Denník N

Zažila strmý pád až na dno. Seriál Black Mirror ukázal na význam reputácie

Seriál Black Mirror, časť Nosedive. Foto – IMDb
Seriál Black Mirror, časť Nosedive. Foto – IMDb

Aj dnes hrá reputácia v našich životoch zásadnú rolu, hoci si to zrejme neuvedomujeme, lebo nemá podobu jednociferného čísla zaznamenaného v nejakej aplikácii.

Príbeh zo seriálu Black Mirror môže pôsobiť ako fikcia o vzdialenej budúcnosti, no v skutočnosti je nám oveľa bližšie. Sociálne siete fungujú ako verejná aréna určená na posudzovanie spoločenského postavenia človeka.

Ľudí, ktorí majú málo priateľov a ich statusy nikto „nelajkuje“, hodnotíme inak ako tých, ktorí sú na vrchole spoločenského rebríčka. Intuitívne tušíme, že sociálny status Petra Sagana a väčšiny z nás je iný, lebo sa líšime počtom „lajkov“ či „followerov“.

V tretej sérii britského seriálu Black Mirror, časti Nosedive (z angl. strmý pád na nos), išli ďalej a svet budúcnosti dokonale prepojili so sociálnymi sieťami určenými na posudzovanie „kvality osobnosti človeka“ na škále od 0 po 5.

Škála človeka od 0 po 5

Lacie, hlavná hrdinka príbehu, sa chce presťahovať do lepšej mestskej štvrte. Aby dostala výhodnú cenovú ponuku, musí mať vysoké skóre aspoň 4,5.

Žena je v časovej tiesni, a tak jej poradia, že ak chce cieľ dosiahnuť, musí sa stretávať s vysoko hodnotenými ľuďmi: pozitívne hodnotenie od nich zaváži oveľa viac ako od takej „trojky“ či „dvojky“.

Rýchly postup nahor po spoločenskom rebríku sa Lacie naskytne, keď ju priateľka z mladosti s vysokým skóre pozve na svadbu ako družičku. Lacie si nacvičuje dokonalý prejav o priateľstve s nevestou, ktorý má rozplakať prítomný dav plný dokonalých „pätiek“. Družička očakáva, že ju svadobčania odmenia vysokým skóre, ktoré ju vyšvihne na spoločenský vrchol.

Pád na dno

Viac vám neprezradíme – epizódu si pozrite –, povieme len toľko, že po sérii peripetií sa zúfalá a vyčerpaná Lacie dostane na úplné sociálne dno a ocitne sa v cele.

Vo väzení sa zoznámi s človekom, ktorý dopadol podobne ako ona. Dvojica – zrejme po prvý raz nespútaná potrebou hľadieť na seba cez vzájomné skóre – dá voľný priechod svojim emóciám a vo vzájomnej konfrontácii vyventiluje všetky bolesti spojené s naháňaním sa za najvyšším hodnotením, ktoré núti ľudí pretvarovať sa, takže nehovoria to, čo si naozaj myslia.

Príbeh môže pôsobiť ako fikcia o vzdialenej dystopickej budúcnosti, v ktorej budú ľudia hľadieť na svet cez obrazovky smartfónov a budú sa navzájom odcudzovať, lebo širokú osobnosť človeka vtesnajú do jediného čísla.

No v skutočnosti je nám oveľa bližšie. Od minulého roku si v App Store môžete stiahnuť aplikáciu Peeple, ktorá používateľom umožňuje hodnotiť ľudí na škále od „pozitívny“ cez „neutrálny“ až po „negatívny“. 

Vývojári hovoria, že skóre daného človeka poskytuje iným ľuďom užitočné informácie, lebo im napovedá, ako sa majú správať. Ak má niekto veľmi nízke hodnotenie, znamená to, že sa v minulosti zrejme dopustil nejakých prečinov, takže sa mu pre istotu oblúkom vyhneme. Ľudí s vysokým skóre budeme, naopak, vyhľadávať, lebo sú spoľahliví či obľúbení.

Úloha reputácie

Televízny príbeh spája so súčasnosťou aj psychologický jav zvaný reputácia: aj dnes hrá v našich životoch zásadnú rolu, hoci si to zrejme neuvedomujeme, lebo nemá podobu jednociferného čísla zaznamenaného v nejakej aplikácii.

Ukážme to na všednom príklade z bežného života: ak máte dobrú reputáciu, sused vám veľmi rád poleje kvety a skontroluje byt, keď pôjdete na dovolenku, lebo vie, že ste čestný človek. V takom prípade mu pomoc nebude robiť problém.

Ak by o vás vedel, že po nociach susedom kradnete ovocie a psa zámerne venčíte na cudzích trávnikoch, nepomôže vám, ak ho o to požiadate, lebo máte zlé renomé.

Pokrytci

Týmto javom sa nedávno zaoberali aj Jillian Jordanová z Yalovej univerzity a jej tím. Článok je dostupný online; v tlačenej verzii ešte len vyjde, a to vo vlajkovej lodi psychologického výskumu Psychological Science.

Autori skúmali, prečo nám tak veľmi prekážajú pokrytci. Ide o ľudí, ktorí „vodu kážu, ale víno pijú“: morálne sa napríklad pohoršujú, že zbytočne mrháte elektrickou energiou, ale potom sami nadbytočne svietia v celom dome.

Jordanová a spol. hovoria, aby sme o karhaní druhých ľudí, že robia niečo zlé, neuvažovali len ako o prostriedku ich nápravy, ale hlavne ako o nástroji na vylepšenie vlastnej reputácie. Prečo? Lebo ak niekoho hrešíme, dávame tým najavo, že sme na tom lepšie ako on či ona a z pozície morálneho majáka si môžeme dovoliť takého človeka poučovať.

Pokrytectvo nám potom prekáža tak veľmi preto, hovoria psychológovia, lebo ide o podvod na reputácii, ktorú si budujeme klamstvom. Pokrytec je ako čierny pasažier, ktorý si buduje falošné renomé.

„Pokrytci sú nám takí nesympatickí preto, lebo vysielajú falošné signály o tom, že sa správajú morálne. Pokrytci využívajú odsúdenie druhých ľudí na to, aby ukazovali, že oni sami sa správajú morálne, hoci to nie je pravda,“ píše sa v štúdii.

Spoločensky žijúce tvory

Obchodníčkou s reputáciou bola aj televízna nevesta z Nosedive. Lacie si za družičku vybrala iba z toho dôvodu, aby budila dojem láskyplnej ženy, ktorá dá šancu aj obyčajnej „štvorke“. Keď však reputácia Lacie klesla takmer na nulu, nevesta o ňu stratila záujem, lebo prinízke skóre by pokazilo renomé mladomanželom a svadbe.

Nové technológie, zobrazené v Nosedive, môžeme chápať ako rozvinutie psychologických javov, ktoré fungujú už dnes, len bez smartfónov. Sme spoločensky žijúce tvory a pre našu myseľ je evolučne výhodné orientovať sa vo svete podľa reputácie jednotlivých aktérov, s ktorými prichádzame do styku. Bez reputácie by bol svet oveľa menej zrozumiteľný.

Dostupné z: 10.1177/0956797616685771

Teraz najčítanejšie