Denník N

Štát konkuruje RegioJetu aj na strednom Slovensku, platí za to zhruba 700-tisíc eur

Štátny dopravca zďaleka nesúperí s RegioJetom len na trase z Bratislavy do Košíc. Konkurujú si aj na medzinárodných linkách do Prahy. Foto – TASR
Štátny dopravca zďaleka nesúperí s RegioJetom len na trase z Bratislavy do Košíc. Konkurujú si aj na medzinárodných linkách do Prahy. Foto – TASR

Z Martina do Prahy odchádzajú vlaky RegioJetu a štátny rýchlik Detvan v rozmedzí troch minút po sebe, súkromník hovorí o šikane.

RegioJetu je dnes v médiách plno hlavne pre jeho odchod z linky do Košíc, no mimo pozornosti zostal ďalší jeho zápas, ktorý vedie so štátom.

Český súkromník koncom roku 2015 otvoril železničné spojenie na trase Zvolen – Ostrava – Praha. Cielil hlavne na ľudí z Banskej Bystrice a okolitých miest, ktorí študujú alebo pracujú v Česku. Začal jazdiť s jedným párom vlakov denne – ráno vyrážal do Prahy, poobede nazad.

Teraz pred Vianocami túto linku výrazne skrátil. V aktuálnom cestovnom poriadku už jazdí len z Martina, pričom cestujúcich zo Zvolena a Banskej Bystrice priváža k vlaku svojimi autobusmi.

„Museli sme si vyblokovať dva moderné autobusy, aby mohli jazdiť do Martina k vlaku a naspäť,“ sťažuje sa hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Ústrky od štátnych železníc?

Ako dôvod skrátenia spomína RegioJet ústrky zo strany štátu. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) jazdí v rovnakom smere i v rovnakom čase svojím rýchlikom Detvan. Z neho je možné v Ostrave hneď prestúpiť na rýchlovlak do Prahy. Obe firmy tak súperia o rovnakého zákazníka.

„Je to jeden z ďalších príkladov toho, v akom nepriateľskom prostredí sme sa na Slovensku ocitli,“ tvrdí majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Kto od koho odpisoval? Z Martina odchádzajú smerom do Prahy vlaky RegioJetu aj štátnej ZSSK v rovnakom čase. Zdro - Idos.cz
Kto od koho odpisoval? Z Martina odchádzajú smerom do Prahy vlaky RegioJetu aj štátnej ZSSK v rovnakom čase. Zdroj – Idos.cz

Štátny dopravca to, prirodzene, vidí inak. Podľa neho je rýchlik Detvan nutný napríklad preto, lebo vozí aj množstvo študentov, na ktorých sa vzťahujú Ficove stopercentné zľavy. Tie vo vlakoch RegioJetu neplatia.

„Napríklad v úseku Zvolen – Žilina poskytujeme, na rozdiel od súkromného prepravcu, možnosť využitia bezplatnej prepravy, traťových lístkov pre dochádzajúcich do práce, prepravu bicyklov alebo jednotnú tarifu s ďalšími našimi vlakmi,“ vypočítava hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Pokiaľ by štátny rýchlik nejazdil, tieto benefity by podľa hovorcu chýbali veľkému množstvu ľudí. „Súkromný sektor v tomto prípade nedáva dostatočnú odpoveď na záujmy verejnosti,“ dodáva ZSSK.

RegioJet ťahaný Bardotkou

Celá situácia nemusí byť taká jednoznačná, ako ju podáva RegioJet. Trasa Zvolen – Praha je špecifická v tom, že nie je v slovenskom úseku úplne elektrifikovaná. RegioJet musel najprv zo Zvolena ťahať vozne dieselovou lokomotívou a v Martine prepriahnuť na elektrický rušeň.

Český súkromník pritom vlastné dieselové lokomotívy nemá, takže si ich musel prenajímať od iných železničných firiem.

regiojet-martin-diesel
RegioJet si na linku Zvolen – Praha požičiaval dieselovú lokomotívu od českej firmy Kladenská dopravní a strojní. Lokomotíva obvykle ťahala v úseku po Martin štyri vagóny. V Martine pripojili ďalších päť vozňov, zapriahli elektrickú lokomotívu a pokračovalo sa do Prahy. Foto – HMPhoto/Railpage.net

Český server Idnes.cz okrem toho nedávno pripomenul, že trať smerom na Zvolen má hornatý profil, takže tu lokomotívy majú značnú spotrebu paliva.

„Z hľadiska nákladov išlo pre RegioJet o náročnú prevádzku. V tomto úseku nemal ani stevardky, čo bola pri jeho diaľkových spojoch výnimka,“ poznamenal Idnes.cz.

Na trase niekedy dochádzalo až ku komickým situáciám. Podľa článku na portáli Railpage.net si RegioJet napríklad musel na pár dní požičať skoro päťdesiat rokov starú lokomotívu od železničného spolku Výhrevňa Vrútky, ktorá inak slúži hlavne fanúšikom železničnej histórie.

Žlté vozne RegioJetu ťahala mašina prezývaná Bardotka, na ktorej ešte svietila červená hviezda, ktorá imitovala jej tradičný komunistický náter. Vypustením úseku Martin – Zvolen RegioJetu takéto starosti odpadli.

Lokomotíve radu T478 sa prezývalo aj Bardotka, pretože údajne pripomínala bujné vnady herečky Brigitte Bardotové. Vyrábali ju v druhej polovici 60. rokov, RegioJetu prišla vhod aj v roku 2016. Foto - Railpage.net
Lokomotívu radu T478 prezývali aj Bardotka, pretože údajne pripomínala bujné vnady herečky Brigitte Bardotovej. Vyrábali ju na prelome 60. a 70. rokov, RegioJetu prišla jedna z nich vhod aj v roku 2016. Foto – Railpage.net

Dankov Detvan?

Úplne inak však celá vec vyzerá z pohľadu štátnej ZSSK. Jej rýchlik Detvan jazdil medzi Zvolenom a Prahou už od polovice sedemdesiatych rokov, mal teda svoju históriu.

Po príchode RegioJetu ho skrátili a počas minulého roku jazdil len zo Zvolena po Žilinu, kde cestujúci prestupovali na medzinárodný rýchlik do Prahy cez Púchov.

Pred Vianocami pri poslednej zmene grafikonu mu trasu predĺžili a dnes jazdí do Ostravy, kam priváža cestujúcich na rýchlovlak Pendolino Českých dráh.

Výsledok? Z Martina dnes obaja dopravcovia vyrážajú iba tri minúty po sebe, do Prahy privážajú cestujúcich v rozmedzí desiatich minút. V smere na Slovensko je odstup väčší, na cestu sa vydávajú zhruba hodinu po sebe.

ZSSK: Nikoho nevytláčame

RegioJet to označuje za jasný tlak na svoje vlaky. Podľa jeho verzie mu štát aj týmto spôsobom chce komplikovať podnikanie na Slovensku. Zároveň sa snaží navážať ľudí na rýchlovlak Českých dráh, ktoré s ním už niekoľko rokov vedú konkurenčný boj na trati Ostrava – Praha.

„Podľa nás sú za tým České dráhy a možno aj predseda SNS Andrej Danko, ktorý má averziu voči RegioJetu. ZSSK by nič takéto nevymyslela sama, spojenie s Ostravou pre ňu nie je prioritou,“ tvrdí hovorca Ondrůj.

České dráhy posielajú na trasu do Popradu a Košíc svoju súpravu Pendolino, ktorá jazdí ako rýchlik Košičan. Foto – ČD
RegioJet viní ZSSK, že sa spojila s Českými dráhami, aby im navážala cestujúcich do Ostravy na rýchlovlak Pendolino, s ktorým si tu dlhodobo konkurujú. Foto – ČD

ZSSK zase namieta, že s príchodom nového grafikonu len lepšie zorganizovala už existujúce spojenie s Českom. S RegioJetom to vraj nijako nesúvisí.

„Ťažko možno hovoriť o vytláčaní niekoho z trate. To, čo vykonala naša spoločnosť, je štandardné skvalitňovanie ponuky a hľadanie riešení pre občanov,“ uvádza hovorca Kováč.

Čistá strata

Situácia navonok pripomína pomery na trase Košice – Bratislava, kde štát na Dankov popud obnovil prevádzku IC vlakov. Tie sú priamym konkurentom RegioJetu, Jančura ich označuje za posledný impulz pre svoje rozhodnutie odísť z tejto linky.

Zásadný rozdiel však spočíva v tom, že vlaky InterCity sú oficiálne komerčné vlaky a musia sa aspoň tváriť, že si časom na seba zarobia.

Rýchlik Detvan je však vedený ako spoj vo verejnom záujme, pre štát teda znamená čistú stratu. Vlaky vo verejnom záujme priamo dotuje ministerstvo dopravy. Aká je výška dotácie konkrétne pre rýchlik Detvan, ZSSK neprezradila.

Denník N na základe obvyklej výšky dotácie, ktorá je okolo sedem eur na takzvaný vlakokilometer, odhadol, že môže ísť o zhruba 700-tisíc eur ročne.

vlak-zvolen
Zvolen mal železničné spojenie s Prahou vďaka rýchliku Detvan už od polovice 70. rokov. V decembri 2015 prišiel na túto linku súkromný RegioJet, aby ju o rok neskôr skrátil a jazdil len po Martin. Foto – ZSSK

RegioJet zdôrazňuje, že z pohľadu štátu nedáva ekonomický zmysel, aby za verejné peniaze platil rýchlik, ktorý jazdí v rovnakom čase, ako jazdí súkromník.

Kapacitne tu vraj jeden dopravca stačí. RegioJet mal podľa hovorcu Ondrůja maximálne šesťdesiatpercentnú obsadenosť, nemalo by teda hroziť, že by dopyt prevyšoval ponuku.

„Nám by neprekážalo, keby štátny rýchlik jazdil len do Žiliny. Nám vadí, že za štátne dotácie priamo priváža ľudí do Ostravy na rýchlovlak Pendolino, s ktorým si v Česku konkurujeme,“ dodáva Ondrůj.

Tajomné ceny

RegioJet aj na túto linku priniesol svoje pomerne nízke ceny. V súčasnosti najlacnejší lístok z Banskej Bystrice do Prahy (v kombinácii autobus/vlak) stojí v slabé dni 10 eur, v špičke 13,50.

U štátneho dopravcu je to s cenami zložitejšie – na infolinke ZSSK zákazníkovi povedia, že cesta stojí 46 eur, podľa eshopu Českých dráh vychádza lístok pri jazde Pendolinom na 12,10 eura.

Denník N sa spýtal na názor aj niektorých cestujúcich, ktorí vlani začali jazdiť s RegioJetom. Zhodli sa, že jeho príchod znamenal zvýšenie kvality.

„V RegioJete som mal pri sedadle elektrickú zásuvku, donášku jedla a možnosť vybrať si cez internet konkrétne miesto, v štátnom rýchliku je to takmer utópia,“ hovorí študent Adam Stráňavský, ktorý pravidelne dochádza do Prahy.

Bohatý štát

Podobné súperenie v súčasnosti prebieha aj na severnej trase Praha – Ostrava – Košice. Na nej konkurujú štátnym vlakom hneď dvaja súkromníci – okrem RegioJetu tu jazdí aj český Leo Express.

Štátna ZSSK tu vypravuje nočné lôžkové vlaky a v spolupráci s Českými dráhami aj rýchlovlaky Pendolino. Aj tieto súpravy pritom v úseku po české hranice jazdia za štátne dotácie.

Podľa tvrdenia RegioJetu na ne ministerstvo dopravy ročne míňa sumu 6,2 milióna eur. „Z nášho pohľadu je nezmyselné, aby štát takýmto spôsobom dotoval nočné vlaky, ktoré sú de facto pojazdným hotelom, a povinne miestenkový vlak Pendolino. Peniaze by radšej mohol využiť na úplne iné účely,“ tvrdí Jančura.

Leo Express vstúpil na slovenské železnice v decembri. Jazdí Košíc do Prahy. Foto - ČTK
Z Prahy na východné Slovensko jazdí okrem RegioJetu aj súkromný Leo Express, na túto trať vstúpil v decembri 2014. Foto – ČTK

Takéto závery podľa RegioJetu vyplývajú aj z analýzy, ktorú si dal vypracovať bývalý minister dopravy Roman Brecely (Sieť). Jančura v stredu v rozhlasovej relácii RTVS vyzval súčasného ministra Árpáda Érseka, aby analýzu zverejnil.

Minister sľúbil, že by sa tak mohlo stať do dvoch mesiacov. Následne by sa vraj mohol spôsob dotovania vlakov do Prahy prehodnotiť.

Celé vyjadrenie ZSSK

V novom cestovnom poriadku od 11. decembra 2016 sme sa sústredili na vylepšenie spojenia stredného Slovenska s Českou republikou a zlepšenie možnosti prestupovať v Žiline na vlaky smerom do Ostravy. Preto sme preorganizovali dopravu medzi Žilinou a Českou republikou cez Čadcu, pričom rozsah dopravy ostal približne rovnaký ako v starom cestovnom poriadku.

Časť vlakov z Banskej Bystrice (respektíve v jednom prípade zo Zvolena) bola predĺžená zo Žiliny až do Ostravy, a to na úkor expresov zo Žiliny cez Ostravu do Prahy, ktoré zas boli zredukované.

Časové polohy medzi Zvolenom/Banskou Bystricou a Žilinou sa, naopak, v podstate nemenili. Vlaky jazdia v dvojhodinovom takte, podobne ako predtým, ibaže sú vedené ako rýchliky a niektoré zachádzajú až do Ostravy. Napríklad ranný rýchlik Detvan zo Zvolena do Ostravy, o ktorom hovorí pán Radim Jančura, premával nasledovne:

GVD 2015/2016:

  • REX 1856 Detvan: Zvolen os. st. 5:03 – Žilina 7:06
  • REX 1857 Detvan: Žilina 18:54 – Zvolen os. st. 20:53 GVD 2016/2017

GVD 2016/2017

  • R 346 Detvan: Zvolen os. st. 5:02 – Žilina 7:06 (príchod) – Ostrava Svinov 9:17
  • R 347 Detvan: Ostrava-Svinov 16:43 – Žilina 18:54 (odchod) – Zvolen os. st. 20:53

Z uvedenej argumentácie je zrejmé, že ťažko možno hovoriť o vytláčaní z trate. To, čo na tejto trati vykonala naša spoločnosť, je štandardný postup skvalitňovania ponuky a hľadania riešení pre občanov.

Úpravu sme urobili v úzkej spolupráci s ČD s cieľom ponúknuť Banskobystrickému kraju priame spojenie s ostravským regiónom a zlepšiť možnosť prestupu smerom do Ostravy pre cestujúcich z iných regiónov.

Položíme rečnícku otázku:

Naozaj chce súkromný dopravca tvrdiť, že svoj priamy spoj do Prahy skrátil pre nepriame spojenie ZSSK, keď:

  • vlak ZSSK v minulom cestovnom poriadku odchádzal a aj v novom grafikone odchádza až po odchode vlaku RegioJetu?
  • vlak zo Zvolena premáva len do Ostravy, nie až do Prahy, pričom cestujúci, ktorí by chceli cestovať do Prahy, mohli už v minuloročnom cestovnom poriadku prestúpiť v Žiline na vlak do Prahy inou trasou cez Púchov?
  • v novom cestovnom poriadku môžu na ten istý vlak prestúpiť tiež a pribudla aj možnosť prestupu v Ostrave?
  • odchod vlaku zo Zvolena do Žiliny (po novom aj do Ostravy) sa posunul zo Zvolena o minútu skôr a z Banskej Bystrice sa vôbec nezmenil?

Na otázku, aký má zmysel vypravovať dotovaný vlak v rovnakom čase ako súkromník, sa dá odpovedať aj všeobecnejšie.

Dotácia na vlaky by podľa nášho názoru mala byť poskytovaná tam, kde súkromný sektor nedáva dostatočnú odpoveď na záujmy verejnosti – obslužnosť z pohľadu záujmov občanov Slovenska vrátane, napríklad, možnosti cestovať za prácou v ČR, prípadne poskytovanie sociálnych zliav za štátom regulovanú cenu.

Napríklad na vlakovej linke Zvolen – Žilina v každom vlaku poskytujeme na rozdiel od súkromného prepravcu:

  • možnosť využitia zliav vrátane bezplatnej prepravy na vnútroštátnom úseku,
  • možnosť využitia traťových lístkov pre dochádzajúcich do práce na vnútroštátnom úseku,
  • prepravu bicyklov,
  • jednotnú tarifu s ďalšími vlakmi ZSSK (pri prestupe na iný vlak nie je potrebné kupovať dva lístky – jeden na vlak ZSSK, druhý na spoj súkromného dopravcu).

Keby tieto možnosti k dispozícii neboli, chýbali by veľkému množstvu cestujúcich.

Celú históriu rýchlika Detvan si môžete prečítať na blogu Milana Dolejšího.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie