Denník N

Spiderman z Piešťan: Mal sen o pretekárskom aute a splnil si ho napriek prekážkam socializmu

Spider 2-1 s motorom BMW (1976). Foto – Archív Andreja Chotváča

Andrej Chotváč si vybral tú najťažšiu cestu slobodného automobilového dizajnéra v ČSSR.

Prvé auto nakreslil ako trojročný na veľkú bielu stenu pri svojej posteli v Krajnom. Kresba bola natoľko výstižná, že aj návšteva spoznala Petrášov autobus – starú Pragovku s modrým pruhom, s ktorou jazdil pán Petráš.

Napriek svojmu výnimočnému výtvarnému talentu a záľube v navrhovaní tvarových riešení automobilov sa 11 rokov nemohol dostať na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Nakoniec sa to podarilo. Akademický sochár Andrej Chotváč bol na jeseň v roku 1975 v predposlednom ročníku a premýšľal nad tvarom otvoreného pretekárskeho auta typu spider, tak­zvanej placky.

Spider a 2 mikrobusy

Priemyselnému dizajnu sa v tom čase hovorilo tvarovanie priemyselných výrobkov a na VŠVU viedol katedru s rovnomenným názvom docent Václav Kautman. Študentom, ktorí v tom čase mali ateliér na Koceľovej ulici, často hovoril: „Priemyselné tvarovanie je o zodpovednosti. Keď neurobíte vec najlepším spôsobom, aký viete, potom ste podvodníci.“

Týmto výrokom sa riadil aj Andrej Chotváč a svoju diplomovú prácu „Mikrobus“ urobil najlepšie, ako vedel. Docent Kautman mu však na začiatku semestra povedal: „Ty si zdatný, ty budeš robiť modely dva.“ V tom čase však Andrej Chotváč robil na troch projektoch. Dva mikrobusy a jeden pretekársky spider – Spider 2, ktorý nebol

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie