Denník N

Aj Bratislava má problém so znečisteným vzduchom, tehotné ženy by mali v najhoršie dni odísť

Bratislava ráno. Foto – TASR
Bratislava ráno. Foto – TASR

Ročne na Slovensku pre menšie prachové častice predčasne zomrie 5800 ľudí. Bratislave však pomáha dobrá poloha, smog sa v meste drží iba výnimočne. Aj tak treba odkloniť dieselové autá, hovorí expert na životné prostredie.

Šéf Centra pre trvalo udržateľné alternatívy a environmentálny inžinier Daniel Lešinský (42) študoval environmentalistiku vo Zvolene a v Rakúsku, na túto tému sa vzdelával aj v Nemecku, Dánsku a Nórsku.

Aký veľký vplyv majú na znečistenie ovzdušia v Bratislave autá?

Výrazný, sú tu najškodlivejšie látky pre zdravie, ako prachové častice, oxidy dusíka alebo prízemný ozón. Z látok, ktoré sú pre ľudské zdravie najškodlivejšie – prachové častice PM10 (väčšie ako 10 mikrometrov, pozn. red.) a predovšetkým PM2,5, potom enoresy, oxidy dusíka, prípadne prízemný ozón. Miera znečistenia závisí od miesta, iné je to v lesoparku a iné v centre pri rušnej ulici. Celá oblasť centrálnej zóny okolo rušných ciest je výrazne zaťažená emisiami.

Čo to znamená pre zdravie obyvateľov?

Znečistený vzduch akútne poškodzuje dýchacie orgány, ale prachové častice výrazne prispievajú aj k srdcovým ochoreniam. Ak je organizmus chronicky zaťažený škodlivinami, imunita musí stále s niečím bojovať a stráca silu. Pozor si musia dať aj tehotné matky, benzoapyrény môžu spôsobiť komplikácie pri vývine plodu.

Kde je to najhoršie a ako rýchlo sa problémy prejavia?

Ak bývate na Trnavskom mýte, je to zlé, pretože dlhý čas trávite v silne znečistenom prostredí a vplýva to na vaše zdravie. Na Slovensku ročne predčasne zomrie 5800 ľudí iba vinou prachových častíc PM2,5. S ostatnými škodlivinami to iba narastie. Neodporúčam bývať pri rušnej ulici. Keď sa rozhodujete kúpiť byť, určite ďalej ako 50 metrov od rušnej cesty.

Primátor Bratislavy hovorí o možnom zákaze vstupu dieselových áut do centra v budúcnosti. Je to potrebné?

V Berlíne už nie je problém bývať v centre, ktoré je riešené ako nízko emisná zóna. Po dvanástich rokoch od zavedenia prísnych opatrení sú výsledky merateľné a odzrkadľuje sa to už na zdraví ľudí. Nie sú však diesle ako diesle. Dieslové vozidlo EURO 6 so vstrekovaním močoviny do spalín nemá s prachovými časticami problém, platí to až pre vozy EURO 5 a staršie. Najmä osobné naftové autá do mestského prostredia nepatria, neboli postavené na krátke vzdialenosti a jazdu so studeným motorom, ktorá im robí problémy. Ak by sa výrazne obmedzili v centre nielen Bratislavy, bol by to krok správnym smerom. Netreba však zabudnúť na ostatné vozidlá, ako napríklad dodávky, zásobovanie či mestskú dopravu, ktorá má zásadný vplyv na znečistenie ovzdušia. Zo širšieho centra musí byť vytlačená aj tranzitná doprava.

Daniel Lešinský Foto - archív D.L.
Daniel Lešinský Foto – archív D. L.

Mesto však zároveň schválilo kúpu 90 nových naftových autobusov.

Nepredpokladám, že by to malo štatisticky významný dôsledok na znečistenie ovzdušia v Bratislave, ale určite to ovplyvní kvalitu ovzdušia na zastávkach, kam autobusy prichádzajú a odkiaľ odchádzajú. Na lokálne znečistenie to určite bude mať vplyv. Nerozumiem, prečo mesto urobilo takúto investíciu, napríklad Berlín ide tvrdo po elektrifikácii verejnej dopravy. Cez parkovanie alebo emisné mýta vylučuje autá, ktoré znečisťujú ovzdušie.

Bude mať Bratislava niekedy v budúcnosti problémy so smogom ako iné väčšie mestá?

Minulý rok okolo Vianoc v decembri sme mali epizódy s vysokým tlakom a bezvetrím, keď mala Bratislava vážny problém. Na druhej strane, Bratislava nepatrí medzi najrizikovejšie miesta. Je relatívne otvorená a aj prúdenie vetra je časté, čo pomáha rozptylu znečisťujúcich látok. Bratislava má dobrý potenciál na čisté ovzdušie, musí však zapracovať na odstránení malých zdrojov znečistenia, pretože veľké zdroje z priemyslu už podliehajú relatívne prísnej regulácii. Bratislava sa už dnes môže dostať do situácií, ktoré by už boli hodny výstrahy obyvateľom. Ak máme dlhšie obdobie bezvetria, vysoký tlak, kumuluje sa to. Vtedy sú v niektorých prípadoch aj niekoľkonásobne prekročené limity.

Čo potom?

Optimálne riešenie je odísť, ak máte takú možnosť. Ostatným sa odporúča znížiť fyzickú aktivitu, neodporúča sa behať, zdržiavať sa pri rušných cestách. Ak by napríklad moja manželka bola tehotná počas emisného zaťaženia, určite by sme hľadali cestu, aby aspoň ona mohla z toho prostredia odísť, napríklad na hory.

V Bratislave sú bežné časté kolóny, prípadne zdržania pre nehody. Aký to má vplyv na ovzdušie?

Vznikajú ohniská znečistenia ovzdušia. Snažíme sa presadzovať koncept eko šoférovania s plynulou jazdou – ako bez bŕzd. Jazda v kolóne je úplný opak. Auto produkuje pri zastavení a rozbehu najviac emisií. Nie je to škodlivé len pre ľudí okolo, ale aj pre šoférov. Hodnoty znečistenia vo vnútri auta pri zapnutej ventilácii sú niekedy neuveriteľné. V kolónach je odporúčanie vypnúť vetranie zvonku a snažiť sa dostať z kolóny čím skôr preč. Ak máte pred sebou staré dieselové auto, je to pomaly také, ako keby ste boli v plynovej komore.

Kedy to bude v Bratislave kritické?

Už dnes dlhodobo nedodržujeme hodnoty kvality ovzdušia a nedarí sa dodržiavať limity. Tie boli dané politickou dohodou a napríklad pre častice PM2,5 sú 25 mikrogramov na kubický meter. V Spojených štátoch je tento limit polovičný a WHO zasa odporúča celoročne priemernú hodnotu 10 mikrogramov. Je to dosť zásadný rozdiel. V Bratislave už teraz máme vážny stav. Mesto sa bude musieť rozhodnúť, či pôjde cestou verejného záujmu a vytvorí zdravé prostredie pre občanov, alebo pôjde cestou samospádu, čo trh prinesie a čo ľudia budú chcieť. Potom sa to bude iba zhoršovať.

Pomôže situácii plánovaný obchvat, alebo ju zhorší?

Keď v Banskej Bystrici postavili obchvat, krátkodobo to pomohlo, ale už po piatich rokoch boli limity znečistenia prekročené. Nie je to dlhodobé opatrenie. Nové cesty pre autá nikdy neznížia koncentráciu dopravy. Viac by sa mi páčilo, keby Bratislava investovala tie obrovské prostriedky do bezemisnej dopravy – elektrifikovanej MHD, cyklociest a infraštruktúry pre peších. Obchvat dočasne možno mierne zlepší situáciu, ale dlhodobo nevyrieši problém znečistenia ovzdušia. Doprava prináša problémy aj s hlukom, ktorý je možno ešte vážnejším problémom. Treba sa uberať smerom k znižovaniu individuálnej dopravy v širšom centre a ísť cestou ako vo Viedni, kde sa stavajú celé mestské časti bez parkovísk, kde autá musia obyvatelia zaparkovať mimo mestskej zóny. Je tam veľmi dobré prepojenie na metro, cykloinfraštruktúru. Autá už začínajú byť prežitok tretieho tisícročia.

Ďalšie útoky na našu redakciu: Kaliňák po večeroch číha na Leška, Smer žaluje Martina M. Šimečku. Denník N v sledovaní každého kroku vlády nepoľaví, ale ak má pre vás práca našich novinárov a novináriek väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete prispieť na ich prácu a obranu v sporoch darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie