Denník N

Keď Kaliňák pred voľbami kupoval vozíky pre obce, víťaza vopred vychválil a platil viac ako v e-shope

Minister vnútra Robert Kaliňák v auguste 2015 vo Svidníku, kde odovzdával hasičské autá aj protipovodňové vozíky. Foto – TASR
Minister vnútra Robert Kaliňák v auguste 2015 vo Svidníku, kde odovzdával hasičské autá aj protipovodňové vozíky. Foto – TASR

DOPLNENÉ 7.3. o reakciu ministra vnútra. Úradníkom neprekáža, že víťazná firma ani len nedodala, čo mala.

Reč bude o miliónových nákupoch protipovodňových vozíkov, ktoré spolu s hasičskými autami znamenali pred minulými voľbami pre Roberta Kaliňáka to, čo pre Roberta Fica strihanie pások na multifunkčných ihriskách.

Kaliňákovo ministerstvo kúpilo pre dobrovoľných hasičov dokopy 800 hasičských áut a vyše 900 vozíkov s protipovodňovou súpravou. Pred marcom 2016 stihol Kaliňák obehnúť pri ich rozdávaní za popoludnie aj päť-šesť obcí. V tejto predvolebnej kampani platenej z eurofondov mu sekundovali nielen lokálni politici vládnej strany, ale na juhu Slovenska napríklad aj predseda vtedy opozičného Mosta-Híd Béla Bugár.

Odovzdávanie techniky sprevádzali desiatky pochvalných článkov v miestnych médiách či tlačových agentúrach a sem-tam aj šot v celoslovenskom spravodajstve. Každý z vozíkov vyšiel štát na 12-tisíc eur bez DPH (14 a pol tisíca s DPH). Tender plný podozrivých okolností prešetrovali Úrad pre verejné obstarávanie a Protimonopolný úrad. Pochybenia pri zákazke za 11 miliónov bez DPH nenašli, no jeden švédsky výrobca pre ňu štát žaluje na súde.

Kaliňák sa pred vyhlásením súťaže zúčastnil cvičenia, na ktorom svoje výrobky prezentoval jeden z výrobcov protipovodňových zábran.

Súťaž síce formálne prebehla, ale správanie finalistov tendra miestami vyzeralo, ako by sa na výsledku vopred dohodli.

Vozíky u Kaliňáka zrejme na kúpili tak, že keby ich vyskladali bez súťaže a množstvových zliav z tovaru na bežnom e-shope, mohlo to byť lacnejšie.

Ministerstvu vnútra, ktoré to všetko organizovalo, neprekáža, že víťaz jeho tendra napokon nedodal všetko, čo si štát objednal a zaplatil.

Dodávateľ? Pochválený dopredu

Ministerstvo vnútra tender na protipovodňové vozíky vypísalo vo februári 2014. Každý mal obsahovať niekoľko druhov čerpadiel, ručné náradie ako lopaty a vedrá, ale najmä protipovodňové zábrany, ktoré by boli schopné na nejakom úseku zadržať povodňový prietok. Na začiatku sa rátalo s nákupom 2500 vozíkov, nakoniec ich v dvoch kolách nakúpili 921.

Len pár mesiacov predtým, v lete 2013, sa minister vnútra Robert Kaliňák osobne zúčastnil na cvičení slovenských a českých dobrovoľných hasičov pri Břeclavi, kde sa prezentovali protipovodňové zábrany miestnej firmy Gumotex. Kaliňáka ich výrobky oslovili, i keď hasiči prezentovali iný typ zábrany, než ktorý ministerstvo neskôr tendrovalo.

Video: Kaliňák chváli zábrany od firmy Gumotex

„Videli ste, akým spôsobom funguje okamžité postavenie zábran proti povodni, ktoré sa nám veľmi pozdávajú,“ hovoril Kaliňák o výrobkoch břeclavského Gumotexu. „Tento model zhodou okolností na Slovensku nemáme. Je to pre nás veľmi inšpiratívne a chceme začať debatovať o tom, ako ich preniesť k nám.“ Gumotex vyrába dva typy protipovodňových zábran – s oceľovou konštrukciou a potom vaky plnené vodou.

Druhý typ inšpiroval ministerstvo pri tendri na nové vozíky, ktorý prišiel o pár mesiacov. Podľa požiadaviek mali mať napríklad dielce, z ktorých sa zábrany skladajú, dĺžku aspoň 10 metrov, i keď s kratšími by sa manipulovalo ľahšie. Zábrany mali byť vyrobené z termoplastov či pogumovaných materiálov a spĺňať normy na tvarovky z termoplastov pre rozvod tekutín.

To naznačuje, že ministerstvo inšpirované výrobkami Gumotexu si vopred vybralo valcovité zábrany plnené vodou, i keď sa na trhu predávajú aj iné druhy mobilných zábran.

Protipovodňové vaky plnené vodou, aké ministerstvo vnútra žiadalo v tendri. Foto - TASR
Protipovodňové vaky plnené vodou, aké ministerstvo vnútra žiadalo v tendri. Foto – TASR

Švédi radšej cúvli, tender žalujú

Pre tieto podmienky z tendra na vozíky vycúval slovenský distribútor švédskeho výrobcu protipovodňových bariér Geodesign. „Po preštudovaní súťažných podkladov vyplynulo, že opis požadovanej zábrany je vymedzený nielen na základe bežných funkčných vlastností, ako je minimálna výška, celková dĺžka či životnosť zábrany, ale odkazoval na konkrétne konštrukčné riešenie,“ vysvetľuje Peter Dráb z Geodesignu.

Firma požiadala ministerstvo o nápravu a zmenu podmienok tak, aby sa súťaž otvorila aj pre inak riešené bariéry proti povodni. „Ministerstvo vnútra však našu žiadosť odmietlo a ďalej trvalo na diskriminačných podmienkach,“ povedal Dráb. Nasledovalo podanie námietok na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý však firmu z procesných dôvodov odmietol tiež.

Mobilné zábrany proti povodni od švédskeho výrobcu Geodesign. Foto - geodesign.se
Mobilné zábrany proti povodni od švédskeho výrobcu Geodesign. Foto – geodesign.se

Geodesign sa teraz obrátil na súdy, prípadom sa teraz zaoberá Najvyšší súd. „Nemáme vedomosť o tom, že by iný typ zábrany, bežne dostupný na trhu, vyhovoval požiadavkám ministerstva, a sme presvedčení o tom, že podmienky v časti týkajúcej sa prenosných zábran boli šité na mieru pre zábrany od spoločnosti Gumotex,“ vraví Peter Dráb.

Kaliňákovi úradníci však trvali na svojom a súťaž na vozíky prebehla tak, ako si ju dopredu nastavili. Denníku N napísali, že podmienky nastavili „jednoznačne, úplne a nestranne“ tak, ako im ich odporučil Hasičský a záchranný zbor.

DOPLNENÉ 7.3.

Ministerstvo Denník N upozornilo, že podmienky tendra pri položke protipovodňových zábran spĺňali okrem Gumotexu aj zábrany Ju-Za od českých firiem Juta a Zahas. Ich zábrany vo svojej kalkulácii použili dvaja úspešní uchádzači v tendri, od ktorých však nakoniec štát vozíky nekupoval.

Traja vo finále, súťaž bez súťaže

Tendra sa nakoniec zúčastnili štyri firmy. Jednu vylúčili, traja uchádzači uspeli. Ani v jednom prípade nešlo priamo o výrobcu protipovodňovej techniky, ale o spoločnosti, ktoré vozík vyskladali z výrobkov dodávateľov. Gumotex sa teda priamo súťaže ministerstva nezúčastnil.

Do finále tendra sa dostali dvaja obchodníci s hasičskou výbavou, firmy Florian a Pyrokomplet, a spoločnosť Motor-Car, ktorá sa venuje v prvom rade predaju áut značiek Mercedes, Opel či Jeep. Ministerstvo so všetkými podpísalo rámcovú zmluvu s tým, že pri reálnom nákupe budú títo traja uchádzači ešte súťažiť a svoje ponuky skúsia prebiť. Jednoducho – cena v rámcovej zmluve je len strop, ktorý sa bude v druhom kole znižovať, a oproti prvej ponuke štát ešte ušetrí.

Protipovodňový vozík aj s vybavením. Foto - TASR
Protipovodňový vozík aj s vybavením. Foto – TASR

Lenže neušetril. Keď úradníci firmám napísali, aby poslali najnižšie ceny, za ktoré vedia vozíky dodať, firmy Florian a Pyrokomplet druhé kolo súťaže odignorovali a sumu neupravili. Motor-Car, ktorý mal najnižšiu cenu na začiatku, nebol nútený svoju ponuku znižovať a štátu pohodlne predal 921 vozíkov za cenu, ktorú navrhoval pôvodne, teda asi 12-tisíc eur bez DPH za kus. Florian pritom núkal vozík drahšie len o tristo eur, a aj tak svoju cenu už neskúšal meniť. Pyrokomplet bol od začiatku drahší o asi 3300 eur.

„Ponuku prvého úspešného v tomto tendri sme neboli schopní prekonať, keďže medzi ním a nami boli veľký cenový rozdiel,“ vysvetľuje neochotu súťažiť Pavol Lencsés z Pyrokompletu. „Navyše v dodacích podmienkach boli požiadavky, ktoré by naši dodávatelia jednotlivých súčastí vozíka nevedeli dodržať. Tým by sme oneskorene dodali vozík, za čo by sme boli sankcionovaní. A s týmto sme museli rátať v konečnej cene.“

Spoločnosť Florian na otázky Denníka N neodpovedala. Jej ponuka bola pritom celkovo len o tri percentá drahšia ako tá od Motor-Caru. Zároveň treba pripomenúť, že vo chvíli, keď štát uzatvoril s firmami rámcové zmluvy a zverejnil ich, sa všetci úspešní uchádzači o sebe dozvedeli. Mohli si tak pozrieť detailnú cenovú ponuku konkurenta. Či svoje správanie nemohli koordinovať, prešetroval aj Protimonopolný úrad.

Razie vo firmách však nespravil. „Informácie, ktorými úrad disponoval, nepredstavovali súbor dôkazov takej určitosti, ktorá by oprávňovala úrad vykonať inšpekciu,“ vysvetľuje hovorkyňa úradu Adriana Oľšavská. Úrad však do svojho rozhodnutia napísal ešte jednu vetu: že nemôže vylúčiť, či v tendri nedošlo k spáchaniu trestného činu machinácie vo verejnom obstarávaní. Úrad však prípad ďalej polícii nepostúpil.

Protipovodňové vozíky rozdávané obciam. Foto - TASR
Protipovodňové vozíky rozdávané obciam. Foto – TASR

Čerpadlá a zábrany drahšie ako v e-shope

Vozík za 12-tisíc bez DPH mal okrem zábran obsahovať aj tri druhy čerpadiel, elektrocentrálu, LED svetlo a v cene bol, samozrejme, aj samotný vozík. Pri pohľade na jednotlivé položky v ponuke Motor-Caru sa dá zistiť, že niektoré sa dajú kúpiť oveľa lacnejšie v e-shope už pri odbere jedného kusu. Pri stovkách kusov by mali byť ešte podstatne lacnejšie.

Cena za samotný vozík, plávajúce čerpadlo či elektrické ponorné kalové čerpadlo vyzerá v poriadku. No napríklad motorové kalové čerpadlo predával Motor-Car štátu aj s hadicami za 2053 eur bez DPH. V e-shope sa však dá nájsť čerpadlo takéhoto typu za niečo vyše 700 eur; za takúto cenu ho štátu vo svojej ponuke núkal aj jeden z konkurentov Motor-Caru, spoločnosť Florian.

Pri dodávke 921 kusov hovoríme o rozdiele v cene už vo výške 1,2 milióna eur, čo je desatina z objemu celého tendra. Motor-Car nakoniec do vozíkov dodal drahšie čerpadlá značky Honda. Aj tie však v e-shope nájdete za 1400 eur bez DPH, s hadicami by ich cena bola asi 1750 eur bez DPH. Motor-Car ich predal za 2050 eur bez DPH. Aj v tomto prípade to teda bolo drahšie o takmer 300-tisíc eur.

„Naša spoločnosť splnila v predmetnom verejnom obstarávaní všetky podmienky a ponúkla najnižšiu cenu,“ odpovedal za Motor-Car PR manažér firmy Iľja Majda. „V opätovných kolách bola naša ponuka opäť najnižšia. K podrobnostiam tvorby našich obchodných ponúk sa bližšie nevyjadrujeme.“

Pri odovzdávaní hasičskej techniky bolo v dedinách veselo. Foto - Ministerstvo vnútra
Pri odovzdávaní hasičskej techniky bolo v dedinách veselo. Foto – Ministerstvo vnútra SR

Ministerstvo vnútra je s cenou vozíka spokojné. „Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola celková maximálna cena za dodanie predpokladaného množstva predmetu zákazky,“ odpísali z Kaliňákovho rezortu.

„K vašej zmienke o cenách v maloobchode: aj keby ste dnes, teda takmer 2 roky po verejnom obstarávaní, vyskladali takýto vozík s takýmito kvalitatívnymi špecifikáciami jednotlivých komponentov v kamenných obchodoch a so zárukou, tak vozík, ktorý pre potreby dobrovoľných hasičských zborov zakúpilo ministerstvo v roku 2015, je stále pod trhovou cenou o takmer dvadsať percent.“

Na doplňujúcu otázku, či by ministerstvo mohlo Denníku N dodať podklady, o ktoré sa opiera pri tomto tvrdení, už rezort nereagoval.

Štát nedostal, čo mal

Na záver malý geometrický rébus. Predstavte si, že máte valec dlhý desať metrov s priemerom pol metra. Koľko takýchto valcov potrebujete, aby ste vytvorili hrádzu, ktorá by bola aspoň meter vysoká a dvadsať metrov dlhá? Aby hrádza bola stabilná, musíte z valcov spraviť pyramídu, a teda potrebujete valcov hneď šesť: dva a dva dole, medzi ktoré potom postavíte jeden a jeden valec hore.

Na ministerstve vnútra to s geometriou tak jasne nevidia. Aj oni dali do súťažných podmienok pre protipovodňové zábrany tendra dve podmienky: po prvé, zábrana musí vytvoriť hrádzu do výšky minimálne jeden meter, a po druhé, zábrana musí byť dodaná v dĺžke minimálne dvadsať metrov.

Ako postaviť z protipovodňových vakov vyššiu hrádzu. Foto - Gumotex
Ako postaviť z protipovodňových vakov vyššiu hrádzu. Foto – Gumotex

Motor-Car podmienky splnil tak, že do vozíkov naložil takéto valcové vaky len štyri. Teoreticky im to sedelo – pri čisto číselnom prepočte podmienky splnili. Ale v realite sa zo štyroch dodaných vakov hrádza vo výške jeden meter a s dĺžkou dvadsať metrov postaviť nedá. Lebo gravitácia nepustí.

Na problém už vlani upozornila televízia Markíza a ministerstvo sa vtedy vynašlo pomerne originálne. V odpovedi pre televíziu, ktorú teraz zopakovali aj Denníku N, hovoria, že podmienky vraj nie je potrebné splniť zároveň.

„V prípade úspešného uchádzača bolo ponúknuté technické riešenie s dĺžkou zábrany 40 metrov vo výške 0,65 metra, z ktorej je možné vybudovať hradenie s výškou jeden meter v dĺžke desať metrov,“ vysvetľujú úradníci.

„Keďže verejný obstarávateľ nepožadoval dodržanie uvedených technických parametrov súčasne, nebola teda požadovaná minimálne 20 metrov dlhá zábrana a zároveň minimálne jeden meter vysoká zábrana, preto sme presvedčení, že úspešné technické riešenie vyššie uvedené požiadavky plní.“

Zvyšní dvaja uchádzači, Florian a Pyrokomplet však zadanie tendra pochopili tak, že dodať treba šesť desaťmetrových tubusov, aby z nich bolo možné vyskladať pyramídu. Aj preto bola ich kalkulácia pri položke „protipovodňové zábrany“ vyššia ako položka Motor-Caru.

Teraz najčítanejšie