streda

Pacienti sú nespokojní, u všeobecného lekára musia čakať hodinu, u špecialistu ešte dlhšie

Zhruba polovica ľudí v prieskume povedala, že je nespokojná so zdravotnou starostlivosťou. Najmä s tým, ako dlho musia čakať u lekára.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Plná čakáreň, šomranie, občas sa niekto predbieha a čakanie trvá nekonečne dlho.

U špecialistu ľudia čakajú v priemere hodinu a štvrť, u všeobecného lekára viac ako 50 minút. Ukázal to prieskum spoločnosti GfK, ktorá ho robila pre Asociáciu na ochranu práv pacientov. Tisíc ľudí starších ako 18 rokov sa telefonicky pýtali, či sú spokojní so zdravotnou starostlivosťou a čo ich u lekárov hnevá.

Prieskum robili v októbri a novembri minulého roka.

Pacienti sa sťažujú

A čo im vyšlo? Viac ako polovica opýtaných nebola spokojná s kvalitou poskytnutej zdravotnej starostlivosti. Až 13 percent povedalo, že sú veľmi nespokojní. Jedným z najväčších dôvodov nespokojnosti sú pre ľudí čakacie časy u lekárov, a to až pre 37 percent nespokojných ľudí.

S poplatkami je podľa prieskumu nespokojných 13 percent ľudí, s nedostatočným vybavením a stavom nemocníc sedem percent a na personál a vysoké doplatky na lieky sa sťažuje päť percent opýtaných.

Najviac však opýtaných hnevá dlhé čakanie u lekárov. „Čakaním u lekárov strávili ľudia za uplynulý rok v priemere viac ako 9,5 hodiny,“ píše GfK.

Najviac podľa prieskumu čakajú ľudia u špecialistov, a to vyše hodiny (75 minút). Nasledujú všeobecní lekári, kde je to 51 minút. Najkratšie čakajú u zubárov – menej ako pol hodinu.

Už kým sa dostanú do čakárne, trvá to týždne

„Problém získať termín majú ľudia hlavne u špecialistu, u ktorého sa na termín čaká priemerne 7,3 týždňa,“ opisuje GfK výsledky prieskumu.

Necelá tretina pacientov podľa prieskumu pritom čaká na termín u špecialistu do jedného týždňa, ďalšia tretina dva až štyri týždne. Približne 15 percent pacientov čaká viac ako 3 mesiace.

„Je nemysliteľné, aby sa ľudia s akútnym problémom nevedeli dostať k špecialistovi skôr ako o pár týždňov,“ povedala šéfka Asociácie na ochranu práv pacientov Mária Lévyová. Odporúča pacientom, aby sa obrátili na svoju poisťovňu, ktorá by im mala pomôcť nájsť lekára, ktorý má kratší čakací čas.

Na druhej strane je podľa nej legitímne, že nejaké čakacie časy u špecialistov sú. Žiadny vyspelý štát podľa nej nedokáže pokryť v celom rozsahu celkový dopyt po zdravotnej starostlivosti. Mali by sa však týkať len zdravotnej starostlivosti, ktorá znesie odklad.

„Vieme, že stúpa výskyt určitých civilizačných ochorení, špecialisti preto majú plné čakárne ľudí, ktorí naliehavo potrebujú pomoc. Napokon, zvyšuje sa aj počet občanov v postproduktívnom veku, ktorí vyžadujú viac zdravotnej starostlivosti ako mladá populácia. Niektorí lekári ordinujú i napriek svojmu vyššiemu veku, no v určitých mestách či regiónoch je aj tak stály nedostatok špecialistov,“ hovorí Lévyová.

Dnes na DenníkN.sk

Prémiový článok e-mailom
raz týždenne zadarmo!

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 82831 z vás dostáva správy e-mailom