Denník N

Nemáme problém nájsť ľudí, o dva roky to tak možno nebude, vraví šéfka ľudských zdrojov Jaguara

Nicci Cook. Foto – plus.google.com
Nicci Cook. Foto – plus.google.com

Investícia automobilky pri Nitre iba štartuje, dovoz pracovnej sily zo zahraničia preto nie je zatiaľ problém číslo jeden.

Šéfka ľudských zdrojov Jaguara Land Rover Nicci Cook má pred sebou náročnú úlohu. V čase, keď sa automobilky na Slovensku sťažujú, že im chýba kvalifikovaná pracovná sila, a tlačia na vládu, aby otvorila hranice pracovníkom mimo EÚ, má pre nový závod Jaguar Land Rover pri Nitre do roku 2020 zabezpečiť takmer 3000 nových zamestnancov. Pýtali sme sa jej:

  • či a ako veľmi rátajú s dovozom ľudí zo zahraničia do Nitry,
  • aké platy plánujú v novom závode ponúkať,
  • v čom sú ľudia zo Slovenska v práci iní ako Briti,
  • či postavia ubytovne, aby motivovali rodiny sťahovať sa za prácou,
  • ako chce automobilka zaujať mamičky po materskej.

Predstavte si, že by som chcela pracovať pre Jaguar Land Rover…

Akú prácu by ste chceli?

Manažérsku? To je to, čo väčšinou na Slovensku počúvate?

Nie. Odlišní ľudia chcú odlišné veci, ja by som nechcela byť novinárkou, vy by ste nechceli byť špecialistka pre ľudské zdroje.

Čo sa záujemcov o prácu pýtate?

To závisí od toho, o akú pracovnú pozíciu sa zaujímajú. Pokiaľ ide o výrobnú pozíciu, skúmame technické zručnosti, skúsenosti. Ale nie iba to, veľký dôraz kladieme na to, aby sme zistili, aká je to osobnosť a ako sa správa v práci. Zapadne ten človek do našej firemnej kultúry? Bude u nás šťastný?

Najvyššie manažérske posty už máte na Slovensku obsadené?

Máme tu už tím senior lídrov. Ale množstvo vedúcich pozícií je stále ešte otvorených.

Nájdem ich v ponuke inzercie alebo sa obsadzujú cez osobné odporúčanie?

Niektoré ešte nie sú v ponuke. Máme náborový plán, vieme, kedy budeme potrebovať obsadiť ktoré pozície. Tie, ktoré sú aktuálne v ponuke, sú zverejnené na Profesii.

Stánok Jaguar Land Rover na veľtrhu Profesia days. Foto - Tasr
Stánok Jaguara Land Rover na veľtrhu Profesia days. Foto – TASR

Šéf nitrianskeho projektu Alexander Wortberg v lete povedal, že záujem o prácu v Jaguari Land Rover prejavilo formou dotazníkov na ministerstve práce 40-tisíc ľudí. Ako je to možné, keď všetci naokolo hovoria, že nevedia na Slovensku zohnať kvalifikovanú pracovnú silu?

To nie sú žiadosti o prijatie do zamestnania, je to len prejav záujmu. Tých 40-tisíc ľudí chce zistiť niečo viac o možnosti pracovať pre Jaguar Land Rover. Môžu pochádzať z firiem z dodávateľského reťazca, môžu to byť ľudia zo zahraničia, viacerí sú z Veľkej Británie a možno sa ich podarí umiestniť v Nitre. Tu máme teraz 130 zamestnancov. Doteraz sme nepocítili problém s nedostatkom ľudí, čo do počtu alebo kvality pracovnej sily. Vieme, že tunajší pracovný trh je úzky, ale je povzbudzujúce, že máme databázu 40-tisíc ľudí, ktorí sa zaujímajú o prácu v našom závode.

Koľko z tých 40-tisíc ľudí by sa reálne na túto prácu hodilo a myslíte si, že by aj takú ponuku prijalo?

O týchto ľuďoch máme len málo informácií. Oslovujeme ich podľa toho, v akej fáze náboru sa nachádzame. Len približne 10 percent zo 130 ľudí, ktorých už na Slovensku zamestnávame, pochádza z tejto databázy. Ak tento trend pretrvá pri ďalších náboroch, bolo by to veľmi dobré. (Do roku 2020 plánuje JLR na Slovensku zamestnať približne 2800 ľudí – pozn. redakcie.)

Nicci Cook

  • Vyštudovala riadenie ľudských zdrojov na University of Wolverhampton.
  • Na Slovensko prišla z centrály tejto automobilky v apríli 2016.
  • Je riaditeľkou ľudských zdrojov budúceho nitrianskeho závodu Jaguar Land Rover.

Aj to sú zvláštne čísla, ak napríklad Volkswagen, ktorý spomína priemerné platy vyše 1700 eur, aj ďalšie automobilky hovoria, že nemôžu  na Slovensku nájsť zamestnancov, ktorých potrebujú…

My v tomto momente robíme iba prednábor, ešte neplníme výrobnú bázu. Nie som si istá, či takto komfortne budeme vedieť získať všetkých ľudí, ktorých budeme potrebovať počas dvoch až troch rokov. Som si istá, že nie všetkých 40-tisíc ľudí, o ktorých hovoríme, si reálne podá žiadosť o prácu u nás. Ťažko odhadnúť, koľko z nich by to mohlo urobiť, spýtajte sa ma o dva až tri roky. Teraz neviem povedať, prečo sa prihlásili, momentálne má väčšina z nich prácu, to nie je 40-tisíc ľudí z nitrianskeho regiónu, ktorí sú bez práce. Sú to ľudia, ktorí chcú možno zmeniť prácu.

Sú zvedaví na platy a ďalšie benefity?

Je to individuálne, rozdielni ľudia očakávajú rôzne veci od zamestnania. Pre mňa je dôležité, že ponúkneme konkurencieschopné platy, príležitosť robiť s nádhernými autami a pozitívnu pracovnú kultúru.

Aký plat ponúknete? Viac alebo menej ako iné automobilky?

Môžem povedať, že platy, ktoré ponúkneme, budú konkurencieschopné v nitrianskom regióne aj automotive sektore. Ponúkame aj možnosť medzinárodnej kariéry, presúvať sa v rámci skupiny medzi krajinami. Ale ak nemajú záujem, môžu stále pracovať v Nitre.

Padlo číslo 870 eur v čistom – vládny materiál spomína priemerný príjem 10 447 eur ročne v čistom pre domácnosť z jedného pracovného miesta v Jaguari Land Rover. Neskôr sa objavilo číslo vyše 1200 eur ako superhrubá mzda.

Jaguar Land Rover tieto čísla nikdy nepotvrdzoval. Isté je, že dnes ponúkame iné mzdy, než budú v ponuke, keď sa budú obsadzovať pozície vo výrobe.

Volkswagen si musel zavolať do bratislavského závodu 500 ľudí z Maďarska na dlhodobú výpomoc, Peugeot berie ľudí zo Srbska. Hovoríte, že ešte tento problém neriešite, lebo nerobíte veľký nábor. Ale chystáte ho, takže rátate aj s náborom zo zahraničia? V akom rozsahu?

V tomto momente takúto potrebu nepociťujeme. V budúcnosti – áno, pozeráme sa, čo robia veľkí zamestnávatelia v Slovenskej republike. Snažíme sa pochopiť ich stratégiu a učiť sa, čo funguje a čo nie.

Predpokladám, že niekto z Jaguara Land Rover sedí za rokovacím stolom, kde automobilky s predstaviteľmi vlády diskutujú o uvoľnení pravidiel pre dovoz zahraničnej pracovnej sily.

Sme členom Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky, tam máme svoj hlas. Máme tiež vzťahy so štátnym MH Investom, takže sa budeme ozývať aj tu, aby sme ovplyvnili myšlienky, ktoré sú dobré.

Kedy sa začnú veľké nábory ľudí?

Teraz máme 130 ľudí, približne v máji budeme mať 300 ľudí, do septembra 700 ľudí a o rok odteraz začneme nábor asi 1000 ľudí. Do roku 2020 ich chceme mať 2800.

Aký máte záložný plán, ak sa ukáže, že ľudí neviete na Slovensku zohnať?

Cez duálne vzdelávanie pripravujeme ľudí pre závod (Jaguar Land Rover hovorí o 750 študentoch zapojených do duálneho vzdelávania na Slovensku, plánuje spoluprácu s nitrianskou polytechnickou SOŠ). Ak v roku 2020 zistíme problém s pracovnou silou, títo ľudia budú už pripravení nastúpiť do závodu. Investujeme tiež do toho, aby sme prilákali na rekvalifikácie mamičky, ktoré sa vracajú z materskej.

Ako ich lákate?

Ponúkame pracovné prostredie s vyšším percentom žien, ako máme v Británii. Na Slovensku by to malo byť až 30 percent, takže ženy by sa mali v práci cítiť komfortne. Pre nás je dôležitá pozitívna pracovná kultúra a sme zamestnávateľ, ktorý počúva svojich zamestnancov. Ich hlas sa nestratí a sme otvorení všetkým nápadom a inováciám. V rámci priemyselného parku by mala byť k dispozícii tiež škôlka, obchody a iné zariadenia.

Aké iné benefity plánujete zaviesť na Slovensku, aby ste prilákali pracovnú silu?

Okrem konkurencieschopných platov, pozitívneho pracovného prostredia, tréningov aj možnosti kariérneho postupu a doplnkovej zdravotnej starostlivosti, je tu šanca na medzinárodnú kariéru v silnej spoločnosti, ktorá vyrába nádherné autá.

Plánujete aj autobusy na zvoz do práce či výstavbu ubytovní?

Spolu s masívnejším náborom, ktorý plánujeme koncom roka, zvažujeme aj možnosti ubytovania a dopravy pre našich zamestnancov. Momentálne o tejto téme prebiehajú rozhovory s mestom Nitra.

V čom vidíte rozdiely, keď sa robia nábory na slovenskom trhu a inde, napríklad v Británii?

Slováci sú veľmi otvorení, chcú prácu a sú na ňu hrdí. Vidno tiež, že majú disciplínu.

Inde ju nemajú?

Aj Briti, aj Slováci majú podnikateľského ducha, u Slovákov však vnímam väčšiu disciplinovanosť. Naopak, Briti sú ochotnejší za prácou cestovať, Slováci sú viac viazaní na svoje domovy a rodiny, menej ochotne sa za prácou sťahujú.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie