Denník N

Pred vyše polstoročím sme mali formulu, ktorá jazdila 230-kilometrovou rýchlosťou

Mono JK-2 spredu.
Mono JK-2 spredu.

Príbeh pretekárskeho monopostu F1 Mono JK od Júliusa Kubinského sa písal v časoch vojny a znárodňovania.

Keď sa v prvej Československej republike rozmáhal motorizmus, vznikali karosárne a konštrukčné dielne od Bratislavy až po Košice. Reagovali na dopyt po individuálnych tvarových riešeniach motorových vozidiel.

Neľahké obdobie Slovenského štátu, kedy sa mnoho karosární koncetrovalo na vojenskú výrobu, vystriedalo pár rokov nádeje na prvorepublikovú kontinuitu. Napriek znárodneniu a problematickým podmienkam pre individuálnu stavbu vozidla, predstavil konštruktér Július Kubinský v roku 1950 vlastný monopost F1 Mono JK s upraveným motorom Lancia. Narodila sa prvá slovenská formula 1.

K&K z Bratislavy

Prvé osobné vozidlá začal Kubinský navrhovať a vytvárať ako svoju pracovnú príležitosť v karosárni Koller na Račianskej ulici 99 v Bratislave. Spolu s majiteľom firmy pripravoval malú sériu vozidiel postavených na podvozku vojnových KdF 82 (Kraft durch Freude) od konštruktéra Ferdinanda Porscheho.

Takúto automobilovú príležitosť priniesla druhá svetová vojna, počas ktorej KdF 82 operovali vo veľkom počte aj na našom území. Firma Koller zvážala vojenské vozidlá, rozoberala ich a opravovala jednotlivé časti pre ďalšie použitie.

Kubinský pripravil model karosérie nového automobilu, následne vytvorili funkčný prototyp s motorom KdF a nazvali ho K&K. Pôvodne plánovali vyrobiť 10-kusovú sériu, ale náhle prišli „vďaka“ znárodneniu o priestory.

Fotka z časopisu Automoto.
Fotka z časopisu Automoto.

Formula 1 z Brna

Július Kubinský odišiel v roku 1946 z Bratislavy za pracovnou príležitosťou do brnianskeho závodu Karosa a opäť sa pustil do stavby, tentoraz čisto športového automobilu. Pre konštruktéra, ktorý miloval rýchlosť a adrenalín, nebolo väčšej výzvy, ako formula 1. Rok 1948 bol síce rokom, keď prišlo k premenovaniu formule A na F1, no v Československu práve týmto rokom začali súkromné karosárne v znárodňovacom procese postupne zanikať.

Pretekársky automobil nepatril medzi priority vojnou zničeného a nanovo budovaného Československa, napriek tomu našiel Kubinský v Karose pre svoj projekt s názvom Mono pochopenie a podporu. V autodielni Jungmann na Cihlářské ulici číslo 17, ktorá bola súčasťou Karosy začal stavať svoj prvý monopost Mono JK-1 so štvorvalcovým motorom z KdF a kompresorom Roots. Vozidlo sa zúčastnilo mnohých pretekov s rôznymi jazdcami, ale výrazné úspechy nedosiahlo.

Model z roku 1950.
Model z roku 1950.

Slovenských 230 km/h

Vo februári 1950 vyšiel na 32. strane časopisu Automoto článok s názvom „Prvý slovenský pretekový automobil“, ktorý textovo aj obrazovo informoval čitateľov o pretekárskom monoposte pre F1 od Júliusa Kubinského. Podľa časopisu ide o prvý automobil na Slovensku stavaný na rýchlostné preteky.

Autor článku dúfal, že na monoposte bude jazdiť prvý slovenský pretekár Miro Jurča, ktorý sa v roku 1949 na stroji BMW umiestnil v Liberci prvý a na Veľkej cene Prahy a v Hradci Králové druhý. Je zaujímavé, že ako prvý slovenský monopost pre F1 označujú až Kubinského druhú formulu Mono JK-2 s motorom V4 objemu 1498 ccm, ktorý bol umiestnený pred zadnou nápravou a konštrukčne vychádzal z motora Lancia. Vďaka jednostupňovému kompresoru Roots, ktorý dodával tlak 1,8 atmosféry, dosahoval monopost maximálnu rýchlosť 230 km/h.

Pohľad zozadu.
Pohľad zozadu.

Boj o Veľkú cenu

Hliníková karoséria o hrúbke len 0,88 mm bola osadená na celotrubkovú konštrukciu z ľahkých tenkostenných trubiek, vďaka čomu celé vozidlo vážilo len 435 kg. Kubinský chcel tento stroj umiestniť už v roku 1949 do boja o veľkú cenu Československa v Brne. Za volantom mal sedieť automobilový pretekár Karel Vlašín, avšak slovenská formula bola pre poruchu vodného potrubia vyradená už na tréningu.

O rok nato dokončili povinné testy na brzde a monopost vylepšili. Okrem typu JK-2 realizoval Kubinský ešte tri rôzne karosované podvozky s motormi BMW 321, 328 (zúčastnil sa na Veľkej cene Československa) a Alfa Romeo objemu 2000 ccm.

Vo všeobecnosti je veľmi ťažké presne definovať, či je Mono viac slovenské alebo české. Bez ohľadu na „národnosť“ vozidla ide o veľmi zaujímavé dejiny dizajnu a motoršportu, na ktoré by sme nemali zabúdať.

julius-kubinskyJúlius Kubinský

(1923 Prievidza – 2008 Brno)

Veľkú časť svojej mladosti prežil na letisku v rodnej Prievidzi, kde získal vzťah k technike a zdokonaľoval sa v konštruktérskej zručnosti. Bol vášnivým pilotom najmä bezmotorových lietadiel. Počas slovenského štátu pracoval v karosárskej firme Koller v Bratislave a od roku 1946 sa stal zamestnancom národného podniku Karosa závod Brno. Po niekoľkých monopostoch začiatkom 50. rokov za svoje finančné prostriedky zhotovil v Brne športové dvojdverové vozidlo typu coupé vlastnej konštrukcie a tvaru s motorom Alfa Romeo 2500, neskôr s motorom Tatra V8 2500.

Automobil, ktorý nazval JK2500, predstavil na jar 1957 v Kořivnici. Riaditeľ Tatry n. p. Kopřivnice chcel Júliusa Kubinského zamestnať a začať  s výrobou 5 kusov vozidiel, ale nakoniec sa na tento účel nepodarilo zabezpečiť peniaze, a tak Kubinský ostal v Brne. V realizácii vlastných návrhov automobilov pokračoval pretekárskymi monopostami Eso a stavbou jednoduchých štvorkolesových vozidiel na báze pôvodne trojkolesového Velorexu. Stal sa uznávaným odborníkom na fasádové výťahy, kovové fasády a leteckú techniku. Známa je napríklad jeho špeciálna výťahová žeriavová kabína alebo skladacie lietadlo s bezvibračným kamerovým systémom.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie