Denník N

Érsek spustil Počiatkove miliónové mapy dopravy, ktoré kopírujú Google

Zdroj: odoprave.info archív
Zdroj: odoprave.info archív

Počiatkov systém na sledovanie intenzity dopravy už funguje, funkciami sa od služieb Googlu líši minimálne.

Aktualizované o 15:30 „Môžete mi povedať, koľko vozidiel sa tam zrazilo?“ pýta sa po telefóne dispečer nového štátneho IT systému pre cestujúcu verejnosť. V utorok systém predstavil minister dopravy Árpád Érsek.

„Budú tam informácie, kde má Slovenská správa ciest práve teraz autá, ktoré odhŕňajú sneh, budete sa môcť pozrieť, kde je kalamita, môžete ju obísť, poradí vám trasu,“ hovoril Érsek.

Nový systém stál 14,2 milióna eur, a to ešte nerátame jeho prevádzku. Tá vyjde na 1,5 milióna eur ročne a mali by v nej byť zarátané náklady na 30 až 40 pracovných miest, ktoré vznikli na obsluhu štátnej šoférskej IT novinky. Obstaral ju ešte predchádzajúci minister dopravy Ján Počiatek (Smer), ktorý sa po voľbách stiahol z politiky.

Mapy je možné si prezerať na adrese www.odoprave.info či stiahnuť si do mobilu aplikáciu O doprave. 

Cesty na Slovensku v utorok popoludní podľa odoprave.info
Cesty na Slovensku v utorok popoludní podľa odoprave.info

Chyby v aplikácii

Praktickejšia bude pre vodičov práve aplikácia, pretože si ju budú môcť pozerať, aj keď budú na cestách.

Keď sme nový systém skúšali, na niektorých telefónoch nefungoval. Na staršom iPhone sme sa nedostali ďalej ako po licenčné podmienky, pri telefóne s Androidom zasa mal problém nájsť GPS signál. Na novom iPhone fungoval, ukazoval napríklad miesta, kde pracujú cestári a kde boli policajti.

„Farby zobrazujú intenzitu dopravy na úsekoch, zelená je bez obmedzení, je žltá, červená a fialová,“ opisuje zástupca ministerstva dopravy Tomáš Mésároš, ktorý projekt manažuje.

Priznal, že mapy nezobrazujú GPS súradnice.

Ministerstvo dopravy hovorí, že novinka za tie peniaze stojí, aj keď už existujú služby ako Google Maps či Waze. Štát totiž kombinuje rôzne údaje nielen z diaľnic, ale aj od železníc, z cyklotrás či o počasí na jednom mieste, údaje o doprave na rozdiel od iných preveruje, a má zdroje, ktoré ostatní nemajú – konkrétne spomína napríklad mýtny systém, ktorý sleduje nákladiaky.

Štefan Mihálik zo Slovenského autoklubu hovorí, že napríklad „Google Maps sú omnoho prehľadnejšie a rýchlejšie a to, čo potrebuje motorista, tak to má ihneď k dispozícii úplne intuitívne“. Naproti tomu štátny web mu pripadá neprehľadný a tiež v ňom niektoré funkcie nenašiel, napríklad informácie o vlakových cestovných poriadkoch.

„Portál mal obsahovať aj cestovné poriadky vlakov, autobusov a aj leteckú dopravu. Nikde som to však nenašiel,“ povedal Mihálik.

NSDI

  • Národný systém dopravných informácií objednal ešte exminister dopravy za Smer, Ján Počiatek. 
  • Systém získava údaje od Národnej diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správy ciest, v spolupráci s RTVS, cez anonymizované údaje z mobilnej siete Slovak Telekomu – dodávateľa systému.
  • Má informovať o zjazdnosti ciest, intenzite dopravy, počasí, dopravných udalostiach, ako sú nehody, práce na ceste, o polohe a meškaní vlakov, verejnej doprave, štátnych vozidlách údržby na ceste, poskytovať zábery z kamier na ceste, spolupracovať s políciou. Niektoré avizované funkcie sme nenašli. 
  • Informácie zdieľa na Facebooku a na Twitteri.
  • Ponúka mobilnú aplikáciu. 
  • Neposkytuje navigáciu.

„Bola to podmienka Európskej únie, že takýto systém má mať každá krajina,“ dodal Érsek v debate o tom, či bolo nevyhnutné, aby IT dielo načaté exministrom dopravy Jánom Počiatkom dokončil a odovzdal verejnosti.

Počiatek začal nákup šoférskeho IT začiatkom roka 2014, v januári 2015 podpisoval zmluvu s víťazom: stal sa ním Slovak Telekom.

V tendri sa hlásil aj záujemca, ktorý dodal podobný systém Českej republike. Stál však štyrikrát menej. Pre vyhadzov zo slovenského tendra sa doteraz vedie súdny spor. Naposledy dal súd za pravdu štátu.

„Spor pokračuje. Podali sme odvolanie a naši právnici sú naďalej presvedčení o tom, že sme boli poškodení. Rozhodne to budeme eskalovať aj k orgánom Európskej únie, ktoré sa na realizáciu použili,“ povedal Tomáš Miniberger, riaditeľ spoločnosti Vars Brno.

Českí šoféri si na webe nájdu informácie o tom, kde bolo kedy koľko nehôd a môžu si pozrieť kamerové zábery z diaľnic. Napríklad zábery z kamier núka aj slovenský systém.

Érsek: Mám šoféra, ale budem to využívať

Minister Érsek odmieta, že drahší slovenský systém je duplicitou k na trhu dostupným aplikáciám. „Pod jedným stanom máme všetko, dúfajme, že to ľudia budú využívať,“ povedal Érsek s tým, že sám si aplikáciu stiahol cestou na tlačovú konferenciu.

Ministerstvo tiež vraví, že štatistiky z IT systému sa môžu využiť pri plánovaní riešení dopravy do budúcna, napríklad stavbe diaľnic. Preto je aj dobré, že dopravno-informačné centrum sídli na Žilinskej univerzite, kde celú novinku aj predstavilo verejnosti.

Minister očakáva, že informácie do systému budú postupne hlásiť aj bežní šoféri, nielen inštitúcie. Z vyjadrení zástupcov ministerstva vyplýva, že od počtu užívateľov závisí aj doplatok od Európskej únie.

Cestujúci môžu napríklad nehodu oznámiť na telefónnom čísle 0800 112 112. Informácie zo štátneho IT majú byť k dispozícii zdarma pre všetkých a využívať ich tak môžu aj prevádzkovatelia súkromných navigačných služieb.

„Našim cieľom je poskytovať čo najpresnejšie a najaktuálnejšie informácie o doprave každému, kto o ne má záujem,“ zdôraznil minister, podľa ktorého ide o to, aby štátne dáta boli verejne dostupné.

Ako bude novú pomôcku využívať minister Érsek? „Určite teraz menej, ako keby som bol ja sám šoférom. To je asi otázka pre môjho šoféra, ale určite ju budem využívať,“ odpovedal minister.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie