Denník N

Oscary sú farebnejšie, ale stále málo ženské

Kathryn Bigelow je v 88-ročnej histórii Oscarov jedinou režisérkou, ktorá získala cenu. Foto – Oscars.org
Kathryn Bigelow je v 88-ročnej histórii Oscarov jedinou režisérkou, ktorá získala cenu. Foto – Oscars.org

Víťazi prestížnych filmárskych cien budú známi 26. februára, už dnes je jasné, kto bude opäť dominovať.

„Zase sa musíte na niečo sťažovať?“ reaguje znechutene užívateľ Twitteru na príspevok magazínu The Hollywood Reporter o Oscaroch. Po vlaňajších vybielených sú tento rok nominácie o niečo pestrejšie, no stále málo spravodlivé v zastúpení žien.

Svedčia o tom predovšetkým neherecké kategórie. Len pätina (úplne presne: 37 zo 152) mien sú ženy, celkom chýba režisérka a jediná autorka má nomináciu za scenár: Allison Schroeder za film Skryté čísla. Jedinou kategóriou s výraznejším zastúpením žien je krátky dokument, kde sú muži so ženami v pomere pol na pol. Najmužskejším remeslom je už tradične kamera. Na Oscaroch ešte nikdy nenominovali kameramanku.

„Je čas na #OscarsSoMale?“ pýta sa magazín v narážke na minuloročnú kampaň #Oscars­SoWhite za rasovú pestrosť, ktorá viedla viacero afroamerických umelcov k bojkotu cien v Hollywoode. Pripomína kontext, keď vo Washingtone na začiatku prezidentovania Donalda Trumpa demonštroval státisícový dav za práva žien. A tvrdí, že genderová nerovnosť je problém oscarovej Akadémie aj celého filmového biznisu.

Tri černošské filmy

Academy of Motion Pictures Arts and Sciences, ktorá okrem obvinení z etnickej, rasovej a genderovej jednoliatosti bojuje aj s každoročným poklesom záujmu divákov o ceremoniál v televízii, urobila všetko pre to, aby sa neopakovala situácia z minulého roka. Keďže za Oscary hlasuje 6 300 členov organizácie s doživotným členstvom, a tak Akadémia prirodzene starne – typickým členom je biely muž nad 64 rokov – snažila sa omladiť a prijímať viac nováčikov.

Pozvánky dostalo viac príslušníkov menšín. Vďaka tomu sú medzi nominovanými hneď tri „černoš­ské“ filmy, čo sa doteraz nikdy nestalo. Hovoria o živote černošskej robotníckej rodiny z 50. rokov (Fences), afroamerických matematičkách vo vesmírnej agentúre NASA (Skryté čísla), alebo ťažkom dospievaní mladíka v miamskom ghette (Moonlight), dôležité však je, že od ide o aktívne a nielen ubité a pasívne postavy, ako často predtým. Vo farbách je Hollywood na dobrej ceste.

So ženami to také jednoduché nebude. Nominácia obišla jednu z mála farebných favoritiek na režisérku, ktorou bola Miru Nair a jej film Queen of Katwe. Celková bilancia hovorí, že za celé dejiny Oscarov od roku 1929 nominovali len štyri režisérky. Jediná nich – Kathryn Bigelow pred siedmimi rokmi – zlatú sošku vyhrala. Jedinou kategóriou, kde vidno nejaké známky pokroku, sú producentky (9 žien z celkového počtu tridsať nominácií).

https://www.youtube.com/watch?v=2GxSDZc8etg

Nejde iba o Oscary, podobný nepomer vykazuje americký filmový priemysel ako celok. Podľa analýzy z 250 najúspešnejších filmov roku 2016 režírovali len 7 percent ženy – to je o 2 percentá menej ako predvlani. Zastúpenie v ostatných profesiách je o niečo vyrovnanejšie pri scenáristkách (13 percent) a výkonných producentkách (17 percent).

Z inej analýzy vyplýva, že filmový priemysel nedáva rovnakú príležitosť ani tým ženám, ktoré snímku nakrútia. Pri nízkom rozpočte platí, že ak je režisérom muž, nasadia film do viacerých kín než snímku režisérky. Rozdiel je priemerne až tretinový. O drahých filmoch platí paradoxne opak. Ak žena nakrúti drahšiu snímku, v kinách si dokáže zarobiť viac peňazí, než „mužský film“. Štatisticky videné sa režisérky oplatia.

Debata nevzbudzuje toľko vášní ako vlani Oscary bez čiernych tvorcov. Tvoria ju najmä reakcie na jeden konkrétny článok a priamo v Los Angeles protestoval proti mužským nomináciám jeden demonštrant s transparentom Chceme viac režisérok! Je však úplne legitímna a odkrýva, že s rodom to bude ešte zložitejšie ako s farbou pleti.

„Nikto konkrétny za to nemôže. No ak si na to zvykneme, tak sa nič nezmení,“ píše The Hollywood Reporter. Oponenti hovoria, že zabúda na zahraničné filmy a dve silné filmárky: Andreu Arnold (American Honey) a Nemku Maren Ade (Toni Erdmann).

Oscary

Teraz najčítanejšie