utorok

Keď sa Danko chválil IC vlakmi, železničiari kupovali drahé wifi – 20-tisíc za jeden vozeň

Keby wifi vo vlakoch išlo o toľko rýchlejšie, ako zdraželo wifi príslušenstvo, zrýchlilo by aj šesťnásobne. Pilotnú zákazku vybavili bez súťaže, železnice chcú wifi zariadením vybaviť ďalších 200 vagónov.

Andrej Danko pred vypravením prvého vlaku InterCity. Foto – TASR

V čase, keď predseda SNS Andrej Danko stál na peróne a s plackou v rukách vypravoval obnovený štátny IC rýchlovlak, železničná spoločnosť nakupovala drahé wifi zariadenia do vlakov.

Štátne IC vlaky železničiarov zjavne inšpirovali k tomu, že potrebujú kvalitnejšie wifi technológie, aby internet vo vlakoch nepadal a cestujúci sa nesťažovali. No cena, ktorú sa rozhodli za to zaplatiť, sa javí ako mimoriadne štedrá.

Za nové wifi zariadenia do 20 vozňov a dvojročnú záruku zaplatia 408-tisíc eur bez DPH (zhruba 490-tisíc s DPH). Cena na jeden vozeň tak vychádza na zhruba 20-tisíc eur (bez DPH). V tejto cene nie sú ešte zahrnuté dátové služby, len hardvér od Huawei, montáž a dvojročný servis.

Železničná spoločnosť nerobila riadny tender, zákazku dala na trhu menej známej firme WDS Solutions.

Keď dodával wifi zariadenia do vlakov Slovak Telekom, štátna firma platila podľa zmluvy uzavretej koncom roka 2014 menej ako 3000 eur na vozeň. To bolo takmer sedemkrát menej, ako má štát platiť teraz.

Železničná spoločnosť hovorí, že riešenie, ktoré od Telekomu majú, už technologicky nestačí a cestujúci sa často sťažujú. Preto nakúpili nové a výkonnejšie zariadenie.

Železničiari argumentujú, že cena je primeraná zadaniu, požadovanej kvalite a servisným podmienkam, lebo dodávateľ sa zaviazal, že opravu vykoná do 6 hodín hocikde na Slovensku. Výhodou má byť aj počet SIM kariet, ktoré dané wifi môže využívať. Namiesto pôvodne troch môže použiť osem. Treba však povedať, že súčasne môžu byť do siete pripojené najviac štyri SIM karty, nie osem.

„Doposiaľ podceňované sú podmienky prevádzky špecifické pre vlaky: vysoká rýchlosť, odolnosť voči otrasom a prepäťovým výbojom v blízkosti 25-tisíc voltov napätia,“ pokračuje štátna firma. Rozdiel má byť aj v počte antén a sile pokrytia vozňa.

Keď to prepočítate, je to priveľa

Detailnejšie sa na cenu za dodávku zariadení pozrel IT-čkár Peter Mihálik z firmy Bonet Systems, ktorá sa venuje aj návrhu a výstavbe sieťovej infraštruktúry. Cena za technológiu tvorí podstatnú časť zmluvnej ceny. Pri kalkulácii vychádzal z informácií zverejnených v zmluve.

ZSSK za technológie platí zhruba 331-tisíc eur, Mihálik v kalkulácii dospel k sume nižšej ako 100-tisíc eur a to pritom ráta s maržou 28 percent.

Železničná spoločnosť kúpila zariadenia Huawei od čínskeho výrobcu, o ktorom je skôr známe, že sa snaží nízkymi cenami presadiť na trhoch mimo Číny. Mihálik v kalkulácii počíta s technológiou Cisco, ktorá patrí na trhu medzi drahšie.

„Žiadne ďalšie zariadenia okrem ekvivalentov tých, s ktorými som rátal, nie sú v prílohe zmluvy špecifikované. Ak by tam aj nejaké pridali, tie, ktoré som nacenil, by určite bez problémov splnili zadanie ‚free wifi vo vlaku‘ s dostupnosťou, ktorú ZSSK požaduje,“ hovorí Mihálik.

Na argument ZSSK, že nové zariadenie umožňuje viac SIM kariet, hovorí: „To, že nejaké zariadenie umožňuje použitie 2, 4 alebo 8 SIM kariet, nezvyšuje jeho komplexnosť natoľko, aby zvýšilo jeho cenu na 2- až 3-násobok.“

Experti sa usmievajú

Hoci v novej zákazke ide o zariadenia vyššej triedy, je málo pravdepodobné,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Prémiový článok e-mailom
raz týždenne zadarmo!

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 91468 z vás dostáva správy e-mailom