Denník N

Obchvat Prešova prekreslia. Kažimír sa dohodol s Érsekom, že na severe krajského mesta sa dá ušetriť

Analytici prišli na to, že Prešovu sa dá pomôcť o takmer 300 miliónov eur lacnejšie, než sa to plánovalo posledné roky. Kažimír hovorí, že je neskoro riešiť všetko, ale severný obchvat prekreslia.

Aktualizované o 15:04. Obchvat Prešova prekreslia, ale nie celý. Taká je dohoda medzi ministerstvom financií a dopravy o tom, ako pomôcť krajskému mestu a neminúť pri tom 900 miliónov eur, ako sa to doteraz plánovalo.

„Trojdňová vojna o Prešov je za nami. (…) Máme dohodu na tom, že rezort dopravy bude redizajnovať takzvaný severný obchvat a môžeme tam rátať so znížením profilov a tým aj s následnou úsporou,“ rečnil v stredu po vládnom rokovaní minister financií Peter Kažimír.

Čo to znamená?

Že takmer 15 kilometrov diaľnice, ktorá sa plánuje na severe Prešova, nebude klasická štvorprúdová diaľnica, ale minimálne na niektorých miestach bude mať len dva pruhy.

Znamená to však aj to, že juhozápadný obchvat Prešova bude najdrahšou diaľnicou, aká sa kedy na D1 stavala. Necelých 8 kilometrov dopravného riešenia pre Prešov je totiž podľa ministrov tak ďaleko s prípravou, že je škoda zasiahnuť do vytendrovanej ceny 356 miliónov eur, čiže 45 miliónov eur na kilometer. Celá stavba je tesne pred podpisom zmluvy.

obchvatpresov

Priestor na riešenie sa našiel na severe Prešova, pretože tam zatiaľ štát ešte ani nevyhlásil súťaž o stavbu samotnú. Tam by sa teoreticky mohla nájsť úspora okolo 200 miliónov eur. Ide iba o odhad, minister Kažimír nechcel možnú úsporu komentovať.

Odhadovaná úspora vychádza z predpokladu, že škrtnutie jazdných pruhov môže zlacnieť diaľnicu o 30 percent (160 mil. eur v prípade severného obchvatu) a priestor je aj na zmeny v tuneloch, ktoré sú na severe naprojektované.

Platí, že o privysokej cene za juhozápadný obchvat Prešova sa vie už dávnejšie, no štát ju neriešil.

Kažimír hovorí, že pri Prešove urobili v minulosti plánovači chybu. Nakreslili obchvaty, pretože vychádzali z toho, že Prešov najviac ťažia tranzitujúce kamióny. V skutočnosti je to najmä doprava, ktorá sa na obchvat neodkloní, pretože vchádza do mesta alebo z neho vychádza – napríklad šoféri na ceste do práce či z nej.

„Celé to nedorozumenie je založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že 50 percent prešovskej dopravy je založených na tranzite. Nový dopravný prieskum hovorí, že len 25 percent prešovskej dopravy je založených na tranzite. Preto je to pôvodné riešenie postavené na obchvate a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie,“ rečnil Kažimír.

Možností je veľa

Vychádzajúc z nových dopravných prieskumov, Kažimírovi analytici vypočítali, že iné kombinácie obchvatu a ďalších riešení by v Prešove mohli priniesť rovnaký efekt ako 900-miliónová investícia, ibaže lacnejšie.

Napríklad keby sa v meste postavila štvorprúdová cesta prvej triedy, k nej sa pristaval juhozápadný obchvat, ale namiesto severného obchvatu jeho východná alternatíva, vyšlo by to na necelých 800 miliónov eur. Keby sme z toho vynechali cestu prvej triedy, o ktorej sa doposiaľ debatovalo minimálne, vyšiel by obchvat vo verzii s diaľnicou na východe na 640 miliónov eur, a to už je takmer o 300 miliónov eur menej než pôvodná verzia.

Obchvat Prešova

  • Juhozápadný

Prebehol tender, najlacnejšia je ponuka od konzorcia okolo firmy Eurovia. Vychádza na 45 mil. eur za kilometer, čo je rekord na celej D1. Zmluva ešte nie je podpísaná a čaká sa na dokumenty, ktoré pýta Brusel, aby diaľnicu zafinancoval. Štát chce začať stavať v júni, ráta, že diaľnicu odovzdá v roku 2020.

  • Severný

Koncom roka začne súťaž o jeho stavbu. Zatiaľ sa na ňom ráta s dvoma tunelmi s dĺžkou dokopy 3 km, tie by sa teoreticky mohli upraviť do lacnejšej verzie. „Dnes je realistická alternatíva postaviť severný obchvat modifikovanou trasou s jedným tunelom v polovičnom profile, čo môže priniesť nižšie náklady o 220 mil. eur,“ píše Inštitút finančnej politiky na facebooku. Pôvodný cenový odhad je 535 mil. eur

  • Východný

Vychádza výrazne lacnejšie ako severný obchvat, a to na 280 mil. eur. Jeho výstavba je slabo pripravená.

Vnútorný obchvat

  • V marci by mala šoférom v Prešove citeľne odľahčiť život cesta prvej triedy. Ide o takzvaný vnútromestský obchvat. Dostavuje ho Doprastav. Cestu dlhú približne 4 kilometre stavajú už od roku 2012, začal s tým Hant BA DS, zo stavby ho vyhodili.

To ešte neberieme do úvahy možnosť, že by sa pôvodné riešenie scvrklo na diaľnicu v polovičnom režime na juhu mesta (namiesto štyroch diaľničných pruhov dva). Takáto zmena môže podľa analytikov priniesť úsporu približne 30 percent nákladov.

V prospech toho svedčia aj opakované údaje z nových dopravných prieskumov: Juhozápadný obchvat zostane druhou najmenej vyťaženou súčasťou D1 aj potom, ako sa dostavia severná obchádzka krajského mesta.

Kozmetická zľava za najdrahšiu časť D1?

Kažimír sa pri debate o juhozápadnej stavbe nechal obmäkčiť argumentmi o tom, že je neskoro čokoľvek meniť a že je to „do istej miery plač nad rozliatym mliekom“. Očakáva, že minister Érsek ešte naplní svoj sľub o tom, že pôjde rokovať s víťaznými stavbármi z tendra okolo firmy Eurovia a vyrokuje zľavu z 356-miliónovej ceny.

Érsek dal totiž stavbu analyzovať súdnym znalcom. Tí odhadli, že jednotkové ceny za objednávku štátu by mohli byť o šesť percent nižšie.

Napríklad nie je jasné, prečo sa štát rozhodol stavať pri Prešove diaľnicu s betónovým povrchom. Táto drahšia technológia sa hodí tam, kde sa očakávajú mimoriadne intenzívne dopravné prúdy, a toto nie je ten prípad.

Érsek sa už vyjadril, že sa mu betón v Prešove nepozdáva a bude sa zaoberať aj možnosťou, že by ho zo stavby škrtli.

„Chcem to uzavrieť až potom, ako sa dohodneme,“ avizoval Érsek ešte v utorok rokovania so stavbármi.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Hodnota za peniaze

Obchvat Prešova

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie