Denník N

Majiteľ RegioJetu: Podcenili sme Ficove zľavy, neverili sme, že naozaj prídu

Český podnikateľ Radim Jančura je muž, ktorý priniesol konkurenciu na slovenskú železnicu. Foto N – Tomáš Benedikovič
Český podnikateľ Radim Jančura je muž, ktorý priniesol konkurenciu na slovenskú železnicu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Nie sme dokonalý dopravca, sem-tam nám buchne klimatizácia, občas nefungujú toalety, ale sme oveľa lepší než štátna ZSSK, hovorí Radim Jančura.

Na koľko percent je isté, že 31. januára pôjdete z Bratislavy do Košíc naposledy?

Myslím, že je to stopercentne isté. Nepočítam, že sa niečo zmení.

Ministerstvo dopravy avizuje, že sa s vami chce ešte rozprávať.

Ich reakcia ma milo prekvapila. Pána ministra Érseka poznám dlhé roky, ako štátny tajomník bol pri tom, keď sme rozbiehali linku Bratislava – Komárno. Viem, že je to seriózny a múdry pán. Bojím sa však, že ministerstvo nemá úplne pod kontrolou. Pán Danko si vzal pod seba štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK), teda riadi aj príslušných úradníkov.

K vášmu sporu s Dankom sa ešte dostaneme, zostaňme však teraz pri vašom odchode z trate z Bratislavy do Košíc. V utorok ste oznámili, že RegioJet by pokračoval, keby vám štát umožnil voziť študentov a dôchodcov zadarmo. To vyzerá, že ešte dúfate v dohodu.

My skutočne môžeme fungovať len vtedy, keď budeme môcť voziť tieto sociálne skupiny. Zahrňujú totiž dva a pol milióna obyvateľov Slovenska, ktorí teoreticky môžu využívať stopercentné zľavy. V súčasnosti z týchto skupín vozíme len minimum cestujúcich.

V železničnej doprave nemôžete postaviť ekonomiku len na bohatých ľuďoch. Sociálne skupiny sú tí najlepší klienti, pretože sú citliví na ceny. Pre nich každý cent, každá káva navyše hrá rolu. Bohatý človek vlak nepotrebuje. Ak mu ho zrušia, pôjde autom.

Je tu však jeden rozpor. Vaše vlaky boli dlhodobo vypredané. Keď človek chcel cestovať z Bratislavy  vo štvrtok podvečer, musel si lístok rezervovať mnoho týždňov dopredu. Prečo teda hovoríte, že vám chýbajú cestujúci?

Problém bol v tom, že sme mali vypredané vlaky vďaka tomu, že sme podliezali s cenou. ZSSK jazdí na trati Bratislava – Košice rýchlikmi každé dve hodiny. My sme jazdili každých šesť hodín, pretože sme točili len tri páry súprav. Aby sme teda ľudí motivovali, že majú jazdiť s nami, nestačilo dať im kávu a usmievať sa na nich. Museli sme ísť s cenou dole, aby sa im oplatilo počkať dve hodiny a cestovať s RegioJetom.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Radim Jančura prerobil podľa svojich slov na linke Bratislava – Košice niekoľko miliónov eur. Ďalej vraj už takto fungovať nemôže. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vy ste predsa nedávno ceny zvýšili, najlacnejšie lístky stoja mimo špičky 12,10 eura, v špičke viac než 21 eur. Aj tieto ceny sú ešte podnákladové?

Tie sú už v poriadku. V polovici januára 2016 skončili pôvodné IC vlaky. Nemali sme srdce, aby sme ceny zvýšili okamžite, takže sme s tým čakali až do marca. A finálne zvýšenie prišlo v lete. Tieto ceny sme už považovali za konečné. Dohodli sme ešte nadväzujúce spoje na východnom Slovensku ako bonus pre cestujúcich, ktorí s nami idú ďaleko. Chýbalo nám už len desať percent v tržbách, aby sme jazdili na nule. Potom sa však vrátili IC vlaky a tie nám znovu vzali dvadsať percent cestujúcich.

A tu vidím ďalší rozpor: Obnovené IC vlaky majú bežne len päť vozňov vrátane reštauračného. Nepúšťajú sa s vami do cenovej vojny, majú menej zastávok. Ako pre vás môžu byť takou veľkou konkurenciou?

Podľa našich odhadov vozia 100 až 150 cestujúcich v jednom vlaku. My ich máme okolo 350. A tých 100 až 150 cestujúcich nám jednoducho chýba. Navyše si vyzobali tie najlepšie zastávky, najväčšie mestá – Bratislavu a Košice.

Ale zase jazdia v horších časoch.

Ani nie, ich odchody o 15. hodine z Bratislavy aj z Košíc sú dobrým časom, pretože prichádzate do cieľa v rozumnom čase.

Pri odchode z Bratislavy je najlukratívnejší čas podvečer okolo pol šiestej, pretože takýto vlak stíhajú aj ľudia, ktorí celý deň musia byť v práci. V tomto čase jazdí len RegioJet. 

Pokiaľ sa teda bavíme o časoch, dobrý čas odchodu z Košíc je po piatej ráno, ten máme my. Oni odchádzajú po siedmej, taký čas je zlý. Ale keď im z Bratislavy ide spoj taktiež po siedmej hodine, tak to stačí, pretože Bratislavčanovi sa nechce skoro ráno vstávať. Podstatné je to, že nám vzali tých dvadsať percent cestujúcich.

Ešte donedávna sme mali nejakú víziu. Vlani po zrušení IC vlakov nám pribudli cestujúci, za minulý rok sme ich na linke Bratislava – Košice odviezli viac než milión. Už sme si mysleli, že dosiahneme nejakú rovnováhu, ale potom sa IC vlaky vrátili a my sme o tú víziu prišli. Slováci nám do vlaku nepadajú z neba.

Od decembra 2013 RegioJet začal nasadzovať menšie súpravy Desiro. Foto N - Tomáš Benedikovič
RegioJet začal na slovenskej železnici premávať v roku 2012, jeho prvou linkou bola Bratislava – Komárno, kde vypravuje osobné vlaky (na obrázku) za dotácie od štátu. Neskôr pribudli medzinárodné linky z Prahy do Žiliny a do Košíc, v decembri 2014 vstúpil na najdôležitejšiu trať medzi Bratislavou a Košicami. Foto N – Tomáš Benedikovič

Takže návrat IC vlakov bol skôr poslednou kvapkou?

Návrat IC vlakov je impulzom k nášmu odchodu. Ten prapôvodný problém spočíva v cestovaní zadarmo.

My máme ďaleko k tomu, aby sme sa zastávali Ficových zliav. Faktom však je, že vy ste o nich vedeli ešte predtým, než ste začali jazdiť.

Nevedeli.

Stopercentné zľavy vymysleli po tom, ako Fico prehral prezidentské voľby. Oznámil ich na sneme Smeru koncom júna 2014. Na linku Bratislava – Košice ste vstupovali v decembri 2014, vedeli ste o nich takmer pol roka dopredu.

Ale vo chvíli, keď sme pripravovali svoj biznis plán, sme o nich nevedeli. Na tú linku sme si museli prenajať nemecké lokomotívy Vectron a prenájom sa vybavoval viac než rok dopredu. Ficove zľavy nám ten biznis plán zbúrali. Keď ich Fico vyhlásil, povedali sme „fíha“. Áno, ja som urobil chybu. V tej chvíli sme ten projekt mali zastaviť a ísť na nejakú inú linku. Možno sme neverili tomu, že sa tie zľavy naozaj spustia.

Spomínam si, že som sa o tom v tom čase rozprával s vtedajším šéfom ZSSK Pavlom Gáborom. On sám bol z toho nešťastný, lebo vedel, že takéto zľavy sú zlé pre verejnú dopravu. Budúcnosť verejnej dopravy neznamená, že niekto jazdí zadarmo, ale to, že skvalitňujete svoje služby.

Nemecké Vectrony sa stali pýchou RegioJetu, v začiatkoch ale prinášali skôr starost. Foto - TASR
Pýchou RegioJetu sú lokomotívy Vectron od nemeckého Siemensu. Ide o najmodernejšiu a najvýkonnejšiu lokomotívu, ktorá jazdí na nejakej vnútroštátnej slovenskej linke. Foto – TASR

Potom je tu ešte ďalší rozmer: v polovici decembra začal RegioJet jazdiť na linke Praha – Brno – Bratislava.

Áno.

Pre ňu vám však chýbajú vozne, takže ich musíte sťahovať zo Slovenska, ako aj z vašej kľúčovej linky Praha – Ostrava. Nie je skôr toto impulz pre možný koniec linky do Košíc?

Musím priznať, že nám v súčasnosti chýba zhruba dvadsať vozňov. V januári a vo februári nám to neprekáža, pretože dopyt cestujúcich je nižší. Máme ich však objednané a v najbližších týždňoch prevezmeme 24 vozňov. Tento problém sa tým vyrieši.

Ďalším rozmerom je údržba. RegioJet má jediné depo, ktoré je v Prahe. Keď dôjde k nejakej vážnej poruche na trase Bratislava – Košice, musíte vozeň odtiahnuť až do Prahy, čo stojí peniaze. Aj preto môže byť pre vás táto linka neefektívna. 

Ako sa to vezme, naše vlaky sa točia. Naša súprava najprv išla z Prahy do Košíc, potom urobila niekoľko jázd medzi Košicami a Bratislavou a vrátila sa do Prahy. Údržbu sme mohli robiť aj v Bratislave.

V Bratislave môžete riešiť len ľahké poruchy, pretože vagón môžete opravovať len vonku na peróne.

Ale na bežnú údržbu to stačí. Navyše teraz máme novú linku Bratislava – Brno – Praha, takže do depa to máme z Bratislavy bližšie.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Majiteľ RegioJetu Radim Jančura. Foto N – Tomáš Benedikovič

Keď ste v utorok oznamovali odchod, za hlavného vinníka ste označili predsedu Národnej rady a SNS Andreja Danka. Neslúži vám skôr ako výhovorka pre ukončenie linky, ktorá je pre vás dlhodobo problematická?

Kto rozhodol, že sa vrátia IC vlaky? Predsa pán Danko.

IC vlaky nemusia byť predsa len Dankovým rozmarom. Aj ZSSK tvrdí, že majú zmysel aj z manažérskeho pohľadu.

Do „prdele“, keď tie IC vlaky boli dvadsať rokov stratové, a to ešte pred Ficovými zľavami a pred príchodom RegioJetu, aký môže mať zmysel ich obnoviť?

Tie IC vlaky teraz fungujú inak. Majú menej vozňov, menej staníc a všetko podriadili dojazdu za 4 hodiny 42 minút. Sú to iné IC vlaky než tie, ktoré jazdili do januára 2016. 

Ako dlho to môže fungovať? Keby sme na linke Bratislava – Košice zostali, taktiež by sme pri prvej zmene grafikonu zmenili časy a jazdili by sme ešte rýchlejšie než oni. Naše rušne sú výkonnejšie než má ZSSK, boli by sme ešte o štyri minúty rýchlejší.

To by ste museli škrtnúť viaceré zástavky.

Áno, tak ako ZSSK. Oni sa doslova „vysr*li“ na cestujúcich v Liptovskom Mikuláši, čo je brána do Tatier, aj vo Vrútkach a v Spišskej Novej Vsi. My by sme to museli urobiť tiež. Myslíte si, že by sme boli takí debili, že by sme vozili ľudí len z Liptovského Mikuláša, zatiaľ čo oni by vozili ľudí z Košíc, pretože by boli rýchlejší o dvadsať minút? Tri minúty, ktoré stratíte na jednej zastávke navyše, nikomu neprekážajú, ale dvadsať minút už áno.

Z toho vyplýva, že ten biznis model IC vlakov je nastavený dobre, keď by ste sa aj vy museli prispôsobiť im.

Pretože sa nám snažia vyzobávať klientov z najväčších miest, z Bratislavy a z Košíc. Týchto cestujúcich potrebujeme, takže by sme ich museli nasledovať. Radšej obetujem dvadsať ľudí z Liptovského Mikuláša než tridsať ľudí z Košíc.

Ale svedčí to o tom, že aj IC vlaky sa pri takomto modeli môžu dostať do zisku.

To je nezmysel, veď majú aj teraz tri- až štyrikrát menej ľudí než my. Ibaže nám ich cestujúci chýbajú. Takže by sme ich museli nasledovať nie preto, že by mali dobrý model, ale preto, že by to bola pre nás nutnosť.

Trváte teda na tom, že IC vlaky sú len Dankov rozmar?

Samozrejme. Nielen preto, že hovorí o tom, že musíme vypadnúť zo Slovenska, ale aj preto, že niekto musel IC vlaky dostať do programového vyhlásenia vlády. A kto ich tam dostal? Maďari? Maďarov to vôbec nezaujíma, tí sú na južnom Slovensku. Bola to téma Smeru? Ten ich predsa pred rokom zrušil. Bol to Danko, ktorý stál v decembri s ministrom na peróne, keď sa vracali IC vlaky.

Dostal Andrej Danko ponuku vypraviť vládny vláčik? Foto - TASR
V decembri sa Andrej Danko postavil vedľa ministra dopravy a šéfa ZSSK, aby slávnostne vypravil obnovený expres InterCity. Návrat týchto vlakov si vzal ako svoju politickú tému. Foto – TASR

Vlaky InterCity tu predsa boli aj pred Dankom, dokonca s vami pôvodne viedli cenovú vojnu. Aj Ficove zľavy tu boli pred Dankom. Prečo sa teda sťažujete hlavne na Danka?

Ako hovorím, návrat IC vlakov bol posledná kvapka. My sme za rok 2015 prerobili päť miliónov eur, minulý rok sme sa už začali blížiť k nule, ale po návrate IC vlakov by sme zase spadli a prerábali ďalšie milióny. Po nástupe Danka sa tu navyše cítim ako nepriateľ štátu. To radšej budem prevádzkovať medzinárodné linky. Môžem vám prezradiť, že od marca radšej ideme posilniť našu linku Košice – Praha, kde budeme točiť tri páry vlakov.

Pri Dankovi hovoríte, že má vplyv na ZSSK. Vychádzate len z toho, že sa vrátili IC vlaky, alebo máte aj ďalšie indície?

Dôvod, prečo nás Danko na Slovensku nechce, je korupcia a klientelizmus. Pán Danko je napojený na firmu ŽOS Trnava, za ktorou je pán Vladimír Poór, a na ŽOS Vrútky, za ktorou je pán Víťazoslav Móric.

To viete odkiaľ? Obe tieto firmy mali zákazky od štátu už dlho predtým, ako sa Danko s SNS dostali do vlády.

ZSSK ešte za pána štátneho tajomníka Stromčeka a druhej vlády Smeru rozbehla tendre na nákup elektrických a dieselových jednotiek za eurofondy. A viete, ako dopadli? Vo svete existuje asi desať výrobcov dieselových súprav, ale v tendri železničnej spoločnosti súťaží už len ŽOS Vrútky (ide o nákup 21 motorových vlakov za 77 miliónov, na takýto priebeh súťaže v decembri upozornil týždenník Trend – pozn. red.).

To je ŽOS Vrútky, ale čo s tým má Poórova firma ŽOS Trnava? Tá predsa vlaky nevyrába.

Ale spolupracuje s plzenským výrobcom Škoda Transportation. Poór sa prihlásil do tej súťaže v spolupráci so Škodovkou a s Vagónkou Ostrava (aj na prepojenia Poóra a plzenskej Škody poukázal minulý rok Trend – pozn. red.).

A vy za tým vidíte Danka?

Ja všade počujem, že ten, kto chce, aby sa tieto vlaky nakúpili od Poóra, sú ľudia od Danka.

Že to všade počujete, je dostatočne seriózny zdroj na to, aby ste to opisovali ako fakt?

Áno, Danko chce ovládať ZSSK a ZSSK chce za každú cenu kúpiť tieto vlaky z európskych peňazí.

Súčasný manažment ZSSK bol menovaný ešte bývalým ministrom Brecelym zo strany Sieť. Kde vidíte dôkaz, že sú to Dankovi ľudia a že im teraz nariaďuje, aby robili pochybnú súťaž?

Ja to takto počujem.

A to stačí?

Jednoducho to tak všade počujem.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Majiteľ RegioJetu Radim Jančura. Foto N – Tomáš Benedikovič

Hovorili ste, že ste podcenili Ficove zľavy. Vidíte aj ďalšie chyby, ktoré ste urobili na Slovensku? Napríklad vo vzťahu k cestujúcim?

Sem-tam sme mali prevádzkové problémy, ale treba sa pozrieť na našu obľúbenosť. Pôvodné IC vlaky dosiahli svoj vrchol v roku 2013, keď odviezli 690-tisíc cestujúcich so štyrmi pármi spojov. My sme vlani jazdili s tromi pármi a odviezli sme 1,1 milióna ľudí. Z toho vidíte, že sme boli úspešný dopravca.

Niektorých ste však možno sklamali. Pri príchode ste sľubovali, že budete trvalo o štvrtinu lacnejší než štátne rýchliky, ktoré stoja 18,76 eura. Dnes ste počas špičky drahší o tri eurá.

Ale to hovoríte o piatku a nedeli. V iné dni môžete ísť za dvanásť eur. Musíte brať priemer a v priemere sme, myslím, lacnejší. V piatok a v nedeľu je každý dopravca na celom svete plný. Musíme preto motivovať cenovo citlivejších klientov, aby s nami išli mimo špičky.

Nemusíme zostať len pri železnici. Po Bratislave máte rozvešané reklamy na autobusovú linku Bratislava – Viedeň. Všade vám svieti cena od jedného eura, pritom za takúto cenu ponúkate len minimum lístkov.

V jednom autobuse máme takto, myslím, dve miesta.

regiojet-vieden
Marketing vs. realita. RegioJet sľubuje cestu do Viedne za jedno euro, v skutočnosti však pri rezervácii z dvojtýždňovým predstihom máte len minimum spojov za túto cenu.
Marketing vs realita. RegioJet sľubuje cestu do Viedne za jedno euro, v skutočnosti však pri rezervácii s dvojtýždňovým predstihom je len minimum spojov za túto cenu. Absolútna väčšina stojí päť eur, resp. štyri eurá pre zákazníkov s kreditovým lístkom.

Dve miesta zo šesťdesiatich. To je férový prístup?

Takýto model vymyslel náš konkurent Slovak Lines pred naším vstupom na tento trh. Je to nezmysel, ale oni si na tom postavili marketing, takže čo máme robiť? (RegioJet dodatočne spresnil, že v niektorých autobusoch môže byť až osem miest za jedno euro. – pozn. autora.)

Ako cestujúci si pozriem vašu reklamu a myslím si, že sa odveziem za euro. No v praxi takmer nemám šancu si takýto lístok kúpiť.

To je marketing. Keby sme si platili reklamu, kde budeme mať cenu od štyroch eur, zatiaľ čo náš konkurent má na plagáte cenu od jedného eura, bolo by to z našej strany len vyhadzovanie peňazí. Klient si pozrie jeden bilbord, druhý bilbord a šup, rozhodne sa.

Takže keď zavádza konkurent, môžete aj vy?

My sme na tú linku vstupovali ako nový hráč. Keď niekto niekam vstupuje, tak je prirodzené, že si vymyslí nejakú „ch*jovinu“, ako je jedno euro, aby na seba upozornil. Je to jeho právo. Náš konkurent je v inej situácii, on tam jazdí mnoho rokov a lístky za jedno euro si vymyslel on. My to musíme nasledovať. Ja tento model nemám rád, mám rád čitateľné ceny, ale keď si náš konkurent zaplatí rozhlasové reklamy a rozpráva o jednom eure, tak to musíme akceptovať.

Lístky za jedno euro sľubuje Slovak Lines na svojich stránkach i na plagátoch v bratislavskej MHD.
Lístky za jedno euro sľuboval Slovak Lines na svojich stránkach i na plagátoch v bratislavskej MHD.

Ďalšia téma je vaša spoľahlivosť: máte spočítané, ako často vám vo vlakoch nefungujú toalety, pokazí sa klimatizácia alebo vypadáva WiFi?

WiFi máme tutovo lepšiu než ZSSK. Áno, klimatizácia sem-tam buchne. Toaliet je vo vlaku dvadsať, tak sa niekedy stane, že v zime niektoré zamrznú.

A aké dojmy si odnesie cestujúci?

My nie sme ideálny dopravca, ale sme lepší než štátny. Štátny dopravca má nulové služby, maximálne rozdá minerálky, tak čo môže „p*srať“? Nič.

Ibaže vy sa v marketingu profilujete ako opačný extrém, ako ten dokonalý. Nevarujete cestujúcich, že WiFi pravidelne bude vypadávať.

WiFi nemôže byť dokonalé, pretože žijete na Slovensku, kde sú hory. A tam, kde sú hory, nemáte na železnici signál.

To by potom WiFi nemohlo fungovať ani na rakúskych alebo švajčiarskych železniciach.

V Rakúsku je WiFi platené, aspoň tak to vždy bolo. WiFi súvisí so signálom, ktorý je vo vzduchu, my si nemôžeme za sebou ťahať kábel. Je to dané operátorom. Pokiaľ máte pocit, že sme zlí, tak prečo tu vôbec sedíme? Máte napísať, že je super, že RegioJet zmizne.

To predsa netvrdíme. Náš názor je, že konkurencia slovenskej železnici prospieva. Na druhej strane RegioJet často viac sľubuje, než reálne poskytuje.

Náš marketing určite nemá za úlohu tvrdiť ľuďom, že sme dokonalí.

Ďalšia vec sú meškania: počas prvého polroku vášho jazdenia sme spočítali, že ste meškali viac než štátne IC vlaky.

Áno, na začiatku to bola naša chyba, pretože naše lokomotívy Vectron boli prototypy, ktoré mali poruchy. Teraz už nás nehnevajú.

Ešte by som sa rád dotkol poslednej témy a tou je Marian Kotleba. Nebolo chybou mať tlačovú konferenciu s Kotlebom, keď vám z pozície župana dal licenciu na autobusovú linku Bratislava – Nitra – Banská Bystrica?

Nebolo, našu spoločnú fotku riešili len v Česku, kde ju proti mne vytiahol minister vnútra Chovanec, ktorý je sám mafián. Ja sa pýtam: Kto je lepší? Kotleba, ktorý bol zvolený občanmi, alebo župani Frešo a Belica, ktorí nerešpektovali zákony a tú licenciu nám odmietali vydať? Ja som nemal inú možnosť, než požiadať Kotlebu. Mal som nakúpených osem autobusov, prijatých zamestnancov a úradníci od Freša a Belicu sa mi vysmiali do ksichtu. Čo som mal robiť?

Jančura si v januári 2015 podáva ruku s Kotlebom, ktorý podpísal licenciu na novú autobusovú linku Banská Bystrica - Nitra - Bratislava. Foto - Banskobystrický kraj
Jančura si v januári 2015 podáva ruku s Kotlebom, ktorý mu podpísal licenciu na novú autobusovú linku Banská Bystrica – Nitra – Bratislava. Foto – Banskobystrický kraj

To hovoríte z pohľadu vás ako dopravcu. Z pohľadu bežného občana môže byť rozdiel v tom, že Kotleba štve ľudí proti sebe a vyvoláva v spoločnosti napätie.

Jasné, že je to fašista. Lenže pre mňa je podstatné, aby politik, keď niečo potrebujem, rešpektoval zákony. Pán Kotleba povedal, že on bude zákon rešpektovať, a licenciu mi vydal. A keď mi ju vydal, tak povedal, že mi ju chce odovzdať osobne. Čo som mal povedať? Položte mi ju na stôl a ja vám ruku nepodám? Veď aj on je len človek, zvolený slovenským ľudom.

Nemusíme pripomínať, že aj viacerí zločinci boli zvolení ľudom. To asi nie je kritérium všetkého. 

V našom prípade rešpektoval zákony Slovenskej republiky.

Takže opäť by ste s ním mali tlačovú konferenciu vo vašich autobusoch?

Jasné.

Aj keď hovoríte, že je fašista.

On rešpektoval zákony. Samosprávne kraje majú rôzne funkcie, to by teraz nemali ľudia ani chodiť do škôl, ktoré platí kraj? Podľa môjho názoru bol oveľa nebezpečnejší fašista Fico, pretože ako šéf krajiny mal pred voľbami rovnakú rétoriku.

Keď predseda vlády vzbudzuje strach z migrantov, tak hovorí ľuďom, aby neriešili žiadne iné problémy. Kto je potom väčší škodca? Pritom sem v skutočnosti prišlo len pár migrantov a všetci zase utiekli. Pre mňa je fašista Fico rovnako ako Kotleba.

Banskobystrický župad Kotleba stojí zatiaľ na strane RegioJetu. Udelil mu licenciu, ktorú mu v Bratislave odmietli. Foto - TASR
Radim Jančura začiatkom roku 2015 zorganizoval so županom Marianom Kotlebom tlačovú konferenciu pri príležitosti štartu novej linky RegioJetu Banská Bystica – Nitra – Bratislava. Foto – TASR

Tu ide skôr o formu. Keď si zoberiete Kotlebu do autobusu pred novinárov, tak odrazu ho ukazujete nie ako fašistu, ale ako zodpovedného politika.

Ja som mu bol vďačný.

Takže vtedy môžeme zabudnúť na všetko ostatné okolo neho?

Keby mi tú licenciu nevydal, tak by sme na ňu čakali dvadsaťdva mesiacov. Tá škoda by bola obrovská. Bol som úplne zúfalý.

Posledná vec na záver: v novembri, keď vláda zrušila súťaž na prevádzku rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, ste povedali, že Slovensko je pre vás mŕtva krajina. Platí to?

Na Slovensku, samozrejme, zostávame. Napríklad autobusovú linku do Nitry a Banskej Bystrice v žiadnom prípade rušiť nejdeme, hoci tam ešte trochu prerábame. Linka do Viedne nám generuje zisk, takže tú stratu nám kompenzuje. A budeme dúfať, že ministerstvo dopravy vypíše súťaže na ďalšie železničné trate a že tu nebudú tlaky tých rôznych slovenských firiem, ktoré opravujú vagóny za mnoho peňazí.

Mŕtva je len vnútroštátna železničná doprava, ktorá sa prevádzkuje na komerčné riziko, ktorú sme robili medzi Bratislavou a Košicami. Bude to tak dovtedy, kým nebudú na Slovensku férové podmienky. Najsvätejšími slovami v európskom primárnom práve sú rovný prístup a transparentnosť. O tieto veci my na Slovensku dlhodobo usilujeme.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie