Denník N

Priveď do firmy kolegu, dostaneš bonus. V Peugeote platia aj 500 eur

Foto – TASR
Foto – TASR

Automobilky zaplatia svojim zamestnancom, ak odporučia spoľahlivého známeho do výroby. Platí však, že musí v práci istý čas vydržať.

Zamestnanci automobiliek majú šancu privyrobiť si. Ak zlákajú niekoho z okruhu blízkych na prácu vo výrobe, dostanú bonus.

„Platí od septembra 2016 a je vo výške 200 eur. Každý zamestnanec môže priviesť aj viacerých nových zamestnancov, odmena sa násobí ich počtom,“ vysvetľuje hovorkyňa bratislavského Volkswagenu Lucia Makayová.

Najvyšší bonus spomedzi troch automobiliek, ktoré pôsobia na Slovensku, sa dá získať v trnavskom Peugeote.

„Prémia je vo výške 500 eur a vypláca sa pracovníkovi, ktorý získa nového zamestnanca. V plnej výške je vyplatená, ak ten zamestnanec pracuje dlhšie ako rok,“ hovorí Peter Švec z trnavského PSA Peugeot Citroënu. Bonus sa začne vyplácať po troch mesiacoch od prijatia nováčika do kolektívu.

Trnavská fabrika zaviedla bonus vlani na jar a čerpá ho približne 300 zamestnancov automobilky.

Žilinská Kia vypláca za dobrého adepta na zamestnanca po 50 eur. Pripomína, že sa musí najprv osvedčiť, až potom dostane ten, kto ho do závodu odporučil, bonus.

Aj v tomto prípade však platí, že nový pracovník musí vo fabrike istý čas vydržať. „Bonus sa vyplatí, iba pokiaľ odporučený zamestnanec nastúpi a zotrvá v pracovnom pomere minimálne tri mesiace, teda do skončenia skúšobnej lehoty,“ vraví hovorca žilinského závodu Jozef Bačé.

Rozmyslí si, koho odporučí

Kia už mala takýto bonus aj v rokoch 2007 – 2008, čiže pred krízou, keď mali firmy podobný problém zohnať ľudí do fabriky ako dnes. Pre akútny nedostatok kvalifikovaných ľudí teraz zažíva bonus svoj opätovný boom, naznačuje Luboš Sirota, šéf personálnej agentúry McRoy a viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov.

„Odmeňovanie spôsobom prines kamaráta vo veľkej miere funguje vo výrobnom sektore,“ hovorí manažérka Lenka Tonkovičová  z personálnej agentúry Synergie. Ani podľa nej nejde na našom trhu o novinku, ale o zabehaný benefit.

Dôvodov, prečo po ňom firmy siahajú, je niekoľko. Odporúčaný človek už od známeho vie, čo ho v novej práci čaká, a tak firme odpadá vážnejší problém s fluktuáciou. Na druhej strane ten, kto odporúča, si dvakrát rozmyslí, pod čie meno sa podpíše, pretože odporúča pracovnú silu vlastnému zamestnávateľovi.

„Firmy síce získavajú cez referenčný program relatívne málo kandidátov v porovnaní s inzerciou, ale v priemere 40 percent z odporučených uchádzačov prijmú, čo je neporovnateľné oproti inzercii,“ hovorí Kotlárová.

Pracujte toľko, koľko chcete

Keby sme pátrali po pôvode referenčného bonusu, zrejme by sme sa dostali ku know-how zahraničných majiteľov tunajších firiem, naznačujú personalisti. Nie je to jediná zaujímavosť, ktorú so sebou prináša nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.

Vyskytla sa už aj ponuka s názvom „absolútna flexibilita“. „Ak zamestnancom vyhovuje robiť dva dni v týždni, budú robiť dva dni, ak chcú robiť šesť dní, budú robiť presne toľko. Ak chcú robiť len prvú polovicu mesiaca, budú pracovať len do 15. dňa, potom budú mať voľno,“ opisuje skúsenosti z trhu Jan Hendrych, šéf skupiny Wincott People, pod ktorú spadá aj personálna agentúra McRoy.

Takto si istá firma zháňala napríklad zváračov a ďalších výrobných špecialistov.

Hovoria o vyšších platoch

Zatiaľ čo firmy hľadajú spôsoby, ako prilákať za pásy domácich zamestnancov alebo primať vládu, aby uvoľnila pravidlá naberania ľudí z krajín mimo Únie, intenzívne sa rokuje aj o platoch.

„Predpokladáme, že podľa vývoja situácie v automobilovom priemysle, zamestnávatelia pocítia aj väčší tlak na zvyšovanie miezd a prehodnotenie odmeňovacieho i benefitného systému,“ odhadla Katarína Tešla, zástupkyňa portálu Profesia.sk.

Upozorňuje, že ďalší nápor ešte len príde, keď začne robiť veľké nábory štvrtá automobilka Jaguar Land Rover, ktorá vyrastie pri Nitre.

Hendrych očakáva, že platy v automobilovom priemysle porastú asi o 4 percentá medziročne.

Najvyššie platy z tunajších automobiliek uvádza Volkswagen. Do hrubého priemerného platu 1 795 eur z roku 2015 ráta trinásty plat, dovolenkový plat a ďalšie odmeny. Volkswagen píše, že do priemeru neráta platy manažérov.

Na porovnanie, budúci závod Jaguar Land Rover predznačil platy na úrovni 870 eur v čistom. Podľa posledných údajov sa o prácu v nitrianskom závode už teraz hlási približne 40-tisíc ľudí, zväčša ide zrejme o takých, ktorí chcú aktuálne zamestnanie zmeniť.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie