pondelok

Kotleba pritvrdil a má už viac ako desať percent. Prečo jeho popularita stúpa?

Za úspechom neofašistov je vytrvalá kritika systému, aktivita na sociálnych sieťach, pomoc konšpiračných webov a aj to, že sa im podarilo dostať do tradičných médií. Pomáha im zrejme hlavne fakt, že sa na Slovensku nič nezmenilo.

Brífing ĽSNS v parlamente. Foto N – Tomáš Benedikovič

Niekoľko mesiacov pred voľbami sa ich popularita pohybovala len okolo dvoch percent, v posledných týždňoch pred hlasovaním zrejme prudko stúpla na volebných osem percent. Od volieb uplynulo 11 mesiacov a popularita strany Mariana Kotlebu stúpa ďalej. Podľa posledných prieskumov všetkých zavedených agentúr by dostala desať či dokonca viac ako 11 percent.

Kotlebovci pritom pritvrdili a ich výroky sú stále častejšie otvorene rasistické a xenofóbne. Ako je možné, že sa im tak darí?

„Bohužiaľ, robia to momentálne najlepšie, ako môžu. Jednoznačne si udržujú antiestablišmentový imidž, darí sa im úplne bezpečne odfiltrovať to, že je Kotleba v Banskej Bystrici vo funkcii a nič sa tam nedeje,“ vysvetľuje prírastky kotlebovcov sociológ Michal Vašečka. „Napriek tomu, že médiá prinášajú informácie o jeho zlyhaniach, k jeho voličom sa to nedostane. Zároveň čakajú a upozorňujú na to, že to skorumpovaný establišment so Slovenskom nemyslí dobre,“ vraví Vašečka.

Myslí si, že pritvrdenie rétoriky im dokonca mohlo pomôcť. „To je to, čo sme na začiatku nečakali.“

„Jednou z príčin je, že dôvody na voľbu takejto strany nepominuli. Nič sa nedeje s politickou korupciou, nič sa nedeje s vyšetrovaním káuz, s pocitom zvýšenia spravodlivosti v spoločnosti,“ hovorí o príčinách nárastu kotlebovcov sociologička Oľga Gyárfášová z Inštitútu pre verejné otázky. Druhou príčinou je podľa nej to, že ĽSNS bola mimo parlamentu v akejsi karanténe a teraz sa zvyšok spoločnosti voči nej jasne nevyhranil.

Video: Fašisti sa domáhali vstupu do školy, kde hrali predstavenie o Natálke
autorka: Martina Koník

Vlakové hliadky, očkovanie, zbrane, igelitky

Čo neofašistická strana za posledného pol roka robila, s akými témami prišla a ako sa im darilo oslovovať voličov?

Kotlebovci mierne rozšírili svoju agendu. K vlakovým hliadkam, ktoré sa im zjavne osvedčili a štát nie je proti nim schopný zasiahnuť, pridali už aj hliadku na košickom sídlisku.

V parlamente navrhli zopár populistických návrhov, ktoré presadiť nemohli, k voličom sa však s nimi dostať mohli. Okrem tradičného boja proti Rómom pridali napríklad tému očkovania, zmiernenie podmienok držania zbraní, zníženie počtu poslancov na 100, zákaz interrupcií a dokonca aj zníženie spotreby igelitových tašiek.

A hlavne – pritvrdili. Kým v posledných dvoch rokoch sa Kotleba a spol. snažili vyhýbať témam ako vojnový slovenský štát, holokaust či otvorenému antisemitizmu, dnes je to inak. Poslanci Milan Mazurek a Stanislav Mizík sa mali za rasistické výroky v pléne ospravedlniť, čo využili na ďalšie pritvrdenie.

„Nepatria rozhodne k najaktívnejším poslancom, nezapájajú sa veľmi do parlamentných debát, s výnimkou tých, ktoré sa týkajú ich návrhov, alebo niektorých tém, ktoré sú im blízke,“ hodnotí Kotlebovych poslancov Ondrej Dostál z OKS, člen klubu SaS, ktorý je s nimi pre svoje postoje dlhodobo v konflikte. „V témach, kde môžu prejaviť svoju inklináciu k fašizmu, nacionalizmu, neznášanlivosti voči iným náboženstvám, sa prejavujú aktívnejšie a niektorí z nich sa správajú odtrhnutejšie z reťaze.“

Facebook pre desaťtisíce

Témy sú v politike dôležité, rovnako dôležité však je, či je strana schopná dostať ich k publiku. Neofašistom sa to darí hlavne priamo – cez Facebook. Zásah kotlebovcov na tejto sociálnej sieti je obrovský a možno ho porovnať zrejme len s SaS, ktorá je dlhodobým lídrom na Facebooku.

Oficiálny profil ĽSNS má viac ako 80-tisíc fanúšikov, čo je medziročný nárast o 12-tisíc.

To nie je všetko. Osobná stránka predsedu má vyše 77-tisíc fanúšikov, stránka „Marian Kotleba za predsedu vlády SR“ má 36 800 fanúšikov a zásah Facebooku extrémistom zlepšujú aj ďalšie stránky, napríklad krajské profily, ale aj rôzne fanúšikovské skupiny či napríklad stránky o „slexite“, teda vystúpení z Európskej únie.

Osobný profil Milana Mazureka, jedného z najagresívnejších Kotlebových poslancov, má už takmer 18-tisíc priaznivcov a zatiaľ neznámy propagandista strany, ktorý vystupuje pod menom Marťan z Kuchajdy a zdieľa ho Kotleba i oficiálny profil strany, má viac ako 13 600 fanúšikov.

Video z tlačovky kotlebovcov k obvineniu jedného z ich členov pre xenofóbne vyjadrenia na internete má viac ako 133-tisíc zobrazení a obrovský zásah malo aj video Mazurekovho protimoslimského prejavu.

Facebook je pre kotlebovcov mimoriadne dôležitý. Podľa februárového prieskumu agentúry Ako by táto strana získala až 16 percent hlasov, pokiaľ by mohli hlasovať len tí, čo sú na sociálnej sieti aspoň raz za týždeň. Vo výsledku by v takomto hlasovaní mala len o dva percentuálne body menej ako Smer a o päť bodov menej ako SaS, ktorá má najvyššie percento pravidelných užívateľov Facebooku.

volici-fb-kotleba4

Viac o nich informujú médiá

Hoci sám Kotleba svojich priaznivcov nabáda, aby neverili štandardným médiám, ale priamo strane či médiám „alternatívnym“, strane sa v posledných mesiacoch darí stále lepšie dostať sa aj do tradičných médií.

Kým v januári 2016, keď bola strana mimo parlamentu, sa o Kotlebovi či o kotlebovcoch tradičné médiá podľa údajov zo systému monitorovacej agentúry Newton media zmienili 227-krát a vo februári 500-krát. S ich príchodom do parlamentu nasledoval krátkodobý boom a potom pokles. V marci to bolo už 4248 zmienok, v apríli ich bolo 1524 a v máji 1119. V septembri sa dostali do tradičných médií len 589-krát, odvtedy však počet zmienok o nich rástol.

V januári tohto roka to bolo 1141 zmienok a len za prvých 13 februárových dní sa o nich médiá zmienili 651-krát. Hoci išlo prevažne o negatívne správy o kotlebovcoch, ich voliči ich môžu vnímať inak.

Strane pomáha aj to, že sa s voličmi a so sympatizantmi v regiónoch stretáva. V posledných mesiacoch malo vedenie strany mítingy v Nových Zámkoch, Turčianskych Tepliciach, Starej Ľubovni, Stropkove či vo Vranove nad Topľou. Zbierajú aj podpisy pod petíciu o vystúpení z EÚ a NATO.

Úspech im môže dodať odvahu

„Ten volič je frustrovaný, má však zároveň nejaké sociálno-psychologické charakteristiky. Bez nich by ich nevolil. Iný frustrovaný volič dá napríklad hlas OĽaNO,“ hovorí o Kotlebových priaznivcoch sociológ Vašečka.

Koľko percent z voličov ĽSNS priamo inklinuje k fašizmu, sa podľa Vašečku odhadnúť nedá. „Vieme však, že drvivá väčšina ľudí tieto témy (slovenský štát alebo Tiso) bagatelizuje.“

Analytik si myslí, že pritvrdenie kotlebovcov, ktoré im zároveň prináša hlasy, je nebezpečné. „Ak zistia, že im to prináša body, môžu pritvrdiť spôsobom, na ktorý si dávali pozor – teda nejakou formou násilia. Mohli by vytiahnuť do ulíc, môže ísť o nejakú formu zastrašovania, nemusí ísť o to, že by niekoho zbili, ale môžu si otestovať silu davu,“ hovorí Vašečka.

Kotleba

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |