Denník N

Dielo dňa: Vesnice na rozcestí

František Foltýn: Vesnice na rozcestí. 1922. Moravská galerie v Brně.
František Foltýn: Vesnice na rozcestí. 1922. Moravská galerie v Brně.

Maliar František Foltýn si získal uznanie vo svete, no možno by sa tak nestalo, ak by v 20. rokoch nenavštívil Košice a nestal sa súčasťou fenoménu s názvom Košická moderna.

„Českému maliarovi Františkovi Foltýnovi sa darilo byť v správnu chvíľu na správnom mieste,“ píše teoretička Alena Pomajzlová.

Tak tomu bolo aj v Košiciach, kam prišiel v roku 1921 na pozvanie Josefa Poláka. Ten bol po vzniku samostatného Československa dosadený na miesto šéfa Východoslovenskej galérie. A o tom, že svoju prácu robil viac než dobre a nielen na rozkaz vyššej moci svedčí fakt, že sa mu v Košiciach podarilo vytvoriť nesmierne živú kultúrnu a umeleckú scénu. Organizoval výstavy, prednášky, prekladal literárne diela, v múzeu poskytol miesto vznikajúcej grafickej škole.

František Foltýn sem prišiel ako ešte pomerne neskúsený – mal iba jednu väčšiu, no nie veľmi úspešnú výstavu v Bratislave na jar v roku 1921. Štúdium na umeleckej škole v Prahe mu prerušila vojna, po jej skončení sa presunul do Bratislavy. A odtiaľ do Košíc.

„Foltýn sa do Koších uchýlil predovšetkým z existenčných dôvodov, ale atmosféra mesta sa ukázala taká podnetná, že výrazne zmenila jeho tvorbu,“ píše Alena Pomajzlová. „Ponúkla mu širšiu škálu výtvarných ciest a myšlienkových prístupov, sformovala jeho umelecké názory a pripravila ho na následné prijatie abstrakcie v parížskej etape.“

V krátkom čase totiž opustil Foltýn v Košiciach farebne tlmené krajiny maľované deleným rukopisom a na jeho nových obrazoch začali dominovať veľké farebné plochy zjednodušeného tvaroslovia. Keď potom v roku 1924 odišiel z Košíc do Paríža – ako jeden z mála českých umelcov sa pripojil k abstraktnému hnutiu. Stal sa členom skupín Cercle et carré, Abstraction-Création a jeho tvorba sa zaradila do medzinárodného kontextu.

To, že dnešným dielom dňa je práve maľba Františka Foltýna však nie je náhoda – práve dnes sa totiž v Slovenskej národnej galérii koná komentovaná prehliadka výstavy Košická moderna a jej kontext, na ktorej sú aj diela tohto umelca. Ku kurátorke výstavy Zuzane Bartošovej sa pripojí historička umenia Alena Pomajzlová, ktorá je spoluautorkou rozsiahlej publikácie o Františkovi Foltýnovi.

Zároveň je táto prehliadka (so začiatkom o 18.00 h) jednou z posledných možností vidieť výstavu Košická moderna a jej kontext – ktorá mapuje nesmierne dôležité obdobie v našich dejinách. Košice boli v 20. rokoch minulého storočia pulzujúcim kultúrnym centrom, do ktorého najmä vďaka aktivitám Josefa Poláka prichádzali umelci z rozličných častí krajiny, aby tu tvorili. A práve ich tvorba je označovaná pojmom „košická moderna“. Výstava však o tomto označení spolu s rozsiahlou publikáciou hovorí v oveľa širších a veľmi podnetných súvislostiach. Potrvá už len do 15. marca.

Dielo dňa

Teraz najčítanejšie