Denník N

Svetelná kontaminácia rastie, nadmerné svietenie v noci môže narúšať spánok

Foto – Fotolia
Foto – Fotolia

Vedci zistili, že hoci umelé svetlo v nevhodnú nočnú hodinu môže mať negatívne účinky na spánok, lebo narúša naše vnútorné hodiny a uvoľňovanie hormónov, ulice v európskych mestách osvetľujeme čoraz viac.

Približne 10 až 20 percent ľudí má zhoršenú kvalitu spánku už pri nízkej intenzite svetla 1 až 5 luxov.

Pritom norma vonkajšieho osvetlenia je minimálne 30 luxov, vraví pre Denník N Michal Zeman, vedúci Katedry živočíšnej fyziológie a etológie na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave.

Zeman býva v Petržalke, z ulice mu svietia priamo do spálne. „Hovoria, že je to z bezpečnostných dôvodov, ale v skutočnosti svietia hlavne do panelákov. V Nemecku a Rakúsku svietia v obciach výrazne menej a nikto sa nesťažuje. Vzťah medzi nižším osvetlením a kriminalitou sa nepreukázal,“ hovorí odborník z UK.

Narušené biologické hodiny

Vedec z UK vysvetľuje, že svetlo v noci narúša takzvané cirkadiánne rytmy. Cirkadiánny rytmus človeka má 24 hodín. Ide o akési vnútorné hodiny, ktoré kontrolujú nielen cyklus bdelosti a spánku, ale aj vylučovanie hormónov.

Pre portál Veda na dosah Zeman povedal: „Svetelná kontaminácia, teda nadbytočné, zbytočné svietenie v noci, môže narušiť naše biologické hodiny a mať negatívne dôsledky na naše zdravie a môže sa podieľať na vzostupe výskytu civilizačných ochorení, napríklad diabetu.“

Chronické narúšanie cirkadiánnych rytmov môže spôsobovať aj poruchy metabolizmu a imunitného systému, čo vedie k viacerým zdravotným problémom, napríklad vzniku obezity alebo depresií, píše sa v správe UK.

Tablety a televízory

Tak ako pri vonkajšom osvetlení, aj pri tabletoch či televízore platí, že osvetlenie, ktoré vyžarujú, vplýva na spánok rôznych ľudí odlišne. Ľuďom, ktorí sú na svetlo citlivejší, Zeman odporúča, aby si nainštalovali aplikáciu, ktorá zmení farebné nastavenie monitora.

„Tablety sú blízko očí, takže z hľadiska vplyvu na spánok a produkciu hormónu melatonínu sú na tom horšie ako televízory,“ vraví vedec z UK. Melatonín podmieňuje cirkadiánny rytmus človeka a iných cicavcov.

Nesvietiť zospodu nahor

Zeman sa s desiatkami kolegov z 16 rôznych odborov a 18 krajín sveta zapojil do medzinárodného projektu LoNNe (Loss of the Night Network). Prebiehal štyri roky a určený bol na výskum používania umelého svetla v noci.

Autori zistili, že hoci umelé svetlo v nevhodnú nočnú hodinu môže mať negatívne účinky na spánok, lebo narúša naše vnútorné hodiny a uvoľňovanie hormónov, ulice v európskych mestách osvetľujeme čoraz viac.

Na základe tohto výskumu navrhli odborníci niekoľko praktických odporúčaní. „Verejné osvetlenie nemá svietiť zospodu hore, lebo svetlo, ktoré svieti hore, je stratené, na nič neslúži a má potenciálne negatívne účinky. Svietidlá treba navrhovať tak, aby boli zvrchu zakryté,“ hovorí pre Denník N Zeman.

Rovnomerné a žltooranžové svetlo

Odborník povedal, že osvetlenie by malo byť čo najviac rovnomerné, aby sa naň ľudské oko nemuselo namáhavo adaptovať. „Obzvlášť pre starších ľudí je to problém,“ dodal vedec.

Počas večera a noci vedci odporúčajú vyhýbať sa jasnému svetlu, predovšetkým modrému, ktoré je viac oslňujúce. Cirkadiánny systém cicavcov je najcitlivejší na modré svetlo. „Ľudia by mali uprednostniť žltooranžové svetlo, po anglicky sa hovorí amber. Má najmenej rušivé účinky, či na fyziológiu človeka, alebo živočíchov,“ vraví Zeman.

Rektor UK Karol Mičieta o výskume v správe univerzity povedal: „Som presvedčený, že výsledky výskumu i odporúčania, ktoré z neho vzišli, nájdu aj významné praktické uplatnenie. A to nielen na úrovni jednotlivcov či celej spoločnosti, ale aj v širšom, medzinárodnom prostredí.“

Teraz najčítanejšie