Denník N

Cestovať na železnici ako človek

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Rovné podmienky pre konkurenciu na železnici nepotrebujeme preto, lebo ich chce majiteľ Regiojetu, ale preto, lebo nám pomôžu ako cestujúcim aj ako daňovým poplatníkom.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura je kontroverzná postava, všetko, čo povie, treba brať s rezervou a radšej deliť dvomi. Rád sa pletie do politiky, je veľmi kritický voči vládnucim politikom a používa pochybné metódy a verejné kampane, aby ich prinútil urobiť to, čo vyhovuje jeho biznisu.

Za jeho vystúpeniami býva ľahko dešifrovateľný podnikateľský záujem, verejný prospech je v lepšom prípade až na druhom mieste. Človeka, ktorý neustále hovorí o potrebe férových podmienok, rovnom prístupe v podnikaní, ťažko považovať za konzistentného a dôveryhodného, ak zároveň v Česku podporuje Andreja Babiša, ktorý je stelesnením zneužívania politických kontaktov a politickej moci, neférovosti a nerovnosti šancí v podnikaní.

A ak sa kritikom darí budiť dojem, že Jančura pre zisk urobí čokoľvek, môže si za to podnikateľ čiastočne sám takými akciami, ako je bratanie sa s Kotlebom.

Na Jančurovu obhajobu však treba povedať, že podmienky, v akých pôsobí, ľahko človeka doženú k tomu, aby stratil nervy a urobil všeličo. V podnikaní najmä na železnici ani v Česku dlho nevládla férovosť a rovnosť a na Slovensku nevládnu dodnes.

Väčšina politikov sa konkurencii na železnici a v autobusovej doprave snaží zabrániť. Výstupy Roberta Fica a Andreja Danka sú len špičkou ľadovca. Nerobia to však pre verejný záujem a dokonca ani z ideologických dôvodov.

Podstatnejšie pre nich je aj to, že kým napríklad štátne železnice zostanú netransparentným a peniaze hltajúcim molochom, akým sú dnes, zostanú od nich závislé a ľahšie sa v nich stratia všetky pochybné zákazky a provízie pre klientelu.

A ak nebude kvalitnejšia konkurencia, nebude také nápadné, ako mizerne štátne železnice fungujú. Konkurencii sa zase dá najlepšie zabrániť tým, že nastavíte podmienky natoľko výhodné pre štátom dotovaný podnik, že v nich súkromník jednoducho nemôže uspieť.

Príchod RegioJetu a konkurencie vôbec pritom Slovensku prospel. Jančurom poskytovaná úroveň služieb má občas ďaleko k tomu, čo nasľuboval. Na jeho prvej trati Bratislava – Komárno sú v špičke podmienky neraz skutočne otrasné.

Trochu sa však zabúda, že kým na túto trať neprišiel, bolo normálne práve to, čo je teraz skôr výnimkou, a je mu to právom vytýkané. Ak teda vlaky na tejto trase vôbec jazdili, veľa ich totiž nebolo.

Celkovo Jančura Slovensku ukazuje, že aj na železnici môžete cestovať ako človek a ako zákazník. Štátnej železnici sa to obvykle nedarí dodnes.

Rovné podmienky na železnici a konkurenciu nepotrebujeme preto, lebo ich chce Jančura, ale preto, lebo nám skutočne pomáhajú. Nám občanom tohto štátu tým, čo vlakmi cestujú, i tým, čo svojimi daňami celý ten veľmi neefektívny moloch štátnych železníc platia.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie