Denník N

Vyberajme ústavných sudcov ako v Maroku

Predseda slovenského parlamentu Maroko podceňuje, ale výber ústavných sudcov tam majú zariadený lepšie ako my.

Autorka je riaditeľka Ústav medzinárodného práva a európskeho práva
Právnickej fakulty UPJŠ v Košiciach

Zaujala ma reakcia predsedu Národnej rady Slovenskej republiky Andreja Danka na žiadosť prezidenta republiky zaslanú Benátskej komisii v súvislosti s procesom menovania ústavných sudcov. Okrem iného si položil otázku, či sme v Maroku, aby sme potrebovali stanovisko takejto komisie. Pravdepodobne tým chcel povedať, že Marocké kráľovstvo potrebuje odbornú pomoc Benátskej komisie, zatiaľ čo Slovenská republika ako vyspelá európska krajina si poradí aj sama.

Pozrime sa teda bližšie na odkázanosť Maroka na výklad Benátskej komisie pri menovaní sudcov ústavného súdu. Marocké kráľovstvo, ktoré získalo nezávislosť v roku 1956, má ústavný súd a je riadnym členom Benátskej komisie, ako aj Slovensko, kde ho zastupujú dvaja profesori ústavného práva. Marocký ústavný súd má 12 sudcov, ktorých funkčné obdobie je deväť rokov bez možnosti obnovenia mandátu. Polovica z nich je menovaná kráľom a polovica je volená dvomi komorami parlamentu.

Prečo Maročania nepotrebujú pomoc

Takže aj v tejto arabskej krajine vzniká požiadavka definovať kritériá na kandidáta na ústavného sudcu. Až keď sa do nich začítame, pochopíme, prečo toto arabské kráľovstvo nemusí klásť v tejto súvislosti žiadne otázky Benátskej komisii.

Podľa článku 130 marockej ústavy z roku 2011 sú členovia ústavného súdu vyberaní spomedzi osobností, ktoré majú právnické vzdelanie, vysokú úroveň znalostí v justičnej oblasti, v teoretickej sfére alebo v oblasti správy a najmenej pätnásť rokov vykonávajú svoju profesiu.

Okrem týchto podmienok však marocká ústava nezabúda ani na predpoklady, pri ktorých nestačí tvrdiť, že ich máte. Ide o predpoklady, ktorých existenciu posudzuje verejnosť a ktoré nie je možné získať vzdelaním alebo len jednoducho vekom. Je to požiadavka nestrannosti a čestnosti.

Skúpa ústava

Vzhľadom na takto definované predpoklady pre sudcov marockého ústavného súdu sa domnievam, že Marocké kráľovstvo je na tom oveľa lepšie ako naša vyspelá európska krajina. Naša ústava je totiž na kritériá na ústavných sudcov veľmi skúpa.

Jediné, čo trochu pomohlo, bol jej výklad prijatý v prípade nevymenovaného kandidáta na generálneho prokurátora, ale ten, podľa niektorých politikov a právnikov, vraj platí len pre šéfa generálnej prokuratúry a na ústavných sudcov nemá vplyv.

Patová situácia v súvislosti s riešením obsadenia voľných miest na Ústavnom súde, ktorá vznikla v dôsledku toho, že hlava štátu má opačný názor, sa nedá rozlúsknuť inak než odborným stanoviskom takej renomovanej autority, akou nesporne je Benátska komisia.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie