Denník N

Spiderman z Piešťan: Mal sen o pretekárskom aute a splnil si ho napriek prekážkam socializmu

Spider 2-1 s motorom BMW (1976). Foto – Archív Andreja Chotváča
Spider 2-1 s motorom BMW (1976). Foto – Archív Andreja Chotváča

Andrej Chotváč si vybral tú najťažšiu cestu slobodného automobilového dizajnéra v ČSSR.

Prvé auto nakreslil ako trojročný na veľkú bielu stenu pri svojej posteli v Krajnom. Kresba bola natoľko výstižná, že aj návšteva spoznala Petrášov autobus – starú Pragovku s modrým pruhom, s ktorou jazdil pán Petráš.

Napriek svojmu výnimočnému výtvarnému talentu a záľube v navrhovaní tvarových riešení automobilov sa 11 rokov nemohol dostať na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Nakoniec sa to podarilo. Akademický sochár Andrej Chotváč bol na jeseň v roku 1975 v predposlednom ročníku a premýšľal nad tvarom otvoreného pretekárskeho auta typu spider, tak­zvanej placky.

Spider a 2 mikrobusy

Priemyselnému dizajnu sa v tom čase hovorilo tvarovanie priemyselných výrobkov a na VŠVU viedol katedru s rovnomenným názvom docent Václav Kautman. Študentom, ktorí v tom čase mali ateliér na Koceľovej ulici, často hovoril: „Priemyselné tvarovanie je o zodpovednosti. Keď neurobíte vec najlepším spôsobom, aký viete, potom ste podvodníci.“

Týmto výrokom sa riadil aj Andrej Chotváč a svoju diplomovú prácu „Mikrobus“ urobil najlepšie, ako vedel. Docent Kautman mu však na začiatku semestra povedal: „Ty si zdatný, ty budeš robiť modely dva.“ V tom čase však Andrej Chotváč robil na troch projektoch. Dva mikrobusy a jeden pretekársky spider – Spider 2, ktorý nebol školskou prácou.

Tvorba Coupé (1977). Foto - Archív Andreja Chotváča
Tvorba Coupé (1977). Foto – Archív Andreja Chotváča
Oprava. Foto - Archív Andreja Chotváča
Oprava. Foto – Archív Andreja Chotváča

Prezentácia diplomových prác bola vo výstavných priestoroch Domu umenia v Bratislave. Chotváč vystavoval jeden klasický model mikrobusu a jeden veľký trojmetrový model v odvážnom futuristickom tvarovaní. Oponentom jeho diplomovej práce bol vedúci vývoja motorových vozidiel v Bratislavských automobilových závodoch (BAZ) Ivan Mičík. Po skončení výstavy veľký model niekam zmizol, stratil sa alebo ho niekto ukradol. Rektor Ján Kulich nechcel o riešení krádeže ani počuť.

Čo ty máš s amerikánmi?

Laminátová karoséria športového spidera vznikala v neľudských podmienkach v starom robotníckom dome, kde od­všadiaľ fučalo a dlážka doslova pochodovala. No túžba realizovať svoj automobilový sen bola silnejšia ako všetky prekážky. V miestnosti s rozmermi 5 x 3 metre sa postupne rodil pretekársky automobil, ktorý už o rok uháňal rýchlosťou cez 240 km/h.

V roku 1976 sa na štarte Ceny Slovenska v Piešťanoch objavil hotový Spider 2. Na prestížnych pretekoch so zahraničnou účasťou aj zo západných krajín vyvolal zaslúžený rozruch.

Po čase sa Andrej Chotváč ocitol na výsluchu u vojenskej kontrarozviedky. Príslušník pred neho hodil americký motoristický časopis, a zakričal: „Čo ty máš s amerikánmi?“ Časopis. Amerikáni. Nechápal.

Všetko sa o chvíľu vyjasnilo. V strede magazínu bol článok s tromi fotkami Spidera 2 a veľkým nadpisom „Šikovní chalani spoza železnej opony“. Auto zrejme zaujalo zahraničného novinára a ten napísal článok s fotkami, ktoré urobil na Cene Slovenska. Ťažko povedať či si „strážcovia našej vlasti“ dali niečo vysvetliť, ale tvorca Spidera nakoniec vyviazol iba so zápisom.

Spider s motorom Škoda. Foto - Archív Andreja Chotváča
Spider s motorom Škoda. Foto – Archív Andreja Chotváča

Svetový dizajn

Podpora dizajnu automobilov bola v tom čase u nás minimálna. V BAZ zavládla kríza a na vývoji motorových vozidiel boli odrazu pre nových dizajnérov zatvorené dvere. Zatvorené boli aj smerom do zahraničných karosárskych štúdií, ktoré sídlili väčšinou v kapitalistických krajinách. Ak chcel niekto navrhovať autá, mohol tak robiť v garáži alebo s angažovanou podporou Zväzarmu.

Andrej Chotváč si vybral tú najťažšiu cestu slobodného automobilového dizajnéra v ČSSR. Celkovo vytvoril karosérie pre dva Spidery a jeden typ coupé s otváracími krídlovými dverami. Spider 2-1 mal modrú farbu a jazdil na ňom František Nemec. Štvorvalcový motor BMW Alpina objemu 1990 ccm a výkonom 220 koní bol umiestnený uprostred a poháňal zadné kolesá.

Na červenom Spideri 2-2 jazdil Eduard Bertoli ml. Vozidlo malo motor Alfa Romeo GTA 1300 a mimoriadny výkon. S upraveným dizajnom, veľkým krídlom a motorom Škoda jazdilo pod taktovkou Jaroslava Bobeka.

V Coupé sa vystriedali motory BMW, Škoda a Fiat 1600 DOHC špeciálne vyladený Ladislavom Dubóczim na 200 koní s neskutočným priebehom krútiaceho momentu. S týmto motorom vozidlo na trati vždy bodovalo.

Poslednú karosériu v mierke 1:1 vytvoril Andrej Chotváč v rokoch 1983 – 1989. Športové vozidlá s jeho dizajnom, ktoré písali históriu československého motoršportu, sú dnes ozdobou niektorých súkromných zbierok. Keďže naša krajina nemá v žiadnom múzeu ucelenú zbierku automobilového dizajnu z územia Slovenska, málokto vie, čo všetko sa u nás vytvorilo a aké príbehy sú za ladnými krivkami slovenských karosérií.

Andrej Chotváč (1942)

andrej-chotva_c_-fotoNa základnú školu začal chodiť v Štúrove, neskôr  v Piešťanoch, kde zmaturoval na gymnáziu. Ako 16-ročný sa začal venovať letectvu a v rámci braneckého výcviku aj lietal. Po maturite pracoval rok ako robotník a od roku 1961 dva roky navštevoval nadstavbové štúdium na strednej stavebnej škole. Po základnej vojenskej službe (1970) bol prijatý na VŠVU v Bratislave, kde v roku 1976 úspešne absolvoval s titulom akad. soch. na katedre Tvarovanie priemyselných výrobkov. Po skončení školy išiel do družstva Rozvoj Piešťany odpracovať si štipendium. Spolu s Jarolímom Vavrom navrhol dizajn pre špeciálny prístroj Glaser. Pre Calex Zlaté Moravce navrhoval časti chladničiek. Venoval sa aj tvorbe logotypov. Dizajn automobilov ho sprevádza celý život.
Foto: Archív Andreja Chotváča

Teraz najčítanejšie