Denník N

Oblievanie peniazmi školstvu nepomohlo

Vláda Baracka Obamu naliala do školstva miliardy dolárov, aby zlepšila výsledky žiakov. Po troch rokoch je výsledok nula.

Autor je analytik INESS

V USA je školstvo minimálne takou horúcou témou ako na Slovensku. V medzinárodných porovnaniach sa nachádzajú na priemerných úrovniach krajín OECD (v matematike podpriemerných), no zároveň míňajú neporovnateľne viac peňazí. USA patrí vo svete piate miesto vo výdavkoch na žiaka pri použití parity kúpnej sily (čo nemusí byť vždy ideálny nástroj). Hlavnou súčasťou tohto problému sú zaostávajúce školy, v ktorých dosahujú žiaci veľmi zlé výsledky.

Podľa štatistík zo štúdie The Early Childhood Longitudinal Study sem patria predovšetkým školy, ktoré navštevujú väčšinou černošské deti. Podľa týchto dát v USA navštevuje 35 percent belošských detí školu, kde nie je ani jedno černošské dieťa, a typické belošské dieťa navštevuje školu, kde má šesť percent černošských spolužiakov. Naopak, typické černošské dieťa má 60 percent spolužiakov černochov.

A to sú práve školy, ktoré zaostávajú a deti v nich dosahujú horšie výsledky. Dôležité je však zdôrazniť, že tieto školy sú v ostatných parametroch na priemerných úrovniach: majú priemerne veľké triedy, učia v nich kvalifikovaní učitelia a počet počítačov na žiaka je priemerný.

Problém takýchto škôl sa rozhodol riešiť bývalý prezident Obama, keď nastupoval do úradu. Založil špeciálny grant na zlepšenie škôl (School Improvement Grants) a presunul doň z daňových príjmov viac ako tri miliardy dolárov. Išlo o jednu z najväčších federálnych grantových investícií do vzdelávania vôbec. Grant poskytol peniaze jednotlivým štátom, ktoré ich poskytovali najslabším školám na financovanie jedného zo štyroch programov:

Transformácia – škola zmení riaditeľa a prijme novú štruktúru riadenia a hodnotenia učiteľov, ktoré budú založené na vyhodnocovaní výsledkov žiakov. Obrat – škola zmení riaditeľa a polovicu učiteľov, zmení štruktúru riadenia a viac času bude venovať na učenie. Reštart – v tomto programe škola úplne zanikne a zmení sa na chartrovú školu (nezávislú školu platenú z verejných zdrojov) alebo na školu s úplne novým manažmentom z chartrovej školy. Zatvorenie – škola bude zrušená a žiaci presunutí do inej (lepšej) školy v rámci regiónu.

Pred pár dňami vydalo ministerstvo školstva v USA veľkú štúdiu, kde hodnotí dôsledky tohto ambiciózneho programu. Nebolo veľkým prekvapením, že väčšina škôl si zvolila prvé dva programy a len malá časť (dokopy štyri percentá) pristúpila k posledným dvom. Čo však prekvapilo, bol vplyv viac ako troch miliárd na sledované ukazovatele. V skratke: počas troch rokov nebol žiadny. Žiaci, ktorých školy dostali peniaze, sa nezlepšili v anglickom jazyku ani matematike. Nezlepšila sa miera úspešného dokončenia školy a ani miera ďalšieho pokračovania v štúdiu. Navyše ani rôzne druhy programov a modelov v rámci nich nepriniesli rozdielne výsledky. Všetky zlyhali.

Čo je ešte horšie, tieto výsledky hádžu zlé svetlo aj na ďalšie prebiehajúce programy a granty, do ktorých je takisto investované množstvo peňazí daňových poplatníkov. Programy ako Race to the Top (4,3 miliardy dolárov) a Teacher Incentive Fund (600 miliónov dolárov) totižto využívajú podobné modely zmien v manažmente škôl ako v štúdii riešený School Improvement Grants.

Zdá sa tak, že zasadenie semienka v podobe modelov ako odporúčaných postupov na zmenu školy a ich oblievanie verejnými peniazmi neprinášajú výsledky. Peniaze sa preinvestujú, učitelia vymenia, pomôcky nakúpia, hodnotenia zavedú, ale výsledky študentov ostávajú rovnaké. Zdá sa tak, že školstvo je oveľa zotrvačnejší systém, ako si mnoho ľudí pripúšťa, a problémy s tým nemáme len my  na Slovensku. Riešenie si tak bude vyžadovať viac ako zvyšovanie zdrojov do školstva.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie