Denník N

Počet turistov v Chorvátsku opäť stúpol, viac pri Jadrane dovolenkovalo aj Slovákov

Dubrovník patrí medzi najnavštevovanejšie mestské destinácie Chorvátska. Foto N - Miro Čevela
Dubrovník patrí medzi najnavštevovanejšie mestské destinácie Chorvátska. Foto N – Miro Čevela

Viac turistov prišlo opäť aj zo Slovenska – vlani to bolo viac než 411-tisíc oproti necelým 396-tisícom v roku 2015.

Chorvátsko zostáva turistickou destináciou, ktorej návštevnosť každoročne stúpa. Vlani tu dovolenkovalo 16 351 164 turistov, čo je o viac než dva milióny (14,1 milióna) viac než v roku 2015.

Viac turistov prišlo opäť aj zo Slovenska – vlani to bolo viac než 411-tisíc oproti necelým 396-tisícom v roku 2015. Počet prenocovaní stúpol asi o 800-tisíc na 2 793 922. Novú štatistiku za minulý rok poskytlo Chorvátske turistické združenie.

Počet turistov

1. Nemecko  2 378 348
2. Slovinsko 1 428 453
3. Rakúsko s 1 311 855
4. Taliansko 1 114 533
5. Poľsko 788 90
6. Česko 730 863 
…..
8. Slovensko 411 216 

Zdroj: HTZ 

V počte turistov v Chorvátsku sa poradie na prvých troch miestach nezmenilo. Najviac ich prišlo z Nemecka, Slovinska, Rakúska. Zatiaľ čo vlani bolo na štvrtom mieste Česko, tento rok skončilo v počte turistov až šieste, hoci ich bolo tiež viac ako sezónu predtým.

Na štvrté miesto sa pretlačili Taliani a za nimi nasledujú Poliaci.

V rámci miestnych destinácií prevažuje stále pobrežie, najobľúbenejšia je Dalmácia, kam pricestovalo sedem miliónov turistov.

Vo vnútrozemí z celkového počtu dovolenkovali necelé dva milióny ľudí.

Stála destinácia

Úspech chorvátskeho pobrežia ovplyvňuje viacero faktorov. Ku klasickým ako je dostupnosť autom, vzdialenosť – čo využívajú najmä na predĺžené víkendy obyvatelia susedných krajín ako Slovinsko, Rakúsko či Taliansko a tí sú aj najčastejšími návštevníkmi, sa pridala aj celková bezpečnostná situácia.

Doplatilo naň napríklad Turecko, ktorému klesli príjmy takmer o 30 percent, pričom Ankara zaznamenala prepad aj za rok 2015. Záujem zahraničných turistov klesá pre hrozbu teroristických útokov v krajine.

To potvrdzuje aj dlhoročná vedúca zastúpenia Chorvátskeho turistického združenia na Slovensku Nora Henterová.

„Návštevnosť stúpa každoročne vďaka už všeobecne známym prednostiam Chorvátska – čisté more, zelené členité pobrežie, dobrá dostupnosť autom a hlavne v ostatných rokoch výrazne sa zlepšujúca  ponuka a úroveň služieb. V ostatných rokoch má vplyv na návštevnosť nesporne aj komplikovaná geopolitická situácia vo svete, ktorá turistov motivuje predovšetkým  na výber čo najbezpečnejších destinácií.“

So stúpajúcim záujmom o Chorvátsko stále počíta aj miestne ministerstvo. „Máme ambiciózny plán, do roku 2020 plánujeme príjmy z cestovného ruchu vo výške 14 miliárd eur,“ povedal ešte v júni minister Anton Kliman a netvári sa, že by plán nemali splniť.

Už vlani otvorili asi 40 hotelov, tento rok otvoria ďalšie.

Ubytovanie v súkromí s viac než 500-tisíc lôžkami je síce hlavnou ponukou Chorvátska,  ale tvorí len 15 percent celkového zisku v oblasti turistického ruchu, píše Slobodná Dalmácija. Hotely s počtom 163-tisíc lôžok asi 50 percent z príjmov.

Turistické združenie sa chce aj preto sústrediť najmä na prezentáciu krajiny ako celoročnej dovolenkovej life-style destinácie, s ponukou ako kultúra, história,  turistika, šport, zábava, eno-gastro, dodáva Henterová.

Čísla cez eVisitor

Chorvátske turistické združenie a miestne ministerstvo cestovného ruchu využívajú na zbieranie údajov informačný systém eVisitor.

Je rozšírený na všetky typy ubytovania, napríklad aj na lodiach, nielen na komerčné ako v prípade štatistík ministerstva. Keďže je online, poskytuje informácie v reálnom čase a obsahuje údaje dĺžka a miesto pobytu, pohlavie, vek, trvalý pobyt či druh ubytovacieho zariadenia.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie