Denník N

Rezník dal polovicu verejnoprávneho portálu TASR firme blízkej Slavii Capital

foto N - Tomáš Benedikovič
foto N – Tomáš Benedikovič

Portál Teraz.sk aj televízia Tablet.tv sa tvária, že sú len súčasťou verejnoprávnej agentúry TASR. V skutočnosti ich vlastní akciovka, ktorej polovicu vlastní Miloš Juríček, podnikajúci so Slaviou Capital. Minister kultúry Maďarič hovorí, že o tom nevedel.

Správy, fotky a videá štátom platenej tlačovej agentúry TASR sú najdôležitejším zdrojom všetkých významných slovenských médií. Časť medií si za ich používanie platí, ďalšie sa nimi môžu inšpirovať napríklad z verejne dostupných webov portálov Teraz.sk a Tablet.tv. Tie vyzerajú, akoby patrili len verejnoprávnej TASR, ich čitateľovi nenapadne, že by za nimi mohla byť aj súkromná firma.

Riaditeľ TASR Jaroslav Rezník v roku 2013 rozhodol, že portály nebudú spadať pod TASR, ale bude ich vlastniť akciová spoločnosť Teraz Media. Polovicu tejto spoločnosti vlastní TASR, druhú súkromná spoločnosť Impre Media, blízka finančnej skupine Slavia Capital.

Minister kultúry Marek Maďarič (Smer) povedal, že o týchto skutočnostiach nevedel a dá ich preveriť. Maďarič TASR priamo neriadi, ale z rozpočtu ministerstva kultúry každý rok odchádzajú do tejto agentúry viac ako dva milióny eur.

Teraz.sk skontroluje Správna rada TASR

„TASR nie je štátnou agentúrou ako v minulosti a ministerstvo kultúry nad ňou nevykonáva dohľad. Nemal som preto informácie o tom, ktoré osoby sú spoluvlastníkom portálu Teraz.sk, a už vôbec nie, že tieto osoby sú prepojené svojimi inými aktivitami s významnou investičnou skupinou,“ napísal Maďarič.

Minister trend vstupovania finančných skupín do médií vníma kriticky, pretože to ohrozuje ich nestrannosť. „O to dôležitejšie je ochrániť od takýchto vplyvov a rizík médiá verejnoprávne. Preto ma vyrušuje a prekáža mi aj nepriame prepojenie verejnoprávneho média s významným súkromným subjektom alebo situácia, že verejnoprávne médium môže byť vystavené podozreniu z takéhoto prepojenia a tým aj riziku možného vplyvu.“

Hostkou v Tablet.TV bola aj členka predstavenstva Slávie Capital a manželka ministra SNS Viera Plavčanová.
Hostkou v Tablet.TV bola aj členka predstavenstva Slávie Capital a manželka ministra SNS Viera Plavčanová.

Kontrolným orgánom TASR je Správna rada. Maďarič požiadal jej predsedu Vladimíra Masára, aby preskúmali Teraz Media, „jej hospodárenie, činnosť a predovšetkým, či mediálne výstupy jej produktov, ako je Teraz.sk a Tablet.tv zodpovedajú princípom nezávislosti a nestrannosti“.

„Bez ohľadu na výsledok takéhoto skúmania, ako aj názoru, že TASR zrejme neporušila zákon, si myslím, že nie je vhodné, aby verejnoprávne médium v tvorbe svojich informačných výstupov bolo čo i len nepriamo spojené s významným súkromným ekonomickým subjektom. Kredit nezávislosti verejnoprávneho média je jednou z jeho najsilnejších hodnôt. Preto očakávam od riaditeľa TASR, že urobí všetko pre to, aby TASR takýto kredit mala a aby ho nikto nemohol spochybňovať,“ dodal minister.

Vo výročnej správe si to nikto nevšimol

Maďarič tvrdí, že si zmenu vo vlastníkoch Teraz.sk nevšimol, hoci riaditeľ TASR Rezník o nej raz informoval vo výročnej správe TASR za rok 2013.

Šlo o tieto vety: „Za účelom zvýšenia príjmov z predaja nových produktov TASR založila k 1. 8. 2013 akciovú spoločnosť Teraz Media. Druhým zakladateľom je spoločnosť Impre Media. Základné imanie spoločnosti je vo výške 38-tisíc eur.“

V ďalších dvoch výročných správach sa už akciovka nespomína, Rezník iba píše, ako sa portálom Teraz.sk aj Tablet.tv darí. Informáciu si v správe nevšimol nielen Maďarič, ale ani novinári.

Vlastníkom spoločnosti Impre Media je podľa verejných listín v Obchodnom registri firma Assets Management. Tú oficiálne vlastní podnikateľ Miloš Juríček. Assets Management zároveň spoluvlastní spoločnosť Albrecht Services, v ktorej vystupujú okrem Juríčka aj ľudia zo Slavie Capital.

V minulosti bola firma Assets Management aj vlastníkom firmy Albrecht, ku ktorej sa Slávia Capital hlási aj na svojom webe. Podnikateľ Juríček je jej štatutárom, v dozornej rade má znova ľudí zo Slavie Capital.

V minulosti v nej bola aj členka predstavenstva Slavie Capital Viera Plavčanová.

Rezník hovorí, že nevedel o prepojení Juríčka na Slaviu Capital. „S pánom Juríčkom sa poznám asi 6 rokov, zoznámili sme sa na nejakej filmovej premiére, obidvaja sme fanúšikovia filmu,“ tvrdí Rezník. „Bol som rád, že som našiel investora, ktorý tomu projektu veril a verí. Nemal som a nemám vo zvyku lustrovať ľudí, to je fakt. Za celý ten čas nemal k obsahu jedinú pripomienku. K Albrechtu, ktorý spomínate: Teraz Media vznikla 1. augusta 2013, do Albrechta vstúpil pán Juríček 10. júna 2016, teda o tri roky neskôr,“ tvrdí Rezník.

Riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Foto Tasr
Riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Foto –Tasr

Hlavnou reláciou Tablet TV je diskusná relácia Politika (Tu a teraz). Od júla 2014 až doteraz bol najčastejším hosťom relácie predseda SNS Andrej Danko – bol tam dvanásťkrát.

Druhým najpozývanejším politikom bol Radoslav Procházka – bol tam sedemkrát. Šesťkrát bol v relácii predseda SaS Richard Sulík, rovnako aj predseda Mosta-Híd Béla Bugár. Päťkrát bol v relácii bratislavský župan Pavol Frešo aj bývalý predseda KDH Ján Figeľ. Robert Fico zo Smeru tam bol dvakrát.

Spolu bolo v relácii za viac ako dva roky 22 politikov strany Smer a 20 politikov SNS. Slovenská národná strana bola pritom až do marca 2016 mimoparlamentnou stranou.

So Slaviou Capital doteraz médiá verejne spájali len ministra školstva Petra Plavčana. Bol v kontrolných radách pôžičkových fondov pre študentov a začínajúcich pedagógov, keď dal fond pôžičku aj Slavii Capital, v ktorej predstavenstve sedela ministrova žena Viera Plavčanová. Špekulovalo sa však aj o tom, že spoločnosť podporuje celú SNS.

Rezník, ktorý je riaditeľom tlačovej agentúry od apríla 2007 odmieta, že dovolil vstup finančnej skupiny do portálu preto, aby takto mohla podporiť predsedu SNS Andreja Danka v predvolebnej kampani.

Ak by to urobil, bolo by to proti pravidlám, ktorými sa musí TASR podľa zákona riadiť. Zo zákona by to totiž mala byť agentúra „verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná inštitúcia“ a „nesmie pôsobiť v prospech žiadnej politickej, hospodárskej, náboženskej, etnickej alebo inej záujmovej skupiny, ani proti nej“.

V relácii Tablet.tv Zaujímavé ženy popri známych ženách pozvali aj Vieru Plavčanovú, vtedajšiu členku predstavenstva spoločnosti Slavia Capital a manželku terajšieho ministra školstva z SNS.

Na to, že Slavia Capital prostredníctvom portálu Teraz.sk pomáha politicky propagovať SNS a jej predsedu Andreja Danka, riaditeľ Rezník napísal: „Buď sa hlboko mýlite, alebo sa zámerne pokúšate vykonšpirovať súvislosti hodné Andersena. Portál Teraz.sk nielen vystupuje, ale aj  je portálom TASR a je klamstvom tvrdiť, že polovicu portálu vlastní spoločnosť Slavia Capital. Pána Miloša Juríčka som o jeho vstupe do legitímnej akciovej spoločnosti musel presvedčiť argumentmi o zmysle celého projektu a jeho návratnosti. Som rád, že projekt, ktorý bol poňatý ako startup, preukázal svoju vitalitu.“

Projekt je pritom podľa poslednej správy za rok 2015 vo Finstate vo veľkej strate. „Teraz Media má svoj business plán a darí sa jej ho napĺňať. Od posledného štvrťroka roku 2015 funguje na základe vlastných tržieb a postupne investorovi vracia jeho kapitál. K ekonomickému zmyslu fungovania len toľko: už v priebehu minulého roku Teraz Media dostala dve ponuky na odkúpenie 100 % akcií. Odmietli sme,“ tvrdí Rezník.

Andrej Danko v Tablet TV
Andrej Danko v Tablet TV

To, že TASR preferuje Andreja Danka, napísala ešte v roku 2015 aj Transparency International.

„Politické strany do jednotlivých relácií pozývame v rámci možností proporčne,“ povedal Rezník. V Dankovej častej účasti nevidí problém: „Bol tam 12-krát v čase od 14. júna 2014 do 28. februára 2017, to znamená v časovom rozpätí cca 32 mesiacov, čo je takmer dva a trištvrte roka, čo priemerne vychádza jedna účasť raz za 2 a pol mesiaca, čiže raz za 75 dní,“ napísal Rezník.

Prečo bola v relácii Zaujímavé ženy, ktorú Tablet TV vysielala polovicu roka 2014, aj členka predstavenstva Slavie Capital Viera Plavčanová? „Koľko je na Slovensku žien, ktoré sú členkami predstavenstva v sektore bankovníctva?“ hovorí Rezník, prečo popri Evite Urbaníkovej, Kristíne Farkašovskej alebo Patrícii Jarjabkovej pozvali do relácie aj Plavčanovú.

Juríček: Slaviu Capital poznám ako vašich akcionárov

Spolumajiteľ portálu Teraz.sk Miloš Juríček hovorí, že spoločnosť Assets Management, cez ktorú ho vlastní, je „samostatná investičná platforma“. „Vyhľadávame zaujímavé investičné a akvizičné ciele, rozvíjame ich, z niektorých po čase odchádzame a na niektorých participujeme ako ko-partner.“ Tvrdí, že sa snažia pracovať na zaujímavých a unikátnych projektoch.

Na otázku, aký je jeho vzťah so Slaviou Capital, odpísal: „Spomínané osoby hospodárskeho života alebo firmy sú mi známe z dlhodobého pôsobenia na trhu, podobne ako napríklad akcionári vášho denníka. Tí majú možno isté konkurenčné záujmy, zrejme skryté aj vo vami položených otázkach. Bolo by dobré sa však vyhýbať nezmyselným špekuláciám a konštrukciám,“ hovorí Juríček.

„Boli sme oslovení k portfóliovej investícii, ktorú sme zrealizovali. V predmetnej spoločnosti sme minoritným ko-akcionárom vo výške 39,07  percenta,“ napísal Juríček o jeho prepojení so Slaviou Capital v spoločnosti Albrecht, ktorá vlastní známu reštauráciu a hotel pri bratislavskom hrade. „Naše disponibilné zdroje investujeme nielen výlučne sami, ale aj ako ko-partner v projektoch. Dovoľte ponechať na výbere spoločnosti Assets Management, koho si vyberie pri svojich investičných rozhodnutiach za obchodných partnerov.“

Juríček odmieta, že by financovaním portálu sponzoroval SNS alebo jej predsedu. „Pre túto portfóliovú investíciu som sa rozhodol tak aj vzhľadom na rast potenciálu reklamných výnosov internetu v porovnaní napríklad s tlačenými médiami. Tento projekt vnímam ako PPP startup a dôrazne vylučujem akékoľvek iné súvislosti a konotácie.“ Hovorí, že do obsahu nijako nezasahuje.

Nevysvetlil, odkiaľ môže mať Teraz media príjmy, aby bola zisková. Vzhľadom na návštevnosť portálu by mohla získavať tržby z komerčnej reklamy len v tisíckach eur mesačne. Za prvé dva roky pritom Teraz media vyrobila stratu približne trištvrte milióna eur, ktorú kryla pôžička zrejme od akcionárov.

Slavia Capital tvrdí, že s Teraz Media nič nemá. „V rámci private equity štruktúr Slavia Capital dlhodobo spolupracuje s mnohými koinvestormi. Tak aj vo vami zmienenom projekte Albrecht je spoločnosť Assets Management jedným z 11 investorov.“ tvrdí Slavia Capital. Plavčanová bola podľa spoločnosti ako „osobnosť hospodárskeho života oslovená viacerými médiami“.

Rezník nepovedal, prečo na samotnej stránke Teraz.sk nie je uvedené, že ju nevlastní len TASR, ale aj Juríček. Kontakty na redakciu Teraz.sk sú pritom kontakty ako do TASR. Rezník sa vyhol aj odpovedi, či o vstupe súkromného investora do portálu informoval ministra kultúry Mareka Maďariča.

Teraz.sk vystupuje ako portál TASR
Teraz.sk vystupuje ako portál TASR

„Keďže som žiadny vstup Slavie Capital do tohto portálu nedovolil, a teda žiadna takáto skutočnosť neexistuje, logicky som o nej nemohol informovať ani pána ministra. O existencii portálu Teraz.sk aj Tablet.tv, samozrejme vie, veď bol opakovane respondentom niekoľkých relácií,“ napísal Rezník. Maďarič bol v relácii Politika dvakrát.

Rezník sa spomína ako možný kandidát na riaditeľa RTVS. Podľa informácií Denníka N ho už na tento post na koaličnej rade navrhol Andrej Danko, ale Most-Híd údajne vyhlásil, že ho nepodporí. Samotný Maďarič podporuje skôr terajšieho riaditeľa RTVS Václava Miku. Voľba riaditeľa RTVS bude v apríli.

„Momentálne sa otázkou mojej prípadnej kandidatúry na post riaditeľa RTVS naozaj nezaoberám. Ak sa ňou zaoberať začnem, budem vás o tom informovať prostredníctvom TASR,“ reagoval Rezník na otázku, či bude kandidovať. Mika už dávnejšie povedal, že kandidatúru zvažuje.

Danko na otázky týkajúce sa jeho častej účasti v TASR aj v teraz.sk neodpovedal. „Pán predseda Andrej Danko odcestoval, vráti sa 8.marca. Na odpovede sa ho môžem spýtať až po tomto dátume,“ odpísala jeho hovorkyňa.

Teraz najčítanejšie