Denník N

Je to nový architektonický skvost. Na otvorení Elbphilharmonie spieval aj Pavol Bršlík (foto)

Foto – Thies Rätzke
Foto – Thies Rätzke

Hamburg dostal unikátnu budovu, ktorá ho zviditeľní vo svete. Medzi hosťami úvodného galavečera bol mladý slovenský tenorista, ktorý potvrdil, že je európskou hviezdou.

Mala byť hotová v roku 2010 a za 241 miliónov eur. Dokončili ju až koncom uplynulého roka a celkové náklady dosiahli 789 miliónov, čo už bolo aj na nemecké pomery trochu nezvyklé a veľa sa o tom diskutovalo. Lenže potom sa objavilo prvé video z dokončenej stavby a po otváracom galavečere, ktorý bol v stredu 11. januára, už prevláda nadšenie a hrdosť.

Elbphilharmonie je naozaj unikát. Koncertná sála, ktorá vyrástla na streche bývalého obchodného domu skladu v centre Hamburgu. Je to vlastne ostrovček na Labe a tvarmi pripomína aj rozbúrenú hladinu Severného mora, do ktorého rieka ústi. Nový 110-metrový symbol mesta nepotreboval ani veľkú svetelnú šou, aby sa dostavil prvý ohurujúci efekt. Stačí absolvovať virtuálnu prehliadku.

fasadaZákladný kameň bol položený v apríli 2007 a napriek markantnému zvyšovaniu pôvodného rozpočtu aj veľkému časovému sklzu vznikol architektonický aj hudobný skvost. Krátko pred otvorením časopis Spiegel porovnal podobné stavby vo svete a z článku vyplýva, že „Elphi“ (ako ju miestni prezývajú) nakoniec prekročila náklady len o 150 percent, čo je popri Opere v Sydney a jej 1357 percentám naozaj skromné číslo.

Dielo štúdia Herzog & de Meuron vyráža dych exteriérom aj interiérom. Na lepšiu predstavu celkového riešenia budovy si pozrite jej prierez.

Foto - Herzog & de Meuron
Vizualizácia – Herzog & de Meuron

Srdcom budovy je veľká koncertná sála. „Rastie vertikálne takmer ako stan a ponúka priestor na zhromaždenie 2100 ľudí, ktorí si môžu užiť interpretáciu a počúvanie hudby s bezprecedentným dôrazom na interaktívnu blízkosť medzi hudobníkmi a divákmi. Vežovitý tvar definuje statickú štruktúru veľkosti budovy a odráža sa v siluete budovy ako celku. Komplexná geometria filharmonickej sály spája organický tok s prenikavým, takmer statickým tvarom,“ opisujú architekti svoje dielo.

grand-haal
Foto - Michael Zapf
Foto – Michael Zapf

Na rozdiel od klasických koncertných sál v tejto, vďaka jej tvaru, nik z divákov nie je vzdialený od pódia viac než 30 metrov. V ramenách, balkónoch a galériách je navyše priestor veľkoryso riešený tak, aby sa tam okrem návštevníkov zmestili aj muzikanti, z čoho vychádzal dirigent Thomas Hengelbrock pri skladaní dramaturgie večera.
Foto - Michael Zapf
Foto – Michael Zapf

Návštevníkov do foyer privezie dlhý eskalátor pripomínajúci vstup do stanice metra, a keď sme pri originálnych riešeniach, po tých nesiahli len architekti, ktorí využili aj parametrický dizajn pomocou algoritmov. Akustika sály je dielom Japonca Yasuhisu Toyotu, renomovaného šéfa firmy Nagata Acoustics, ktorý sa už podpísal pod vyše 50 koncertných priestorov po celom svete. Steny Elbphilharmonie osadil desiatimi tisíckami na mieru vyrobených sadrových platní rôznych tvarov.
Foto - Oliver Heissner
Foto – Oliver Heissner

Na otvorení nového sídla hral domovský NDR Elbphilharmonie Orchester, okrem neho aj komorné súbory a niekoľko sólistov, medzi nimi aj náš Pavol Bršlík (k nemu  sa ešte dostaneme). Program bol prehliadkou dejín hudby od stredoveku cez renesanciu až po velikánov 20. storočia a súčasnosti. Tú reprezentovala skladba Wolfganga Rihma, ktorý v predlohe príbehu využil hamburského výrobcu organov Jahnna aj majestátny nový organ v sále.
Foto - Michael Zapf
Foto – Michael Zapf

Veľkou správou je, že na pódiu bolo zastúpené aj Slovensko. Tenorista Pavol Bršlík zaskočil za indisponovanú hviezdu Jonasa Kaufmanna a v priamom prenose sa vôbec nestratil. Naopak. Výborne odspieval Rihmovu skladbu aj Ódu na radosť z Beethovenovej Deviatej symfónie, kde sa predstavil v medzinárodnom kvartete so speváčkami Hannou-Elisabeth Müllerovou a Wiebke Lehmkuhlovou a basbarytonistom Brynom Terfelom.

Bršlík si urobil veľkú reklamu – išlo o mediálne veľmi sledovanú udalosť, ktorú osobne navštívili aj nemecký prezident Gauck a kancelárka Merkelová. Ďalší talent zo silnej strednej generácie slovenských spevákov už patrí medzi etablované mená na európskej scéne. O pár týždňov bude dvakrát hosťovať v Opera de Paris, vzápätí ho čakajú vystúpenia v mníchovskej a viedenskej Staatsoper.

Foto - Michael Zapf
Foto – Michael Zapf

Hamburg nedostal len novú koncertnú atrakciu. Súčasťou Elbphilharmonie je aj hotel a luxusné apartmány s výhľadom na mesto a rieku, ale stále je tu aj veľa pekných priestorov dostupných pre bežných návštevníkov a turistov.

„Veľa sa o tom diskutovalo, ale Hamburg jasne hovorí: Sme presvedčení, že umenie musí byť súčasťou budúcnosti. Staviame niečo pre naše deti, aby aj ďalšia generácia mohla nadviazať na našu veľkú tradíciu. Myslím, že je to skvelým znamením pre budúcnosť. Mesto Hamburg hovorí touto budovou, že má významnú hudobnú históriu a je mestom hudby,“ povedal dirigent Hamburskej opery a Štátnej filharmónie Kent Nagano, ktorý Elbphilharmonie vyhlásil za najlepšiu sálu na svete.

plaza
Foto - Michael Zapf
Foto – Michael Zapf
Hamburg ; Baustelle Elbphilharmonie

Otvárací koncert streamovala Elbphilharmonie naživo, zatiaľ má už takmer 800-tisíc videní, čo je pre klasickú hudbu skvelé číslo. Vidieť sa dá z archívu, v 360-stupňovom mode sa dá spojiť počúvanie hudby s virtuálnou prehliadkou sály.

https://www.youtube.com/watch?v=__4EmRRYbO8&t=8109s

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie