Denník N

Pred rokom zmizol let MH370. Spáchal s ním pilot samovraždu?

Hľadanie trosiek je zatiaľ neúspešné. Foto – TASR/AP
Hľadanie trosiek je zatiaľ neúspešné. Foto – TASR/AP

Príbuzní 239 pasažierov malajzijskeho lietadla, ktoré vlani zmizlo nad Indickým oceánom, stále netušia, čo sa s nimi stalo. Hľadanie trosiek by sa malo skončiť v máji.

V nedeľu to bude presne rok, čo sa 8. marca 2014 nad Indickým oceánom záhadne stratil Boeing 777 Malaysia Airlines MH370. Na jeho palube letelo z Kuala Lumpur do Pekingu 239 ľudí. Lietadlo pred svojím zmiznutím nevydalo žiadny signál, že by sa ocitlo v problémoch.

Zmiznutie sa považuje za jednu z najväčších záhad v histórii leteckej dopravy. Čo sa s ním mohlo stať?

Oficiálne nehoda. Nič sa však nevie

Oficiálne označili zmiznutie letu MH370 za nehodu, hlavne z pragmatických dôvodov, aby mohli príbuzní dostať odškodné vo výške 50-tisíc dolárov. Ako to bolo naozaj, sa však stále len špekuluje a verzií je mnoho.

Jednou z teórií je napríklad samovražedný pokus, respektíve sabotáž pilota, kapitána Zaharie Ahmada Šaha.

Táto teória by vysvetľovala, prečo zrazu lietadlo prestalo vysielať svoju polohu. „Kapitán mohol skryť lietadlo z radarov, letieť tisícky míľ a potom vraziť do vôd oceánu,“ povedal pre BBC kapitán Simon Hardy, ktorý ako pilot veľmi dobre pozná trasy nad Áziou. A pilot MH370 sa mohol cestou na juh emotívne rozlúčiť so svojím ostrovom Penang.

Podľa britskej televízie by to mohlo vysvetliť podivnú trasu lietadla, o ktorej medzi 0:41 a 2:22 podľa vojenského radaru vieme, ako aj údaje zo satelitov, podľa ktorých letel šesť hodín priamo na juh.

Problémom však ostáva, čo by na to povedal kopilot – mohol podať hlásenie o konflikte v kabíne. Tiež býva skôr pravidlom, že keď ide o samovraždy, nestávajú sa tak neskoro po vzlietnutí. Nenasvedčuje tomu ani psychologický profil pilota.

Podľa US Aviation Safety Network vieme v celej histórii komerčného lietania len o ôsmich prípadoch, ktoré mohla zapríčiniť samovražda pilota. Naposledy 29. novembra 2013 pilot letu LAM 470 stočil stroj prudko do zeme v Namíbii. Vyšetrovanie ukázalo, že tak urobil úmyselne. V lietadle zomrelo 33 ľudí.

Sestra pilota: Neviňte môjho brata

Nevylučuje sa ani chyba pilota, hoci bol veľmi skúsený. 53-ročný kapitán mal nalietaných vyše 8-tisíc hodín a pre aerolinky pracoval už od roku 1981.

„Nikto nemá právo haniť môjho brata,“ bráni kapitána jeho sestra Sakinab Šahova. „Je to nechutné. Nikto – politik, vedec, letecký expert, vyšetrovateľ nehody, pilot, pilot na dôchodku, médiá ani ktokoľvek iný – nemá právo obviňovať kapitána Zaharie Ahmada Šaha, že by pochybil,“ citoval ju Malay Mail.

Vo svete sa šíri množstvo konšpiračných teórií o konci lietadla. Najčastejšie sa hovorí o týchto šiestich: nešťastné zostrelenie; únos teroristami; výmena s letom MH17; zostrelenie nad ostrovom Diego Garcia v Indickom oceáne, kde je americká vojenská základňa, z obáv, že tam ide padnúť lietadlo v štýle 11. septembra; útok neznámou zbraňou; zmiznutie nie nad Indickým oceánom, ale po pristátí v Kazachstane niekde v Rusku.

Hľadanie trosiek

Aj po roku hľadanie lietadla za asistencie 26 krajín pokračuje. Austrália a Malajzia sa rozhodli, že náklady takmer 50 miliónov dolárov si rozdelia na polovicu. V súčasnosti podľa USA Today brázdia more štyri lode so sonarmi a hľadajú akékoľvek znaky po troskách z lietadla.

Dodnes sa nepodarilo nájsť nič, ani sedadlo či kufor pasažiera. „Zatiaľ prehľadali oblasť veľkú ako Massachusetts – desaťtisíc míľ štvorcových. Cieľom je prejsť asi dvakrát viac – niečo ako štát Západná Virginia – a podariť by sa to malo do mája,“ píše americký denník. Ak sa dovtedy lietadlo nenájde, Malajzia, Čína a Austrália prehodnotia taktiku a zvolia nový plán.

Nájdenie trosiek však môže trvať celé roky, pripomína USA Today. V prípade katastrofy letu Air France 447, ktorý letel z Ria de Janeira do Paríža, sa síce plávajúce časti našli pár dní po nehode, no čierne skrinky a vrak až po dvoch rokoch.

V prípade MH370 nenašli ani jeden kúsok z lietadla a aj prehľadávaná oblasť nad Indickým oceánom je len odhadom.

Zlý rok pre Malaysia Airlines

Pre Malaysiu Airlines to bol mimoriadne zlý rok, pretože o štyri mesiace neskôr stroskotalo jej lietadlo MH17 z Amsterdamu nad východnou Ukrajinou nad územím proruských rebelov. Zrejme ho zostrelil raketový systém Buk.

Rebeli sa v čase nehody najskôr chválili zostrelením lietadla, neskôr ho popierali a dokonca šírili konšpiráciu, že v skutočnosti ide o lietadlo MH370, ktoré zmizlo nad Indickým oceánom, a ide o dielo CIA.

Najťažšie je to pre príbuzných obetí, ktorí netušia, čo sa s nimi stalo. Či išlo o technickú poruchu alebo napríklad teroristický útok. Niektorí stále dúfajú, že ich príbuzní sú nažive.

„Od začiatku mám pocit, že môj muž je v poriadku a že sa vráti. Zatiaľ sa neobjavili žiadne dôkazy, že lietadlo spadlo. Nenašli nič,“ citoval Daily Telegraph Čeng Liping z Pekingu. Dve tretiny pasažierov boli z Číny.

Pre Medzinárodný úrad pre civilné letectvo bolo záhadné zmiznutie zase dôvodom na prísnejšie pravidlá. Po novom majú aerolinky podľa Huffington Post dostávať informácie o pohybe lietadla z radaru či satelitu každých 15 minút, a nie zvyčajných 30 až 40.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Svet

Teraz najčítanejšie