerciou, keď produkt musí byť kvalitný, estetický, funkčný a potrebný. To, čo robí firmu trvalo úspešnou, je práve skvelý dizajn.

Ivan Čobej v ňom spája dokonalú znalosť technológie, materiálu, predstavy o interiéri a veľkú dávku citu pre mieru výtvarného a zároveň aj komerčne úspešného nábytku. „Je potrebné dať do tvorby desať percent dizajnu a deväťdesiat percent zdravého rozumu a väčšinou sa to robí naopak. No proti prúdu a zdravej logike sa nedá ísť. Aj pekár musí piecť chutné rožky, nemôže do nich nalievať len svoje ambície,“ hovorí Ivan Čobej.

xxxxxxiiii82Ivan Čobej

Narodil sa v roku 1962 v Banskej Bystrici. Po absolvovaní umeleckej priemyslovky SŠUP v Kremnici (1981) pokračoval štúdiom na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1984 – 1990). Ako skončený dizajnér sa päť rokov venoval dizajnu hlavne priemyselných výrobkov. Mal svoje štúdio. Od roku 1995 pôsobil ako pedagóg na VŠVU a vedúci Výskumno-realizačného centra (VRC) až do roku 2002. Rok 1996 bol v jeho profesionálnom živote kľúčový, stal sa spolumajiteľom firmy Brik. V tom istom roku sa spustila sériová výroba kolekcie nábytku Ferdinand. Stále navrhuje rôzne druhy dreveného a čalúneného nábytku pre firmu Brik. Za svoju prácu získal množstvo ocenení. V roku 1997 Národnú cenu za dizajn (NCD) za interiér Motorového rušňa R 755, Zvláštnu cenu ministra hospodárstva SR získala firma Brik v roku 2005 tiež v súťaži NCD a na veľtrhu Nábytok a bývanie v Nitre získali Ivan Čobej a firma Brik množstvo ocenení, naposledy za dizajn v roku 2016 špeciálnu cenu Fóra dizajnu.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie