štvrtok

Platní sa predáva stále viac, streaming robí rekordy. Niečo iné to znamená pre hudobníkov a iné pre ostatných

Spôsob počúvania hudby aj biznis s ňou sa zásadne mení. Bude veľmi zaujímavé, čo sa bude diať v tomto roku.

Ilustrácia – Soňa Ševčíková

Sú to dve rôzne správy, z ktorých je jasné, že práve zažívame radikálnu zmenu. V Británii medziročne narástol predaj platní o 53 percent, celkové číslo 3,2 milióna kusov je podľa štatistík BPI najvyššie za posledných 25 rokov. Vinylom sa darí aj v Amerike, kde za vlaňajšok nastalo zvýšenie o 25,9 percenta a predalo sa tam celkovo 7,2 milióna platní.

Popri návrate tradičného média bilancie roku 2016 v hudobnej brandži ukazujú aj nový trend. Čoraz viac ľudí presedláva na streaming, ktorý predstihol digitálne predaje jednotlivých albumov. Stalo sa to prvýkrát a podľa odhadov bude v tomto roku rozdiel ešte výraznejší.

Niečo iné tieto informácie znamenajú pre užívateľov, pre vydavateľov a obchodníkov, niečo iné pre muzikantov.

Najlepší umelec - mŕtvy umelec?

Na prvý pohľad britský rebríček platní roka 2016 naznačuje, že nič nepredáva tak dobre ako smrť. Na prvom mieste je album Blackstar Davida Bowieho, ktorý vyšiel presne pred rokom v januári a záujem oň radikálne vzrástol po smrti speváka. V prvej desiatke figuruje ďalší vlaňajší nebožtík Prince a albumy, ktorých dátum vzniku je z minulého storočia. Dosť hlboko z minulého storočia. Napríklad debut Stone Roses je z roku 1989, Fleetwod Mac vydali Rumours v roku 1977, kompilácia Legend Boba Marleyho je ročník 1984.

Keď si k tomu pridáme, že aj soundtrack k filmu Strážcovia galaxie vyšiel už v roku 2014, potom jedinú skutočne súčasnú hudbu v tomto Top 10 zastupujú Radiohead. Znamená to, že je tu nová retrovlna? Mladí, ktorí namiesto rovesníkov radšej objavuje hudbu svojich rodičov? Čiastočne áno, ale sú aj iné vysvetlenia. Záujem o hudbu Amy Winehouse napríklad znovu oživili výborný dokumentárny film o jej živote, nirvánovský Nevermind sa zase na jeseň intenzívne skloňoval pre 25. výročie vzniku.

Najpredávanejšie platne v Británii za rok 2016

1. David Bowie - Blackstar
2. Amy Winehouse - Back to Black
3. Rôzni umelci - Guardians of the Galaxy: Awesome Mix Vol. 1 (soundtrack)
4. Radiohead - A Moon Shaped Pool
5. Fleetwood Mac - Rumours
6. The Stone Roses - The Stone Roses
7. Bob Marley & The Wailers - Legend
8. The Beatles - Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band
9. Prince & The Revolution - Purple Rain (soundtrack)
10. Nirvana - Nevermind

Americký rebríček ponúka viac-menej tie isté mená. Retro náladu umocňuje album Milesa Davisa z roku 1959, ale je tu jedna zásadná výnimka. Na čele sú Twenty One Pilots zo štátu Ohio. V Európe nie sú príliš známi, ale v Amerike sú hviezdy, čo potvrdzuje, že v Top 10 majú okrem aktuálnej nahrávky ešte aj jednu staršiu. Ani jeden z dvojice muzikantov ešte nemá tridsať. Začínali na nezávislej scéne, ktorú ich svižné pesničky miešajúce rap s popom už prerástli.

Najpredávanejšie platne v USA za rok 2016

1. Twenty One Pilots - Blurryface
2. Amy Winehouse - Back to Black
3. Radiohead - A Moon Shaped Pool
4. The Beatles - Abbey Road
5. Adele - 25
6. David Bowie - Blackstar
7. Prince & The Revolution - Purple Rain
8. Bob Marley and the Wailers - Legend
9. Twenty One Pilots - Vessel
10. Miles Davis - Kind of Blue

Ako je to na Slovensku? Oficiálne štatistiky sa nerobia, rastúci záujem o vinyly však dobre ilustruje, že predajňa Dr. Horák na sklonku roka otvorila nový samostatný obchod, v ktorom za dva mesiace predala 543 platní. Najväčší záujem bol o novinku rappera Veca Domáce potreby a o nahrávku Petra Lipu Podobnosť čisto náhodná. Zo zahraničných mien dobre išli albumy Leonarda Cohena (ďalšieho hudobníka, ktorý vlani zomrel), nový Radiohead a Nick Cave, Pink Floyd a The Beatles.

"Aj my sme pocítili nárast záujmu, celoročne sa výborne predával David Bowie a potom klasický rock od Led Zeppelin, Pink Floyd a King Crimson," hovorí Jozef Pešta, ktorý stojí za stránkou Vinylové platne a má aj kamenný obchod. "Pred Vianocami sa dobre predávali Leonard Cohen s albumom You Want It Darker a Johnny Cash. Najväčší nárast sme zaznamenali o soundtracky, pravdepodobne vyplnili miesto za klasickú hudbu, ktorá sa vydáva pomenej na vinyle. Zo slovenských albumov išli najlepšie Jana Kirschnerová, Polemic, Le Payaco a Živé kvety."

Dobrý rok hlási tiež ďalší vinylový obchod ETC, kde sa najlepšie z domácej scény predávali Saténové ruky a Vec, zo zahraničných hudobníkov nový Nick Cave.

Predajcovia sú teda spokojní. Fanúšikovia obvykle tvrdia, že idú po platniach, lebo majú lepší zvuk a krajšie obaly v ktorých obvykle ako bonus nájdu aj kód na digitálne stiahnutie albumu. Z ankety, ktorú zverejnila BBC vyplýva, že najviac nakupujú ľudia vo veku 25-34 rokov, nasleduje kategória 35-44. Ďalšie podrobnosti už sú však menej optimistické. Až 41 percent zákazníkov si vinyl vôbec nepustí, 7 percent dokonca doma vôbec nemá gramofón. Sú tu teda aj úplne iné motivácie: kúpiť si platňu, lebo je to retro a cool, lebo je to výtvarný artefakt (dekorácia) alebo ako darček pre niekoho.

gramofony

Hudobníci, ktorým je jedno, či sa ich platne počúvajú, hlavne nech si ich niekto kúpi, môžu byť spokojní. Ale len tí, čo majú veľa fanúšikov. Výroba vinylu stojí oveľa viac než cédečko a pre mnohých je to skôr imidžová (stratová) záležitosť. Na Slovensku sa obvykle robia platne v nákladoch 300 a 500 kusov, predať ich dokážu napríklad Jana Kirschner, Vec, Billy Barman, Para a Živé kvety, ktoré majú dosť fanúšikov v Česku. Trend záujmu o platne so staršími nahrávkami u nás potvrdzuje plán s reedíciami Deža Ursinyho. V crowdfundingovej kampani na prvý album sa vyzbieralo viac než o tretinu potrebnej sumy.

Stream je nový mainstream

Ďalšia zásadná vec je, že vinyly sú napriek veľkému nárastu stále len zanedbateľnou položkou v biznise. V Británii ide o 2.6 percenta z celkového predaja fyzických nosičov, v Amerike je to 8 percent. Záujem o vinyly sa oživil aj vďaka rekordne rastúcemu streamingu. Ten rastie geometricky a už je dominantným spôsobom používania hudby. V Británii vlani vyskočil na číslo 45 miliárd, v Amerike sa odstreamovalo až 250 miliárd piesní a albumov.

Video killed the Radio Star, spievali v roku 1979 vo veľkom hite The Buggles a nastupujúca MTV to onedlho takmer dokázala. Dnes sa zdá, že streaming zabil najskôr pirátstvo a teraz mieri na digitálne sťahovanie albumov. Načo sťahovať niečo na harddisk

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk