piatok

Kiska sa pýta, Kažimír odpovedá: V Prešove môžeme ušetriť stovky miliónov

Za polovicu peňazí vieme iným spôsobom urobiť rovnako veľa, kritizuje v liste prezidentovi minister financií diaľničné plány ministerstva dopravy.

Peter Kažimír u Andreja Kisku Foto – TASR

Prezident Andrej Kiska dostal v stredu tohto týždňa list od ministra financií Petra Kažimíra, v ktorom ho informuje o svojom názore na plánovaný obchvat Prešova s odhadovanými nákladmi 900 miliónov eur. O stanovisko prezident Kažimíra požiadal ešte pred Vianocami, Denníku N ho poskytla podľa infozákona kancelária prezidenta (celé znenie listu na konci textu).

Obsah trojstranového listu možno zhrnúť do konštatovania, že plány ministerstva dopravy na výstavbu v Prešove sa Kažimírovi a jeho analytikom nepozdávajú. Tím Hodnota za peniaze tvrdí, že pomôcť doprave v treťom najväčšom slovenskom meste sa dá aj oveľa efektívnejšie, ako to navrhlo ešte vedenie ministerstva za druhej Ficovej vlády. Rozdiel v nákladoch by bol pritom približne 300 miliónov eur.

Dnes sa viac-menej ráta s tým, že najprv pribudne takmer 8-kilometrová diaľnica na juhozápade krajského mesta za 356 miliónov eur (45 mil. eur/km, čo je rekord na celej D1) a neskôr mesto odbremení necelých 15 kilometrov severného obchvatu odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

„Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ píše ministerstvo financií. Hodnotí, že aj keď sa obria diaľnica dostavia, juhozápadný obchvat Prešova bude druhou najmenej vyťaženou časťou D1.

Cena polovičná, efekt podobný?

Kažimírovo ministerstvo vidí aj iné – podobne účinné riešenia, len lacnejšie. Navrhuje postaviť obchvat Prešova na východe (280 miliónov eur) a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste (najviac 150 miliónov eur). Dokopy by teda išlo o vyše 400 miliónov eur a efekt na zlepšenie dopravy v meste by bol podobný.

„Preferovaný variant zo strany ministerstva dopravy odľahčí dopravu v meste len o 17 percent. Doprave by najviac pomohlo aj vybudovanie novej cesty I/68 – s obchvatom spolu o 31 percent. Takmer rovnaký efekt na odľahčenie dopravy (30 %) môže mať lacnejší

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 126343 z vás dostáva správy e-mailom