Denník N

Ľudia na Facebooku šíria vymyslený prieskum, ktorý prisudzuje Kotlebovi 23 percent

Údajný prieskum agentúry Päť hviezdičiek.
Údajný prieskum agentúry Päť hviezdičiek.

Údajný prieskum má stovky zdieľaní, hoci názov agentúry, ktorá ho mala robiť, je označený iba piatimi hviezdičkami.

Agentúra ***** robila v dňoch 1. februára až 3. februára prieskum na vzorke 1069 ľudí. Kotlebova ĽSNS v ňom získala 22,6 percenta, umiestnila sa dokonca prvá pred vládnym Smerom, ktorý získal len necelých 20 percent.

Takáto krátka informácia stačila stovkám Slovákov, aby na Facebooku zdieľali graf, podľa ktorého sa kotlebovci stali už najpopulárnejšou slovenskou stranou.

Nebolo im zvláštne, že nepoznajú meno údajnej agentúry ani nevedia, akým spôsobom mala zbierať svoje dáta.

Napríklad facebookový profil s názvom „Uniknuté dokumenty“, ktorý prieskum šíril, pochybnosti vysvetlil stručne: „Z právnych dôvodov nemôžeme uverejniť názov agentúry.“

Mnohým ľuďom takéto vysvetlenie stačilo. „Je to skvelá správa“, „dalo sa to čakať“, „už aby boli predčasné voľby“ – píšu pod grafom niektorí diskutéri.

uniknute-dokumenty

Ako sa robia prieskumy

Prečo je prieskum vymyslený? Skutočná agentúra pri zverejňovaní prieskumov nemá dôvod tajiť svoj názov. Okrem toho jasne priblíži, akým spôsobom ho robila – napríklad či išlo o osobné pohovory, telefonický prieskum alebo prieskum cez internet.

Takýto prieskum sa nedá robiť bez patričného zázemia. Napríklad na osobné dopytovanie potrebujú agentúry štandardne aj viac než sto spolupracovníkov. Pri telefonickom prieskume im stačí 15 ľudí, ale údaje obvykle zbierajú celý týždeň – spravidla to nestíhajú za tri dni, ako to mala zvládnuť údajná agentúra označená piatimi hviezdičkami.

Sociológovia totiž potrebujú mať reprezentatívnu vzorku voličov, ktorá odzrkadľuje štruktúru slovenskej spoločnosti – z hľadiska veku, pohlavia, národnosti, vzdelania a miesta bydliska.

Rýchlejšie môže byť internetové hlasovanie, v ňom využívajú agentúry už pripravenú databázu ľudí, ktorých jednoducho vyzvú, aby v daný moment hlasovali.

Pri takomto skúmaní sa však musia vyrovnať s tým, že zhruba 20 percent slovenských voličov nevyužíva aktívne internet, tých preto musia doplniť ďalším šetrením. Internetové prieskumy nie sú také presné a seriózne médiá ich neberú úplne vážne.

uniknute-dokumenty-ii

Ďalším problémom sú samotné výsledky údajného prieskumu. Kotlebovci síce dlhodobo stúpajú, dokonca už sú podľa prieskumov treťou najsilnejšou stranou, ale žiadna zo serióznych agentúr im nenamerala viac než dvanásť percent.

Agentúra AKO im v januári tohto roku namerala 11,5 percenta, agentúra Polis 11,1 percenta a agentúra Focus 10,2 percenta.

„Vývoj preferencií je dlhodobou záležitosťou, nepamätám si prípad, že by nejaká strana na Slovensku skočila z mesiaca na mesiac o desať percentuálnych bodov,“ hovorí šéf agentúry Focus Martin Slosiarik.

Keď napríklad SNS Andreja Danka v poslednom prieskume dostihla aféra okolo bozkávania výložiek, ktorou žil celý internet, jej úbytok predstavoval „iba“ necelé štyri percentá.

Nie je jasné, prečo by kotlebovci mali odrazu tak veľmi vyskočiť. Od volieb sa zviditeľňujú predovšetkým hliadkami vo vlakoch, to je však dlhodobá záležitosť.

V čase, keď mal prebiehať údajný prieskum agentúry označenej piatimi hviezdičkami, predniesol napríklad poslanec Milan Mazurek v parlamente bojovný prejav o islame.

Internetom sa však viac šírili jeho karikatúry, ako si z parlamentu odbehol na večeru do tureckého bistra s kebabmi.

Faktom je, že preferencie pre Kotlebu boli v minulosti podhodnotené, v posledných prieskumoch pred voľbami 2016 mala ĽSNS dve až štyri percentá, napokon vo voľbách získala osem percent.

Bolo to dané čiastočne aj tým, že prieskumy nemohli zachytiť záver kampane – kotlebovcom výrazne rástli sympatie počas dvojtýždňového predvolebného moratória, keď už nebolo povolené prieskumy zverejňovať.

„V úplne posledných prieskumoch, ktoré sme robili pre vlastnú potrebu počas moratória, to už vyzeralo, že ĽSNS sa do parlamentu dostane,“ hovorí Slosiarik.

Aktuálny prieskum agentúry Focus

Čarovanie s prieskumami

Vymyslené a neseriózne prieskumy majú na Slovensku už istú tradíciu. Napríklad pred voľbami 2012 sa objavil prieskum neznámej agentúry Abakis, ktorý strane Nova Daniela Lipšica vtedy nameral 10 percent. Mohla za to sugestívna otázka, v ktorej agentúra hneď ľudí navádzala, akú stranu majú povedať.

„Ak by sa konali parlamentné voľby tento víkend a zúčastnilo by sa na nich aj nové politické hnutie D. Lipšica, ktorú politickú stranu, resp. hnutie zo zoznamu by ste volili?“ pýtal sa Abakis respondentov.

Pred voľbami 2016 zase server Topky.sk publikoval článok o prieskume neexistujúcej agentúry ACNAŠ, ktorý do parlamentu posúval stranu Šanca Evy Babitzovej a koalícii OĽaNO-Nova prisúdil 23 percent. Išlo však len o vymyslené reklamné posolstvo.

Naposledy vlani v novembri sa šíril internetom prieskum neexistujúcej agentúry MediaT, ktorý kotlebovcom prisúdil 18 percent.

hoax-kotlebovci

Prieskum bol vypustený na Facebook zjavne ako recesia, hneď v úvode sa pri ňom písalo: „Agentúra MediaT uskutočnila v dňoch 10. 11. – 11. 11. 2016 štvrtý zmanipulovaný prieskum preferencií formou telefonického dopytovania.“ Napriek tomu ho niektorí ľudia brali vážne.

Novinkou posledného „prieskumu“, ktorý sa v týchto dňoch objavil na Facebooku, je iba to, že údajná agentúra pri ňom nie je ani len menovaná, jeho šíreniu to však nebráni.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie