Denník N

On a ona plus vesmír

Jennifer Lawrence a Chris Pratt. Foto – outnow.ch
Jennifer Lawrence a Chris Pratt. Foto – outnow.ch

Láska kvitne všade, aj v ľudoprázdnom vesmíre, ukazujú hollywoodski Pasažieri.

Romantické sci-fi je trend súčasného Hollywoodu. Asi preto, aby mohli muži zobrať na filmy aj priateľky, či – nech nie sme sexistickí – aby mohli v počítačoch zdatné ženy vziať do kina citlivejších partnerov, je tu celá vlna snímok, ktorá spája budúcnosť a technológie s láskou.

Nie že by sa predtým nikto vo vesmíre nezaľúbil, bolo to však vedľajšie. Hlavné bolo spasiť svet.

Pasažieri spadajú do vlny „chytrých sci-fi“, teda filmov, ktoré vzorec prekvapivo prevracajú a idú späť k zlatým časom tohto žánru v polovici minulého storočia. Na pozadí špekulácií o vede a budúcnosti chcú študovať ľudské city.

Indie-hity ako Ex-Machina a Ona si kladú otázku, čo sa stane, ak sa človek zamiluje do umelej bytosti. Ľudstvo v snímke Prvý kontakt musí čeliť mimozemskej návšteve, podstatné je však iskrenie medzi jednou výskumníčkou a jej mužským kolegom.

O filme Interstellar sa dá povedať, že v ňom šíry päťrozmerný vesmír existuje najmä preto, aby mohli scenáristi zaľúbencov srdcervúco odlúčiť v priestore a čase a potom ich nechať zvítať v dojímavom finále. Podobne aj drámy o prežití v nehostinnom kozme (Gravitácia, Marťan) obsahujú popri vede veľa silných emócií a ženské hrdinky.

Na Pasažierov, film s Chrisom Prattom a Jennifer Lawrence, sedí názor z internetu, že „keď si odmyslíte vesmír, zostane vám Titanic bez potopy“. Pre hollywoodsku snímku Nóra Mortena Tylduma (Lovci hláv, Kód Enigmy) je to pritom pochvala, nie kritika.

Luxusná samota

Najväčším biznisom budúcnosti je osídľovanie planét. Kolonizovať jeden zo svetov v ďalekom vesmíre mieri aj let korporácie Domovina. Päťtisíc kolonistov aj posádka sa nachádzajú v umelom spánku, kurz lode a údržbu riadia zautomatizované systémy. Problém príde, keď sa dvaja cestujúci prebudia.

Do cieľa zostáva 90 rokov a porucha, s ktorou nikto nepočítal, stavia muža a ženu pred otázku, ako sa s tým vyrovnať. Zdá sa, že v samote na luxusnej vesmírnej lodi budú musieť stráviť zvyšok svojho života.

Sólo drámu prežitia strieda intímna romantická dráma s prvkami komédie a napokon veľkolepý dobrodružný blockbuster. To všetko pri zachovaní komorného rozmeru. V celom filme hrá len osem hercov, väčšinu deja utiahnu dvaja, na ktorých to všetko stojí (pätina z rozpočtu 110 miliónov dolárov bol honorár pre herečku Jennifer Lawrence)

Chémia medzi hercami tu funguje na výbornú, a nielen to. Už hudba pri prvej scéne (skladateľ Thomas Newman, podpísaný napríklad pod bondovkou Spectre) naznačuje perfekcionizmus.

Lepšie navrhnutý dizajn hi-tech lode v žánri sci-fi hádam ešte nebol, fascinujúce sú prechádzky v skafandroch vo vákuu alebo vedecky presný model toho, čo sa asi môže udiať s naplneným plaveckým bazénom, keď vypadne umelá gravitácia.

passengers-jennifer-lawrence-chris-pratt-315632-jpg-r_1920_1080-f_jpg-q_x-xxyxx

Žiadna techno-utópia

Keď palubné rádio spustí skladbu Boba Dylana, dokážeme doceniť, ako civilne a každodenne nám budúcnosť podávajú filmári. Nemaľujú žiadnu techno-utópiu. Technické zázraky sa kazia, nefungujú alebo sú nastavené proti tomu, čo by chceli postavy.

Veľmi realisticky je vykreslená umelá inteligencia, ktorá je zázračne výkonná, no na druhej strane stále príliš tupá a úslužná, aby ľuďom dokonale nahradila človeka.

Komerčný let vesmírom si uťahuje aj zo sveta korporácií. Budúcnosť patrí automatickým systémom, ktoré aj v situácii smrteľného ohrozenia delia ľudí na obyčajných a VIP cestujúcich.

Roboty medovým hlasom oznamujú to, že všetci zomrú. Predstavte si, že voláte na automatickú linku a v ponuke nenájdete žiadnu možnosť, kam sa zaradiť – podobných kafkovských situácií je v scenári množstvo.

Ak však príbeh oslovuje toľko ľudí, je to tým, že vyvoláva morálne dilemy. Pýta sa, kedy má človek právo na život druhého, hovorí o samote, odcudzení, o vine či obete.

Z každého trochu

Napriek tomu k udalosti Pasažierom stále niečo chýba. Nejde len o nasadenie v kinách proti konkurenčným Star Wars. Chýba aspoň jeden veľký a pôvodný nápad.

Niečo nové, ako boli svojho času piruety vo vákuu (Gravitácia), prežitie na nehostinnej planéte (Marťan) či šialené paradoxy cestovania vesmírom (Interstellar). V Pasažieroch síce máme trošku z toho všetkého, zároveň však tu nič nie je vyslovene nové a originálne. Na druhej strane, o to viac sú domyslené detaily – čo tiež nie je málo.

Bude toto sci-fi roka? Uvidíme na jeseň. Do kín príde nový Blade Runner.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie