Testovali sme štátny dopravný servis. Vybrali sme 20 dôvodov, prečo je miestami nepoužiteľný
Systém je pomalý, má viacero vážnych chýb a konkurencii sa nevyrovná. Sľubuje veľa, ale nič nerobí poriadne.
„Chceme, aby tento systém fungoval lepšie a bol prehľadnejší ako ostatné systémy,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) o nových štátnych mapách dopravy. V tomto segmente je veľmi veľká konkurencia, takže sú to celkom odvážne slová. Ale v poriadku, vysoké ambície treba mať. Najmä ak celý systém stál 14,2 milióna eur z peňazí daňových poplatníkov.
Aplikáciu O doprave a web odoprave.info sme podrobnejšie otestovali. Keď sme nový systém prvýkrát skúšali, na niektorých telefónoch nefungoval. Na staršom iPhone sme sa nedostali ďalej ako po licenčné podmienky, pri telefóne s Androidom zasa mal problém nájsť GPS signál. Na novom iPhone fungoval.
Systém má mnoho nedostatkov. Vybrali sme 20 vecí, ktoré nás zaujali, nepotešili alebo pobavili.
1. Privítanie? Nekoná sa
Keď prvýkrát spustíte mobilnú aplikáciu O doprave, vyskočí na vás takmer 9000 znakov licenčných podmienok. Človek by dúfal v krajšie privítanie. O čo lepší prvý dojem by aplikácia urobila, keby pri prvom spustení vypísala niečo v štýle „Dobrý deň, vítame vás v aplikácii O doprave, ktorá… Prajeme vám príjemné používanie a čo najmenej problémov na cestách.“ Licenčné podmienky mohli byť pokojne až krokom číslo dva.
2. Bez GPS ani krok
Aplikáciu sme podrobnejšie testovali na dvoch Android zariadeniach – na mobile a na tablete. Na mobile nás privítala hláška „strata gps signálu“. Keby to znamenalo len to, že nás systém nevie presne lokalizovať, bolo by všetko v poriadku. Bez GPS však nemôžeme vyhľadať trasu, nahlásiť udalosť a na mape nevidíme ani informácie o dopravnej situácii. Teda veci, ktoré môžete na webe odoprave.info robiť aj zo stolového počítača, na mobile bez dobrého signálu GPS neurobíte vôbec. Nevedno prečo.
3. Tajomné lineárne zobrazenie
Bez GPS máme teda obmedzenú funkcionalitu. Na hlavnej stránke aplikácie môžeme kliknúť len na menu a akési lineárne zobrazenia. To je pomerne tajomný názov a nie každý hneď vie, čo môže po kliknutí očakávať. Na webe sa rovnaká položka nazýva Hlavné ťahy, čo je rozhodne lepšia voľba. Systém používa nezrozumiteľný jazyk aj na iných miestach. Policajnú hliadku napríklad označuje ako „činnosť orgánov a úradov“.
4. Lineárne zobrazenia 2
Keď začneme skúmať tajomné lineárne zobrazenia podrobnejšie, nájdeme informácie o 0 až 10-sekundových oneskoreniach na niekoľkokilometrových úsekoch. Potom – úplnou náhodou – zistíme, že kliknutím na niektorý z úsekov sa položky prefarbia na čierno a zobrazia sa ikonky, vďaka ktorým sa môžeme dostať k informáciám o policajných kontrolách a k snímkam z kamier. Užitočné, ale neintuitívne skryté.
5. Lineárne zobrazenia 3
Chceli sme vidieť, ako lineárne zobrazenie vyzerá na webe. „Pri plánovaní trasy a zastávok môžete využiť pohľad na zjednodušené 2D zobrazenie cestných úsekov, ktoré prehľadne zachytáva všetky dopravné udalosti na trase,“ tvrdia autori systému. Použitie slovíčka „prehľadne“ nám však príde trochu odvážne.
6. Pomalé mapy
Akákoľvek práca s mapou sa dá charakterizovať slovami: priblíženie/oddialenie – biela obrazovka – čakanie. Mapy sú jednoducho pomalé a práca s nimi si vyžaduje dávku trpezlivosti. Problém pritom nie je s rýchlosťou internetu, rovnaké správanie je aj na rýchlej wifi. Testovali sme to dokonca aj po polnoci, keď aplikáciu určite nevyužívalo toľko ľudí ako v priebehu dňa – rýchlosť máp nebola viditeľne lepšia. Podľa nástroja PageSpeed od Googlu má web odoprave.info na počítači 12 zo 100 bodov, na mobile len 6 zo 100.
7. Žiadne gestá, len klikanie
Na mobilných zariadeniach sú ľudia zvyknutí nielen „scrollovať“ hore-dole, ale aj „swipeovať“ vpravo a vľavo. Aplikácia s tým však nepočíta. Ak chce človek prebehnúť dopravné udalosti na hlavnej stránke aplikácie, musí klikať na šípočky po stranách. Ak zobrazí menu, neskryje ho potiahnutím prstom späť nabok, ale musí kliknúť na na možnosť „naspäť“. Vyznie to ako banalita, ale v roku 2017 už užívatelia majú návyky a očakávania pri používaní smartfónov, existujú odporúčania pre tvorcov mobilných aplikácií, ktorými sa stačilo riadiť.
8. Verejná doprava električky nenájde
Keď si v aplikácii vyberiete možnosť Verejná doprava, načíta sa vám mapa a výzva na vyhľadanie zastávky. Zistíte však, že zastávka MHD, ktorú máte pri dome, sa tam nedá nájsť. Systém nenájde v Bratislave žiadne mestské autobusy, trolejbusy ani električky.
Skúšame teda zadať slovo „Bratislava“, nech vieme, čo všetko nám ponúkne – aplikácia ukáže možnosti neznámeho charakteru a v nepochopiteľnom poradí. Možno by pomohlo abecedné usporiadanie. Prvá možnosť „Slovenská plavba a prístavy, lodná osobná doprava“ asi prekvapí človeka, ktorý ráno rozmýšľa, či ísť do práce autom alebo MHD. Klikneme na ňu a na mape nám ukáže prístav v Starom Meste. Klikáme na ikonku kotvičky, ale nič sa nedeje. Snáď je to zámer.
9. Z prístavu lety do Bruselu
Slovenskú plavbu skúsime teda aj na webe. Tu už kliknutie na kotvičku funguje a ponúka nám vyhľadávanie spojov. Zvláštnosťou je len to, že nám systém prednostne ponúka vlak, hoci v prístave žiadna vlaková stanica nie je. Nevedno tiež, prečo sa nás systém pýta, z akej zástavky má spoj ísť – však už sme mu dali vedieť, že z prístavu. Nakoniec sa ukáže, je tam možné zadať čokoľvek, takže kliknutím na prístav v Bratislave sme si mohli pozrieť, kedy ide vlak z Vrútok do Banskej Bystrice. Rovnako si tak môžete pozrieť aj lety z Bruselu do Bratislavy. Praktické.
10. Klikanie na ikonku si vyžaduje prax
Vraciame sa k mobilnej aplikácii, kašleme na prístav a ideme si pozrieť letisko. Najprv sa zdá, že ikonka lietadla tiež nefunguje. Klikáme znova a znova a netrvá to ani sekundu a pol, než na človeka vyskočí zoznam cieľových zastávok (!) – od Atén, cez Dubaj po Viedeň. Človek sa po kliknutí na niektorú z nich dozvie, kedy letí lietadlo. Len nevieme, či letí každý deň, alebo len dnes, zajtra.
11. Nájsť vhodný vlak chce veľa klikania
Povzbudení pocitom, že už najneskôr na štvrtýkrát sa nám darí kliknúť na ikonku tak, aby si to systém všimol, sa ideme pozrieť aj na železničnú stanicu. Keď klikneme na modrú ikonku vlaku (našťastie nie žltú), zobrazí sa zoznam miest. Vyhľadávať v ňom nemožno, čiže ak by ste chceli ísť do Žiliny, musíte zísť až na úplný koniec. Keď sa pozeráme, aké vlaky idú do Žiliny, zoznam obsahuje len informácie o odchode a meškaní, nedozvieme sa, či je to rýchlik, osobák alebo RegioJet, nezistíme čas, za ktorý vlak dôjde do cieľa – na toto všetko treba ďalší klik. Na stránke s podrobnosťami o danom spoji nás privíta najprv kopec vysvetliviek, ale nevieme načo, keďže žiadna z tých značiek sa na stránke nenachádza. Odklik na nákup lístka by sa možno hodil, ale taký luxus sme vlastne ani neočakávali.
12. Skryté vyhľadávanie trasy
Na webe odoprave.info sme zo začiatku nevedeli nájsť možnosť vyhľadať trasu. Ikonku lupy pri vyhľadávaní sme prehliadali, považovali sme ju len za potvrdzovací gombík na vyhľadávanie mesta. Možno by bola lepšia ikonka autíčka alebo šípočky.
13. Klikanie na úkor elegancie
Keď si zvolíte trasu z jedného miesta na druhé, vidíte na nej informácie o dopravných udalostiach. Keď na niektorú z ikoniek kliknete (na tieto ikonky sa už kliká jednoduchšie ako na ikonky pri verejnej doprave), zobrazia sa vám informácie na novej stránke. Vždy teda musíte kliknúť späť a zobraziť ďalšiu. Je to zbytočné klikanie. Napríklad aplikácia Waze podrobnejšie informácie ukáže hneď bez potreby opustiť mapu. Štátna aplikácia pritom vie zobraziť informácie aj priamo na mape, ale len vtedy, keď na danom úseku eviduje viac udalostí.
14. Nepoužiteľná mapa
Keď nás aplikácia na hlavnej stránke upozorní na nejakú dopravnú situáciu a chceme si zobraziť podrobnosti, vidíme popis a podrobnejšie informácie, ale výsek z mapy je nepoužiteľný, veľmi úzky. Rozkliknúť sa, prirodzene, nedá.
15. Kalendár, ktorý je nanič
Pri webovom pohľade na detail nejakej dopravnej situácie sa pri dátume, odkedy dokedy dané obmedzenie trvá, nachádza ikonka kalendára. Načo je dobrá, nevieme. Človek si totiž môže v kalendári len pozrieť zvýraznené dni, počas ktorých sa na ceste niečo robí. Je to nanič, ale človeku to môže dať novú perspektívu.
16. Aktuality? Svojím spôsobom
Druhá položka v menu na webe odoprave.info má názov „Aktuality“. Najprv nás prekvapilo, že takáto vec sa nachádza na webe, ale v aplikácii sme ju nikde nevideli. Pritom aktuálne správy by človek čakal v mobile na viditeľnom mieste, lebo tam ich môže využiť najčastejšie. Prečo tam nie sú, sme pochopili, až keď sme si webové aktuality otvorili – stránka obsahuje len výpis najnovších príspevkov z facebookovej stránky Dopravná situácia Slovensko a z twitterového účtu @NDIC_SR. Môžeme oceniť, že sa štátne orgány snažia pôsobiť aj na sociálnych sieťach. Príspevky z nich sú však už na titulke webu, je preto zvláštne venovať im samostatnú stránku a prominentnú pozíciu v menu.
17. Chaos v navigácii
Pri používaní je rušivý aj chaos v navigácii, a to v aplikácii aj na webe. Občas sa môžeme vrátiť na predchádzajúcu stránku šípkou späť, inokedy je potrebné kliknúť na krížik vpravo hore. Občas sa dá kliknúť na obe. Web tiež využíva takzvanú omrvinkovú navigáciu (breadcrumbs), tá sa však nezobrazuje na všetkých podstránkach. Takáto navigácia má zmysel najmä pri zložitejších weboch s veľkým množstvom podstránok, na odoprave.info je úplne zbytočná.
18. PDF reporty
Stránka v sekcii „Pre odbornú verejnosť“ ponúka aj štatistické reporty o doprave. Človek by sa tak mal dostať k informáciám o hustote premávky, nehodách či prejazdnosti úsekov. Bohužiaľ, všetky reporty sú len vo forme rozostrených PDF súborov. Sú prakticky nepoužiteľné.
19. Mapa vie vypočítať obsah
Mapa umožňuje meranie vzdušnej vzdialenosti medzi zadanými bodmi, a dokonca aj meranie plochy vami vybranej oblasti. Obe funkcie fungovali bezchybne, čo istotne poteší zástupy ľudí, ktorí niečo také denne využívajú.
20. Koľko je hodín?
Mobilná aplikácia na Androide je na celú obrazovku a zakrýva aj stavový riadok. Keď ju má teda človek zapnutú, nevidí ani to, koľko je hodín, koľko mu zostáva baterky, aké ma notifikácie a podobne.
Ako sa tomu dalo predísť?
O tom, prečo má štátne IT problémy, sa už popísalo veľa. O tom, či malo zmysel minúť viac ako 14 miliónov eur na dopravný servis, ktorý ponúkajú mnohí iní zadarmo, sme mohli čítať tiež viackrát. Ale keď sa už ministerstvo dopravy pre tento projekt rozhodlo, mohlo si zvoliť menšie sústa. Spustiť naraz systém, ktorý bude pokrývať cyklotrasy, verejnú dopravu, počasie aj dopravné informácie, je obrovská úloha, ku ktorej by s rešpektom pristupovali aj tí, ktorí už v IT projektoch dosiahli nejaké úspechy.
Nič by sa nestalo, keby systém zo začiatku ponúkal len niekoľko základných a spoľahlivých informácií a pri jeho spustení by bola predstavená aj „roadmapa“, ktorá by bližšie opisovala, kedy budú ďalšie funkcionality pridané.
Ani Google Maps nevznikli zo dňa na deň a neponúkali od začiatku všetky funkcie, ktoré majú dnes. Štát mohol postupovať krok za krokom, postupne systém nabaľovať, optimalizovať a vylepšovať.
A možno by bolo dobré pri 14-miliónovom projekte venovať aj viac času, prostriedkov a energie dôslednému testovaniu. Štát by sa vyhol zbytočným problémom a nezničil by reputáciu systému hneď v deň spustenia.
Našli ste ďalšie chyby systému? Dajte nám o nich vedieť v diskusii pod článkom.
Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].