Denník N

Keď Francúzi prevezmú Opel, bude sa prepúšťať. Ale nie v Trnave, myslí si analytik

PSA v Trnave. Foto – Tasr
PSA v Trnave. Foto – Tasr

Nemeckú centrálu Opla zrejme po obrej transakcii s Peugeotom zredukujú. Pre Slovensko môže znamenať aj nové miesta, ale iba teoreticky, a ak, tak až o niekoľko rokov.

Keď francúzsky koncern PSA Peugeot Citroën prevezme nemeckú dcéru americkej General Motors tak, ako to automobilky oznámili, kúpi si výrobné kapacity a aj nový trh, myslí si analytik Slovenského automobilového inštitútu. Martina Jesného sme sa pýtali aj:

  • Či sa nemohli Francúzi s Nemcami dohodnúť, aby sa prednostne prepúšťalo inde.
  • Prečo by zmeny mohli pocítiť v nemeckej centrále Opla.
  • Či môžeme čakať, že sa Opel bude vyrábať aj na Slovensku. 
  • Čo všetko môže zmena na trhu teoreticky znamenať slovenský trh či platy. 

Prečo je teraz Opel na predaj, a prečo ho kupuje francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën?

Úvahy o predaji Opla sa objavili už viackrát, intenzívne sa o tom debatovalo počas krízy. Opel má dlhé roky straty. Jeden z hlavných dôvodov je ten, že americký General Motors (GM), do ktorého táto nemecká značka doteraz patrila, je predsa len americká automobilka. Sústredí sa okrem Ameriky najmä na čínsky trh. Európa pre GM dlhodobo nebola ťažiskový trh. Z toho trochu vyplýva aj to, že Opel nebol celkom v strede záujmu Američanov. To môže byť do istej miery aj dôvod, prečo sa značke nedarilo. GM to po istom čase potvrdil tým, že postupne začal viaceré svoje aktivity v Európe tlmiť. Dotklo sa to hlavne značky Chevrolet.

Američania prestali do Opla investovať či vyvíjať nové modely?

Opel vyvíja nové modely, jeho autá sú technicky vnímané ako dobré, aj kvalitné a vyspelé. Akurát tým, že Opel bol ako taký orientovaný v rámci GM primárne na európsky trh a na Veľkú Britániu, a tak mal menší trh ako nosné značky General Motors. Aj keď sa v niektorých krajinách ople predávali rebrandované napríklad ako chevrolety, stále to nebola pre americký koncern dosť zaujímavá značka na to, aby sa jej extra darilo. Navyše, Opel z veľkej časti vyrába v Nemecku, kde sú pomerne vysoké náklady a silné odbory, čo do veľkej miery súvisí.

Transakcia medzi PSA a Oplom

  • Má hodnotu 2,1 miliardy eur.
  • Zaistí francúzskej automobilke 17 % na európskom trhu, čím z nej urobí európsku dvojku. 

To vyzerá ako zlá správa pre závody v Nemecku a potenciálne pomerne dobrá pre trnavský závod francúzskej PSA. Čakáte, že výroba Opla sa bude presúvať na lacnejšie pracovné trhy, ako je Trnava?

Nie je to vylúčené, no keďže je spojenie ohlásené len pár hodín, sú to zatiaľ iba špekulácie. Možno rátať s tým, že sa budú škrtať miesta. Keď sa robí takéto spojenie, tak hlavný efekt, ktorý to môže priniesť, sú úspory z rozsahu. Konsolidáciu na automobilovom trhu prežijú len dostatočne veľkí hráči. Po takomto spojení vznikne druhá najväčšia európska automobilka, a to dáva možnosti veľkých úspor z rozsahu. Tie sa týkajú aj vývoja. Jedna z najdrahších vecí  v automobilovom priemysle je vyvinúť nový model alebo platformu, to sú veci, ktoré stoja rádovo miliardy eur a vždy je výhoda, ak sa môžu náklady na vývoj rozpustiť vo väčšom množstve vyrobených a predaných áut. Treba však hlavne počkať na plán, ktorý PSA predstaví – čo bude chcieť  robiť v rámci manažérskej reštrukturalizácie. Takmer určite bude francúzsky manažment chcieť využívať rovnakú platformu.

Aká môže byť pozícia trnavskej fabriky v rozšírenej skupine?

Trnavský závod je už teraz silný vo svojom segmente. Závody sa špecializujú podľa typov áut, v Trnave je špecializovaný závod na malé autá a vyrábajú sa v ňom dva veľko-objemové modely (Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso, spustila sa výroba úplne nového modelu Citroën C3, pozn. red.). Teoreticky môže vzniknúť možnosť, že ak sa bude budúce malé auto pod značkou Opel ako súčasť tejto aliancie vyvíjať na rovnakej platforme ako budúci malý Peugeot alebo Citroën, tak dáva logiku, aby sa dalo vyrábať v Trnave.

Existuje dôvod očakávať, že francúzska skupina bude chcieť vyrábať malé ople v Trnave?

Každá značka a skupina sa snaží obsadiť všetky segmenty a veľkosti áut. Opel hlavné segmenty pokryté má, tak zrejme budú v skupine prehodnocovať, kde sa im to oplatí. Predpoklad je, že v produktovej skupine, tam, kde je nejaká značka a má nejaké svoje trhy, ktoré sú na ňu zvyknuté, tak je dobré mať ďalšiu značku, a profitovať z úspor vo výrobe.

martinjesny

 

Martin Jesný

  • Je nezávislý priemyselný analytik.
  • Pätnásť rokov pracoval ako ekonomický novinár a analytik, väčšinu času v týždenníku Trend.
  • Po odchode z Trendu koncom roku 2014 založil priemyselný think-tank Slovenský automobilový inštitút. 

Teoretický príklad – ak sa raz bude robiť nový Opel Corsa na novej platforme, tak pravdepodobne v Trnave?

Ak sa Opel plne integruje do skupiny PSA, tak sa zjednotí vývoj platformy. Dielce, ktoré tvoria technický základ auta, a nie je ich vidieť, budú akoby tie isté. To umožní vyrábať ich veľmi efektívne. Odlíšené budú len dizajnové prvky, marketing a predaj. Dáva to možnosť veľmi efektívne profitovať z veľkosti a využívať kapacity úsporne a efektívne. Ak sa vyvinie malý Peugeot, malý Citroën, a na rovnakej platforme napríklad malá Corsa (teraz sa vyrába v Nemecku, pozn. red.), tak potom bude možnosť, ak by to manažmentu kapacitne vyhovovalo, vyrábať ju v jednej fabrike pomerne jednoducho.

Môže to znamenať aj nové pracovné miesta, tlak na mzdy v trnavskom regióne alebo aj širšom regióne?

Išlo by hlavne o ďalšie využitie tej istej fabriky. Výhoda je v tom, že bude existovať perspektíva priebežne lepšie vyťažovať fabriku, aj keby jeden z modelov bol v rámci životného cyklu dopytovo slabší a iný silnejší.

Hovoríte, že najväčší adept na škrtanie pracovných miest bude Nemecko. Francúzsko a Nemecko sú dve spolupracujúce európske veľmoci. Neexistuje riziko politickej dohody o tom, aby zmenu vo vlastníctve nepocítil nemecký pracovný trh, ale prednostne iné krajiny?

Treba brať do úvahy silné politické kontakty, aj silné odbory. Kupovať však tentokrát idú Francúzi, a prvá vec, ktorá bude určite navyše, bude veľká časť nemeckej centrály Opla. Potom sa budú posudzovať jednotlivé výrobné kapacity podľa ich vhodnosti do technického plánu, ktorý ale budú určovať Francúzi. Je veľký predpoklad, že sa budú vyberať tie dobré. Nemyslím si, že sa budú plošne škrtať kapacity v Nemecku, iba sa budú vyberať tie, ktoré sú využiteľné. Navyše, Opel nemá fabriky len v Nemecku.

Britský závod Vauxhall (pod touto značkou vyrába Opel v Británii, pozn. red.) by mohol byť adeptom na redukciu?

Tento bude nákladovo skôr patriť medzi drahšie. Na druhej strane je otázne, čo sa v ňom bude vyrábať a pre aký trh.  Ak by tam mala byť produkcia len alebo primárne pre domáci trh, tak by to mohlo byť pomerne výhodné, pretože po brexite bude hroziť,  že bude voľný režim pohybu tovarov medzi EÚ a Britániou do nejakej miery obmedzený. Ale faktorov, ktoré na to budú vplývať, je viac – napríklad ktorá fabrika je ako vyspelá, ktorá je modernejšia a podobne.

Nemecká kancelárka je určite v pozícii, keď sa bude snažiť ochrániť pracovný trh. Prečo nepadla skôr dohoda medzi Oplom a Volkswagenom, ktorý je číslo jeden na trhu a je nemecký?

Volkswagen už má v Nemecku pomerne veľa kapacít. Zdieľa platformy VW, Škody, Seatu, Audi.. Toto im zrejme postačuje. V Nemecku je Volkswagen už dosť veľký, kdežto pre Francúzov by malo význam posilniť sa na tomto trhu. Pre nich je to kombinácia: Kúpia si aj kapacity, aj nové trhy.

Kedy uvidíme prvé dopady tejto transakcie na pracovný trh, výrobné kapacity v Európe?

Najprv zrejme urobí PSA  manuál, istý cestovný poriadok, v ktorom povie, čo sa od transakcie očakáva a ako to chcú Francúzi dosiahnuť. Tento plán bude aj dôsledkom mnohých rokovaní či už s vládami, odborármi alebo analýz posudzujúcich, ktoré časti firmy sa oplatí Francúzom nechať si z Opla.

A pre trnavskú automobilku a slovenský pracovný trh to nebude znamenať buď nič, alebo neskôr jemný tlak na produkciu a ľudské zdroje.

To je pomerne špecializovaná fabrika na malé autá v rámci PSA. Takže skôr pôjde o nové kapacitné možnosti pre výrobu rôznych modelov. Perspektívne, teoreticky – ak príde nová generácia malých vozidiel Opel, a na rovnakej platforme, bude technicky možné vyrábať ju v Trnave.

Ale to je debata o kapacite, platoch a pracovných pozíciách, ktorá môže prísť až o pár rokov?

Takéto zmeny bude pravdepodobne vidieť až o niekoľko rokov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Teraz najčítanejšie