V Prešove sa minie pol miliardy eur a väčšina kamiónov ostane v meste

Ministri Kažimír s Érsekom vytvárajú v Prešove ilúziu o obchvate, ktorý je už hotová vec. Bude hotový asi o 8 rokov, hovorí analytik INEKO Ján Kovalčík.

Ján Kovalčík. Foto N – Tomáš Benedikovič

Na ministerstve dopravy za Jána Figeľa bol šéfom inštitútu stratégie, pri troch diaľničných tendroch bol JÁN KOVALČÍK aj v hodnotiacej komisii. Hovorí, že keď sa na pomoc šoférom v Prešove minie prvá polmiliarda, v meste stále zostane väčšina nákladiakov. 

Analytika inštitútu INEKO sme sa pýtali aj na to: 

  • kedy bude hotový obchvat Prešova,
  • ako uľahčí život v meste,
  • či sa vláda rozhodla správne, keď po tlaku uznala, že 900 miliónov na obchvat Prešova je priveľa a jeho severnú časť treba prekresliť. 

Ministri Árpád Érsek (doprava) a Peter Kažimír (financie) sa dohodli, že obchvat Prešova nebude stáť takmer 900 miliónov eur, ako sa plánovalo, pretože jeho severnú časť okrešú. Dobrý nápad? 

Obávam sa, že to je zatiaľ iba nápad. Možno dobre mienené želanie. Ale bez reálnej predstavy o tom, čo všetko bude v severnej trase limitovať možné úspory. Ja som túto možnosť s odborníkmi diskutoval už dávnejšie. Žiaľ, iba zúženie na dvojpruh v ťažkom teréne s tunelmi očakávanú výraznú úsporu neprinesie. Ak by sa modifikovala trasa a vypustil dlhší tunel, je možná úspora väčšia. Lenže proces prípravy by sa vrátil takmer na začiatok. Ministri buď ešte netušia, aké zdržanie prípravy to spôsobí, alebo o tom zámerne radšej pomlčali. Zlá správa je, že sa naďalej nepripúšťa opakovanie predraženého tendra na juhozápadnú časť obchvatu Prešova, úsek D1 Prešov, západ – juh. Odhadujem, že tu by sa dalo ušetriť najmenej 15 % – čiže viac ako 50 miliónov eur – aj pri ponechaní 4-pruhu, teda diaľnice v plnom profile.

obchvatpresov

Pôvodný tender mal znaky kartelu a priniesol cenu 45 miliónov eur na kilometer, čo je rekord na celej D1. Keby sa štát rozhodol tento tender zopakovať, stihlo by sa všetko tak, aby sme na túto diaľnicu stihli čerpať eurofondy?

Určite áno. Platí to, samozrejme, ak sa nová súťaž nebude odkladať ďalší polrok. A namiesto užšej súťaže s kvalifikáciou, ktorá je zdĺhavá a ešte aj pomáha kartelu, diaľničiari konečne využijú klasickú verejnú súťaž. Takzvanú jednoobálkovú reverznú, pri ktorej sa nestráca čas kvalifikáciou ani dvojkolovým vyhodnocovaním ponúk. Splnenie všetkých podmienok sa posudzuje naraz, až po predložení ponúk. Takáto „klasika“ výrazne zmenší riziko kartelu a navyše nie je dôvod, aby súťaž trvala rok či dokonca dlhšie. Ak by ju vyhlásili v marci či apríli, pri hladkom priebehu môže byť vyhodnotená koncom leta, v prípade námietok uchádzačov sa môže natiahnuť do jesene, nanajvýš do zimy. Aj bez novej súťaže sa najmenej do leta bude čakať na nové posúdenie vplyvov na životné prostredie, stavať sa začne až potom. Lehota výstavby je 49 mesiacov, diaľnica teda nebude hotová skôr ako na jeseň 2021. S novou súťažou by sa aj v prípade početných námietok oneskorila najviac o pol roka. Eurofondy aktuálneho obdobia môžeme čerpať do konca roku 2022.

Érsek s Kažimírom sa rozhodli, že juhozápadný obchvat bude mať štyri pruhy, pretože je už vysúťažený a je neskoro ho meniť, ale severný obchvat sa bude okresávať na dva pruhy. Kde je takýto polovičný profil priliehavejší?

Na severe, ale mám obavu, že okresanie sa nebude týkať celého severného obchvatu.

Čítam informáciu od Kažimíra tak, že plánovaná diaľnica na severe sa zredukuje na polovičný profil a namiesto dvoch tunelov na nej vyhĺbia jeden (vypadne tunel Okruhliak dlhý 1,9 kilometra).

To znamená, že prvý tunel (Bikoš – 1,15 kilometra) zostane, a teda je pravdepodobné, že sa prvá časť od D1 na západe Prešova po Sabinovskú cestu nebude redukovať na polovičný profil. Keby aj, tak úspora nebude až taká významná. Optimalizáciou zvyšnej dlhšej časti severného obchvatu a vypustením tunela sa dá ušetriť viac, ale vráti to rýchlocestu takmer na začiatok procesu prípravy. Strašenie ľudí tvrdením, že výrazne lacnejší východný obchvat by znamenal výrazné zdržanie, teda hodne kríva. Lebo aj horizont dokončenia

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Obchvat Prešova

Rozhovory

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |