štvrtok

Ukazoval hustú premávku, bolo tam jedno auto, hovorí programátor o štátnom dopravnom webe

Rieši problémy, ktoré už riešili iní, a rieši ich horšie než konkurenčné produkty, ktoré sú zadarmo, hovorí o štátnom dopravnom IT systéme Juraj Grečnár.

Cesty v Bratislave v utorok popoludní podľa odoprave.info

Juraj Grečnár sa vyzná vo vývoji internetových a mobilných aplikácií. Pýtali sme sa ho, či štátny dopravný IT systém, ktorý práve odovzdali do užívania za 14 miliónov eur (ešte bez prevádzky), stojí za to a najmä, či priniesol to, čo sa od neho očakávalo najviac – teda či sprístupnil štátne databázy o doprave všetkým. Služba odoprave.info sľubuje aj informácie o prácach na ceste, dopravných nehodách, počasí a meškaní vlakov. Štátu ju dodal Slovak Telekom.

Skúšali ste nový štátny dopravný web v praxi. Koľko bodov od 0 do 10 by ste mu dali?

Tri až štyri body.

Prečo?

Problémom toho webu je, že rieši problémy, ktoré už riešil niekto iný. Na našu škodu ich rieši horšie než konkurenčné produkty, ktoré sa poskytujú zadarmo na trhu.

V štátnom IT za 14 miliónov eur nie je nič, čo by fungovalo lepšie než napríklad Waze alebo Google Maps? 

Jedna veľká výhoda štátneho webu je, že môže čerpať informácie, ktoré ostatné systémy nemajú odkiaľ vedieť. Je napojený priamo na dopravné zariadenia, ku ktorým má prístup iba štát.

Napríklad?

Napríklad údaje z dopravných kamier, respektíve zo sčítačov dopravy, ktoré počítajú autá a hustotu dopravy. Tieto dáta sú hodnovernejšie, než má bežný používateľ napríklad v aplikácii Waze. Tá síce počíta hustotu dopravy, ale je to obmedzené.

Na tých, ktorí zdieľajú svoju polohu na Waze... 

Áno. Štátne riešenie má výhodu v tom, že štátne zariadenia sú namontované priamo v komunikáciách.

To, že má štátny web viac informácií ako komerčné služby, je výhoda, ktorú daňoví poplatníci môžu oceniť?

Tieto dáta sú síce dostupné, štát ich začal spracovávať, čo je dobrá správa a výhoda celého portálu. Problém však je jeho prevedenie. Údaje sa na ňom dajú nájsť len veľmi komplikovane. Ak je človek na ceste trebárs z Bratislavy do Košíc, nemá čas detailne analyzovať webstránku.

grecnar
Foto – archív Juraja Grečnára

Čo chýba najviac? Navigácia?

V bežnej premávke ľudia skôr využívajú navigáciu – nepozerajú si len holú mapu, ktorá im nehovorí nič, ale potrebujú detailné informácie o ceste, o tom, ako sa dostať čo najrýchlejšie z bodu A do bodu B. Táto aplikácia síce dokáže v zjednodušenej verzii navigovať, ale nie je to dostatočne porovnateľné s inými dostupnými produktmi.

Štát hovorí, že nechcel navigovať, iba použiť a sprístupniť štátne dáta o doprave. Je chyba, že nemal aj túto ambíciu?

Nemyslím si, že to je chyba, ale je to nedotiahnutie detailov. Mnoho ľudí si v aute neotvorí aplikáciu, aby si prescrollovalo mapu, ale zadajú cieľovú destináciu a nechávajú zariadenia, aby im pomáhali a aby sa im nemuseli venovať. Ide aj o bezpečnosť – neviem si predstaviť, že šofér zastaví na odpočívadle a začne detailne analyzovať v tejto aplikácii, čo ho čaká na ceste. Naopak, očakáva, že ho smartfón sám upozorní na riziko alebo zdržanie na ceste.

Čo sa dialo, keď ste aplikáciu skúšali v aute?

Mala počiatočné problémy s nájdením polohy. Prvé tri kilometre som išiel sám, až potom sa aplikácia zobudila a začala ukazovať, kde sa nachádzam. Načítanie ďalších doplnkových dát

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Prémiový článok e-mailom
raz týždenne zadarmo!

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 71901 z vás dostáva správy e-mailom