Denník N

Tesco rozbieha predaj neštandardnej zeleniny, bude o pätinu lacnejšia

Britský reťazec dá na pulty slovenských aj stredoeurópskych obchodov plody, ktoré by sa inak možno vyhodili. Ponúkne ich so zľavou.

Aktualizované o 16:05

Ešte vlani v lete britský reťazec Tesco na Slovensku tvrdil, že chce ponúkať ovocie a zeleninu, ktoré spĺňajú stanovené požiadavky na ich kvalitu. Reagoval tým na otázku, či neráta s predajom zdeformovanej mrkvy, či zemiakov, alebo papriky neštandardných tvarov, ktorú musia pestovatelia vyhodiť, ak o ňu nemajú obchodníci záujem.

Svoj názor však teraz najsilnejší nadnárodný reťazec u nás zmenil. Vo vybraných 13 predajniach Tesco by sa malo vo štvrtok objaviť zdeformované ovocie a zelenina, ktoré by sa svojím vzhľadom nedostali na pestovateľské súťaže.

V ponuke budú jablká, mrkva, repa a zemiaky. Ich cena má byť asi o pätinu nižšia ako v prípade esteticky vydarenejších kúskov.

170124_perfectly_imperfect-3

Kde bude predávať Tesco nedokonalé plody 

  • v Martine,
  • v Košiciach na Trolejbusovej ul.,
  • v Bratislave-Lamači,
  • v Bratislave na Zlatých pieskoch,
  • v Dunajskej Strede,
  • v Poprade,
  • vo Zvolene,
  • v Bardejove,
  • v Čadci,
  • v Ružomberku,
  • v Spišskej Novej Vsi,
  • v Humennom,
  • v Revúcej. 

Podobne ako u nás reťazec rozbieha predaj pokrivenej zeleniny a ovocia aj v susedných krajinách, kde Tesco pôsobí. Menej vydarené kúsky ponúkne v 50 predajniach strednej Európy, s označením Perfectly Imperfect (perfektne nedokonalé).

Reagoval na konkurentov

Tesco už takúto akciu má vo Veľkej Británii, tvrdí, že je tam úspešná. „Veríme, že rovnako sa stane obľúbeným i v strednej Európe, pretože jediným nedostatkom dokonale nedokonalého ovocia a zeleniny je to, ako vyzerajú, čo však neovplyvňuje ich nutričnú hodnotu a ani chuť,“ hovorí Patrik Dojčinovič, komerčný riaditeľ spoločnosti Tesco pre čerstvé potraviny.

V lete roku 2014 prišiel s kampaňou na predaj zdeformovanej zeleniny aj francúzsky reťazec Intermarché. Ponúkol ju za ceny o tretinu nižšie oproti výstavnejším kúskom a spotrebitelia mali o ňu záujem.

Pred rokmi skúsil dať na pulty menej vzhľadné kúsky ovocia a zeleniny aj reťazec Globus v Česku, spotrebitelia však vtedy o ne nemali záujem.

Vlani im dal šancu v Česku diskontný reťazec Penny Market, presadil na pulty predajní aj takéto plody. „Mrkva nemusí byť krásna, aby z nej bola skvelá sviečková. Dajte šancu zelenine, ktorá je viac poctivá než krásna,“ lákal na jej predaj v sloganoch. Upozorňoval, že atypické výrastky na zelenine či netradičný tvar ovocia neovplyvnia chuť plodiny.

Pokrivenú zeleninu a zdeformované ovocie ponúka na tamojšom trhu už aj internetový predajca potravín Rohlik.cz. Cez web ponúka napríklad zakrivené uhorky a pokrútené papriky, za polovičné ceny oproti vydarenejším kúskom. Láka na ne heslom: Dajte šancu „škaredej“ zelenine, ktorá by sa inak vyhodila.

Dnes tam mal napríklad v ponuke kilogramové balenia mrkvy a hrušiek a zemiaky v sieťke. Pri mrkve uvádza, že „z dôvodu vizuálnych anomálií je klasifikovaná ako II. akosť“.

Pri hruškách a zemiakoch píše, prečo by sa práve tieto plody bežne vyhodili: „Sú veľkostne nevyrovnané. Môže sa teda stať, že jedna bude oproti iným menšia. Môžu mať pokrútený tvar.“

Hovorkyňa e-shopu Michala Gregorová pre portál ihned.cz uviedla, že záujem o škaredú českú zeleninu trvá. „Aktuálne máme v ponuke ‚škaredú‘ karotku, hrušky a zemiaky, ktoré sú o o 5-25 % lacnejšie než ich krajšie kolegyne, a ich podiel na predajoch týchto druhov ovocia a zeleniny je zhruba štvrtinový,“ dodala.

Nasledovať ich nebudú

Oslovení konkurenti Tesca na Slovensku zatiaľ o obdobnom kroku, aký urobili české reťazce a Tesco u nás, neuvažujú. Tak to napríklad vyplýva z vyjadrenia diskontného reťazca Lidl.

„Lidl svojim zákazníkom garantuje denne čerstvé ovocie a zeleninu. Máme preto záujem ponúkať tovar najvyššej kvality za najvýhodnejšiu cenu,“ reagoval hovorca reťazca Tomáš Bezák.

Terno, ktoré zastrešuje okrem rovnomenných predajní aj obchody Moja Samoška, tvrdí, že aktuálne nepociťuje dopyt po atypickej zelenine či ovocí. „Pokiaľ sa situácia zmení, budeme o zaradení týchto produktov uvažovať,“ dodal.

Predaj menej vydarenej zeleniny a ovocia neplánuje ani Billa. „Podľa našich skúseností by sa pri takomto predaji mohol vyskytnúť problém zo strany štátnej veterinárnej kontroly. Predaj takéhoto sortimentu tiež nekorešponduje s našou koncepciou a nespĺňa naše štandardy,“ tvrdí Denisa Pernicová, hovorkyňa Billa Slovensko.

Ovocie dávajú charite a do väzníc

Šéf Ovocinárskej únie Marián Varga tvrdí, že by pestovatelia privítali, ak by mohli menej vzhľadné ovocie dodávať do reťazcov u nás. Zatiaľ však nevie o tom, že by o takúto spoluprácu požiadali.

Napriek tomu však ovocinári ani plody nižšej kategórie nevyhadzujú, podľa Vargu ich začali poskytovať charitatívnym organizáciám a do väznice. Dávajú im ho zadarmo, Varga však vraví, že by za tento krok proti plytvaniu potravinami mohli dostať z Európskej únie finančný príspevok.

Hoci šéf ovocinárov fandí kampaniam, ktoré by dostali aj nevzhľadné plody do predajní, nemyslí si, že by bol o ne príliš veľký záujem, pretože spotrebitelia dosť dajú na vonkajšiu podobu ovocia. Aby to menej vydarené uspelo a predalo sa, myslí si, že by jeho cena na pulte musela byť výrazne nižšia než toho výstavného.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie