Denník N

Prečo ročná diaľničná známka neplatí 365 dní? Prišli by sme o 6 miliónov eur

Árpád Érsek. Foto – TASR
Árpád Érsek. Foto – TASR

Nový systém diaľničných známok zvýšil tržby štátu o desať percent. Ročná známka bude zatiaľ naďalej stáť 50 eur pre toho, kto s ňou jazdí 13 mesiacov, aj pre toho, kto iba 7.

Kto si kúpi ročnú diaľničnú známku v máji, môže s ňou beztrestne jazdiť po diaľniciach do konca januára nasledujúceho roku. Zaplatí za ňu rovnako 50 eur ako ten, kto si známku kúpi hneď na začiatku roka, a bude s ňou jazdiť 13 mesiacov.

Toto nastavenie sľuboval napraviť dnes už exminister dopravy za Sieť Roman Brecely. Avizoval, že kto minie 50 eur za známku, bude na ňu bez rozdielu šoférovať 365 dní. Mal to v pláne v „ďalšom kroku“ po tom, ako sa opraví samotný elektronický známkový systém.

Jeho nástupca Árpád Érsek (Most-Híd) prechod na 365-dňové známky zatiaľ nehlási. Argumentuje údajmi od Národnej diaľničnej spoločnosti.

„Keby sme zaviedli tento systém, ďalších 6 miliónov eur by sme stratili,“ tlmočil Érsek analýzy diaľničiarov o následkoch takejto zmeny v relácii TA3 V politike.

Koľko eur sa vyberá na diaľničných známkach

Tlačové oddelenie  jeho ministerstva upresnilo, že to neznamená koniec debaty o spravodlivejšom nastavení a že 6-miliónová cifra je iba odhad.

„Rezort dopravy bude aj v nasledujúcich rokoch pozorne sledovať vývoj výberu mýta a analyzovať ho v pomere k celkovej dĺžke diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj zavedenie technického roka,“ odpísali z komunikačného odboru ministerstva.

Na diaľničných známkach sa ročne v minulosti vyberalo vyše 50 miliónov eur. Po zavedení ich elektronickej formy v roku 2016 stúpli tržby zo  známok približne o desať percent.

Jeden z argumentov na to, že ročná známka stále nie je naozaj ročná, je podľa ministra aj to, že sa nepodarilo tento rok zvýšiť cenu desaťdňových známok tak, ako to bolo pôvodne v pláne.

Ide o známky, ktoré v najväčšej miere využívajú zahraniční šoféri. Plán zdražovať tieto známky Érsekovi vyhovorila Európska komisia – bola by to diskriminácia jednej skupiny šoférov.

Ministerstvo dopravy preto nechalo ceny všetkých diaľničných známok na minuloročnej úrovni. To znamená, že ročná známka stojí 50 eur, mesačná 14 a desaťdňová 10 eur aj naďalej. A v štátnej kase podľa Érseka chýba 8 miliónov eur, s ktorými sa predbežne rátalo.

Érsek argumentuje aj tým, že európske krajiny neponúkajú možnosť platiť presne za 365 dní jazdenia po diaľniciach pre každého bez ohľadu na dátum kúpy známky.

Šéf Autoklubu SR Štefan Mihálik si myslí, že takéto nastavenie má svoju oporu v daňovej legislatíve.

„Pravdepodobne takýto systém kopíruje termíny v daňových zákonoch,“ myslí Mihálik o aktuálnom nastavení ročných známok. Keby sa novinka zaviedla, vyžiadalo by si to podľa neho zrejme zmeny v účtovníctve. Nič na tom podľa jeho slov nezmení ani to, že Slovensko má na rozdiel od iných krajín (mimo Maďarska) elektronické diaľničné.

To znamená, že odpadá nutnosť mať presne ohraničený koniec platnosti známky pre všetkých rovnako. To bolo potrebné, kým sa známky odlišovali farebne pre efektívnu kontrolu na diaľniciach. Teraz sa nálepky nelepia na sklo, stačí zadať evidenčné číslo vozidla do 14-miliónového systému od SkyTollu a zaplatiť na pumpe či cez internet za diaľničnú známku.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika

Teraz najčítanejšie