Denník N

Kotlebovci ovládajú na Facebooku zhruba 140 stránok

Shooty: Zombie
Shooty: Zombie

Ľudová strana Naše Slovensko si postupne vytvorila na Facebooku sieť stránok, ktorá im umožňuje šíriť svoje posolstvá medzi státisíce ľudí.

Ľudia zvyknú kritizovať seriózne médiá, že keď upozorňujú na lži a hoaxy, ktoré šíria predstavitelia a sympatizanti Kotlebovej strany, len im tým robia reklamu a zvyšujú ich popularitu. V skutočnosti však médiá len upozorňujú na falošné správy, ktoré kotlebovci sami šíria medzi státisíce ľudí.

Jedným príkladom z posledných dní je falošná správa o tom, že Kotlebova hliadka zachránila dievča pred znásilnením. Pri tejto udalosti v skutočnosti muži v zelených tričkách neboli, dokonca bolo všetko inak, ako to opisovali na tlačovke.

Chybu urobila aj agentúra SITA, ktorá nesprávne informovala, že hliadka vo vlaku zabránila znásilneniu. Jej správu radi zdierali aj Kotlebove fanúšikovské stránky.
Chybu urobila aj agentúra SITA, ktorá nesprávne informovala, že hliadka vo vlaku zabránila znásilneniu. Jej správu radi zdieľali aj Kotlebove fanúšikovské stránky.

Druhým príkladom sú zábery zahraničnej vojenskej techniky, ktorá sa minulý týždeň presúvala cez Slovensko. Hoci šlo o plánovanú akciu, o ktorej ministerstvo obrany vopred informovalo, téma sa stala virálna.

Video zachytávajúce konvoj má na Facebooku už vyše 900-tisíc videní. Na šírení paniky sa podieľali aj Kotlebove stránky.

Kotlebovci strašia vojenským transportom. „Vraj presun techniky na cvičenie do Maďarska,“ napísal im jeden človek do diskusie. „To tvrdil aj Hitler,“ odpovedajú kotlebovci.
Kotlebovci strašia vojenským transportom. „Vraj presun techniky na cvičenie do Maďarska,“ napísal im jeden človek do diskusie. „To tvrdil aj Hitler,“ odpovedajú kotlebovci.

V dezinformáciách sú sebestační

Kotlebova strana dokáže efektívne šíriť svoje posolstvá aj bez pomoci médií, a to aj bez tých alternatívnych. Na Facebooku si totiž postupne vytvorila sieť stránok, Denník N ich zmapoval 139. Taký arzenál nemá žiadna iná slovenská politická strana.

Medzi tieto stránky patria napríklad osobné stránky predstaviteľov strany (napríklad Marian Kotleba, Milan Mazurek, Milan Uhrík), účty regionálnych pobočiek strany a viaceré ďalšie stránky, ktoré podporujú kotlebovcov – napríklad ich dvorný propagandista vystupujúci pod menom Marťan z Kuchajdy, stránky typu „Som Slovák a som nato hrdý“ či fanpage stránky IdemVolit.sk.

Desaťtisíce fanúšikov

Samozrejme, kotlebovci sa pri propagácii svojich členov a myšlienok môžu spoľahnúť aj na pomoc viacerých konšpiračných a alternatívnych médií. Nepriamo ich môžu podporovať aj ďalšie fašistické a neonacistické stránky, stránky oslavujúce Slovenský štát a jeho predstaviteľov, stránky protestujúce proti kvótam či propagujúce vystúpenie z EÚ. Tie sme však do celkového súčtu nezahrnuli. Zamerali sme sa len na facebookové stránky, ktoré priamo propagujú ĽSNS.

Zo 139 objavených stránok je 56 pomerne malých, majú do 500 fanúšikov. Pätnásť stránok má však omnoho väčšiu silu, každá z nich má viac ako 10-tisíc fanúšikov. Najsilnejšia vyše 80-tisíc.

Nie je možné zrátať, koľko ľudí kotlebovci touto sieťou stránok celkovo zasahujú. Jeden človek totiž môže byť fanúšikom viacerých stránok súčasne. Ak by sme však aj napriek tomu chceli zrátať počet fanúšikov, ktorý kotlebovci na týchto stránkach zozbierali, dostaneme sa k súhrnnému číslu 566-tisíc. Ešte raz – nejde o počet unikátnych ľudí, len celkový počet fanúšikov. Prekryv medzi týmito stránkami môže byť pomerne veľký.

Druhá najväčšia, hneď za SaS

Najväčšou stránkou je hlavná stránka ĽSNS s vyše 80-tisíc fanúšikmi. Z oficiálnych stránok slovenských politických strán je druhá najväčšia, na prvom mieste je SaS (121-tisíc), na treťom Sme rodina (67-tisíc), na štvrtom OĽaNO (62-tisíc).

Druhý najsilnejší kanál ĽSNS je stránka Mariana Kotlebu (77-tisíc). Nasledujú stránky Volím Kotlebu, volím správne (41-tisíc), Marian Kotleba za predsedu vlády SR (37-tisíc), Sympatizanti Ľudovej strany Naše Slovensko (31-tisíc) a Milan Mazurek (18-tisíc).

Denník N analyzoval len facebookové stránky, nie osobné profily kotlebovcov.

Pozrite si: Kompletný zoznam zmapovaných stránkov kotlebovcov

Obrovské publikum

Aj vďaka takejto sieti stránok, ktoré medzi sebou zdieľajú odkazy, obrázky a videá, dostávajú kotlebovci svoje posolstvá medzi desaťtisíce až státisíce ľudí.

Keď napríklad Marian Kotleba pred dvoma týždňami vyzval Roberta Fica, aby sa spolu stretli v diskusii v priamom prenose, jeho videovýzva dosiahla vyše 230-tisíc videní a zdieľalo ju vyše 3500 ľudí. Podobne prejav Milana Mazureka na demonštrácii vo Varšave zdieľalo vyše 2000 ľudí a dosiahol viac ako 150-tisíc videní.

Bloger Jakub Goda vlani upozornil na to, aké články sú najpopulárnejšie na slovenskom internete. Medzi článkami, ktoré mali napríklad v nadpise „EÚ“, nedominovali seriózne správy, ale zvíťazil článok s názvom „Kvóty na prerozdelenie slovenských Cigánov v EÚ!“ z neonacistického portálu beo.sk. Goda sa pozrel tiež na to, ktoré články boli najpopulárnejšie pri témach migranti, utečenci, voľby či Merkelová. Viac v článku na blogu.

Marian Kotleba

Teraz najčítanejšie