Denník N

Kým sa všetci sporia o obchvat, dokončenie kľúčovej cesty v Prešove zase mešká

Zdroj: lepsipresov.sk
Zdroj: lepsipresov.sk

Kolóny v Prešove sa neskrátia ani na jar, ako to sľuboval minister zo Siete. Miniobchvat má byť hotový až v lete, štyri kilometre stavia štát päť rokov.

Keď v júni minulého roka prišiel Roman Brecely (v tom čase minister dopravy za Sieť) do Prešova, sľuboval domácim, že na jar (o 275 dní) z mesta zmiznú najväčšie dopravné kolóny.

„Verím, že ľudia v Prešove budú mať konečne k dispozícii cestu, ktorá tu už mala stáť,“ rečnil Brecely pred ôsmimi mesiacmi o štvorkilometrovom, takzvanom vnútromestskom obchvate krajského mesta.

Drobná stavba má odbremeniť zahltené prešovské cesty, po ktorých sa zjazd na košickú výpadovku natiahne aj na takmer hodinu.

V marci sa podľa aktuálnych informácií novej cesty v Prešove nedočkajú. Slovenská správa ciest vysvetľuje, že s odovzdávaním staveniska to bolo komplikované, kľúčové práce na asfaltke spadli do zimného obdobia, čiže mimo stavebnej sezóny.

Brecely sa pritom prihováral Prešovčanom v čase, keď už bolo stavenisko odovzdané.

V novom dodatku cestári píšu, že lehota výstavby sa predlžuje o 103 dní. Prácu samotnú musia stavbári dokončiť do konca júna 2017.

„Slovenská správa ciest (Košice) podnikne všetky kroky k tomu, aby po preberacích konaniach stavby boli vydané povolenia na užívanie stavby v priebehu mesiaca júl 2017, a stavebná akcia po nadobudnutí právoplatnosti bola uvedená do užívania v mesiaci júl 2017, najneskôr však v mesiaci august 2017,“ píše hovorkyňa cestárov Zuzana Hromcová.

Ak sa termíny naplnia, šoféri budú môcť po štvorkilometrovej stavbe jazdiť po viac než piatich rokoch, odkedy sa na nej začalo pracovať.

Stavať ju začalo v máji 2012 pôvodne konzorcium okolo firmy Hant BA DS, no zo stavby ho vyhodili (vedú sa preto spory a firma sa medzitým premenovala) a nahradili Doprastavom.

„Keďže už uplynul termín dokončenia stavby a dodnes je hotových menej ako 50 percent potrebných prác, dostal zhotoviteľ výpoveď zo zmluvy, súčasťou čoho budú aj všetky sankcie, ktoré zo zmluvy vyplývajú,“ vysvetľovali v októbri 2015 cestári.

Párkilometrová stavba je pre Prešov kľúčová, pretože doprava v krajskom meste bude vďaka nej výrazne plynulejšia, aj keď kamiónový tranzit naďalej povedie cez obytné zóny. Dnes je dopravný problém v Prešove o to horší, že je cesta rozkopaná.

Miniobchvat Prešova

  • Konzorcium okolo firmy Hant BA DS podpísalo zmluvu na menší obchvat Prešova v máji roku 2012.
  • Ide o stavbu nového cestného úseku v dĺžke 2,2 km, rekonštrukciu existujúcich ciest v dĺžke 1,6 km a úpravu a výstavbu 8 mostov a 3 križovatiek na juhozápadnom okraji Prešova.
  • Konzorcium vedené Hantom bolo s cenou 26,7 milióna eur bez DPH najlacnejšie.
  • Rozostavanú cestu prevzal Doprastav, za jej dokončenie pýta 31,2 milióna eur.

Prešovská radnica očakáva, že dopravu vo veľkom vyriešia až dva diaľničné projekty: Juhozápadný obchvat kopírujúci malý vnútromestský obchvat za 356 miliónov eur a severný obchvat krajského mesta. Ten prvý je historická cenová rarita na celej D1 a ten druhý ešte prekresľujú, aby bol aspoň o čosi lacnejší.

Analýzy ukázali, že Prešovu sa dá v rovnakej miere pomôcť aj lacnejšie ako kombináciou obchvatov za takmer 900 miliónov eur. Analytici spomínajú ako vhodnú pomoc aj lacnejší východný obchvat či novú vnútromestskú štvoprúdovú cestu za 150 miliónov eur.

Analytici z Inštitútu finančnej politiky pod ministerstvom financií Petra Kažimíra upozorňovali, že úľava od dvoch drahých projektov nebude úmerná ich cene. Stovky miliónov eur odľahčia dopravu približne o 17 percent, a to až vtedy, keď budú hotové oba. Potom stiahnu kamióny tranzitujúce cez mesto.

Hlavným problémom dopravy v Prešove zostane cesta, ktorá smeruje do mesta alebo z neho vychádza. Inak povedané, obchvat ju môže odlákať len minimálne.

Obchvat Prešova

Teraz najčítanejšie