streda

Únia je v tom nevinne, Érsek sa mýli, Slovensko nemuselo minúť milióny na vlastné google mapy

K limitom o zakrivených uhorkách pridal minister dopravy Érsek legendu o povinnosti štátov vybudovať vodičom štátny google.

Už pár dní je na svete nový štátny dopravný informačný systém. Dali sme zaň 14,2 milióna eur (ak nerátame prevádzku) a ten, kto veril, že ho zorientuje na ceste do práce či na dovolenku, sa sklamal. Oveľa lepšie sú pre užívateľov naďalej bezplatné služby Waze či Googlemaps.

„Bola to podmienka Európskej únie, že takýto systém má mať každá krajina,“ vyhlásil v debate o novinke minister dopravy Árpád Érsek.

Pohľad na európske reguly však hovorí, že žiadna krajina nemala povinnosť budovať systém, ktorý by nahradil komerčné riešenia služieb pre motoristov. Smernica o zavádzaní inteligentných dopravných systémov len krajinám káže, aby zabezpečili, aby sa také informácie k vodičom dostali. Spôsob, ako to krajiny urobia, je na nich.

„Členské štáty prijmú opatrenia potrebné na to, aby sa špecifikácie prijaté Komisiou uplatňovali na aplikácie a služby informačných dopravných systémov po ich zavedení v súlade so zásadami (...). Tým nie je dotknuté právo každého členského štátu rozhodovať o zavádzaní takýchto aplikácií a služieb na svojom území,“ píše sa okrem iného v smernici.

Podobne súvisiaci pokyn prišiel tri roky po smernici. Píše sa v ňom napríklad, že najdôležitejšie údaje pre bezpečnosť sú dáta o klzkých cestách, zlom počasí, slabá viditeľnosť či šofér v protismere a ďalšie. Nič tam však nie je o tom, že by štát mal budovať vlastné aplikácie.

Štáty majú podľa európskych pravidiel len zabezpečiť, aby už zberané dáta o doprave boli dostupné všetkým možným prevádzkovateľom služieb pre motoristov. „Aby tieto údaje boli ľahšie dostupné na výmenu a opakované použitie s cieľom poskytovať informačné služby, mali by ich verejní a/alebo súkromní prevádzkovatelia ciest a poskytovatelia služieb sprístupniť cez jednotlivé prístupové body alebo zaistiť, aby boli prístupné cez vnútroštátne prístupové body vytvorené a riadené členskými štátmi,“ píše sa v predpise.

Tieto vnútroštátne prístupové body môžu mať formu „archívu, registra, internetového portálu a podobne“, konštatujú uvádzacie formulky pred nariadením.

Únia ráta s vytváraním informačných systémov v členských krajinách, no netvrdí, že musia byť štátne: „Výlučne na účely poskytovania informačných služieb vytvoria verejní a súkromní prevádzkovatelia ciest a/alebo poskytovatelia služieb prostriedky na zisťovanie udalostí alebo určovanie podmienok a zbierajú príslušné dopravné údaje týkajúce sa bezpečnosti cestnej premávky.“

O tom, že Brusel prikazuje vybudovať presne to, čo naše ministerstvo kúpilo za 14 miliónov eur, sa v dokumentoch nepíše.

Inými slovami, aplikácia O doprave či dopravný web odoprave.info nie sú veci, ktoré by od nás európske pravidlá vyžadovali.

Čiastočným ospravedlnením pre slovenskú investíciu môže byť fakt, že štát má zabezpečiť, aby sa dopravné informácie, ktoré má v rôznych systémoch, dostali k možným užívateľom alebo súkromným prevádzkovateľom. Trebárs dáta zo sčítačov dopravy či z mýta môžu byť dobrá pomôcka aj pre služby typu Waze či Googlemaps, aby nimi vylepšovali svoj dopravný servis.

Slovenský web oDoprave.info však síce nejaké exkluzívne dáta má, ale zatiaľ nie je jasné, či ich niekomu naozaj sprístupní. Ponúka možnosť požiadať o ich zdieľanie, ale zatiaľ nie je známe, že by ich už niekomu aj naozaj dali.

Aj ministerstvo dopravy vysvetľuje slová ministra Érseka o tom, že riešenie od Slovak Telekomu od nás vyžadovala Únia, tým, že povinná bola len časť zberajúca dáta. „Každé riešenie má aj svoju prezentačnú vrstvu, prostredníctvom ktorej sa poskytnú informácie, aby boli prístupné ľuďom a šírili sa medzi ľudí. Ako je uvádzané aj priamo v otázke: vytvorenie inej prístupnej formy na odoberanie takýchto informácií. Okrem iného bolo potrebné vybudovať aj nástroj na zber informácií, ktoré je až následne možné poskytnúť,“ píše ministerstvo dopravy.

Z Bruselu sme jasnú odpoveď na otázku, či od členských krajín pýta dopravné IT, nedostali: „Za výber, implementáciu a dohľad nad spolufinancovanými projektmi sú zodpovedné členské štáty,“ píše EK.

České ministerstvo dopravy už má štátny systém dopravných informácií desať rokov. Hovorca ministerstva Zdeněk Neusar však netvrdí, že to mali štáty ako povinnosť. „Európsky akčný plán z roku 2009 nepredstavoval povinnosť nejaký systém budovať,“ povedal Neusar.

Tender, z ktorého vzišiel víťazne Slovak Telekom, sme rozbehli v roku 2013, teraz prišla výsledná služba.

Národný systém dopravných informácií mala však na stole ešte prvá vláda Roberta Fica. V materiáli z januára 2009 sa odkazuje na nezáväznú európsku štúdiu.

„Celkové náklady na realizáciu sú vo výške 131,53 milióna eur,“ schválila vláda v dokumente.

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 125252 z vás dostáva správy e-mailom