Denník N

Z autobusovej stanice má viesť nová nadzemná elektrická dráha do Petržalky (+navrhovaná trasa)

Jedna z vizualizácií Twin City a stanice. Naznačená vysoká veža vľavo už rastie, vysoká veža bude zrejme aj na opačnom konci projektu. Ďalšia zrejme bude aj na mieste budúcej autobusovej stanice. vizualizácia – HB Reavis Stará vizualizácia Twin City aj s naznačenými vysokými vežami.
Jedna z vizualizácií Twin City a stanice. Naznačená vysoká veža vľavo už rastie, vysoká veža bude zrejme aj na opačnom konci projektu. Ďalšia zrejme bude aj na mieste budúcej autobusovej stanice. vizualizácia – HB Reavis Stará vizualizácia Twin City aj s naznačenými vysokými vežami.

HB Reavis chce získať štatút významnej investície, navrhuje preto spojiť elektrickou dráhou autobusovú stanicu v Bratislave a Petržalku. Výstavba stanice skomplikuje dopravu v meste, ulicu Mlynské nivy pravdepodobne uzavrú až na 14 mesiacov.

Plány na prestavbu bratislavskej autobusovej stanice sa menia tesne pred začiatkom prác.

Mlynské nivy navrhuje developer HB Reavis prepojiť nadzemnou elektrickou dráhou, ktorá by viedla z Petržalky od Ekonomickej univerzity, napísali Hospodárske noviny.

Denník N už pozná aj navrhovanú trasu nadzemnej dráhy do Petržalky.

Zo stanice by išla naprieč rozostavanou zónou na Nivách, krížila by Košickú ulicu. Dunaj by preťala kúsok od Mosta Apollo. Na druhom brehu chce investor postaviť trať nad križovatkou Košickej a Prístavnej, konečná by bola tesne pred novou stanicou.

Trasovanie aj plán nadzemky sú zatiaľ len predbežné, zatiaľ nie je jasné, či ju investor skutočne postaví.

Plán nadzemnej električky.
Plán nadzemnej dráhy.

Bola by to už druhá elektrická dráha cez Dunaj, Bratislava iba vlani pustila električky po obnovenom Starom moste.

Developer chce menej povolení

HB Reavis odhaduje náklady na nadzemnú dráhu okolo 50 miliónov eur, v Petržalke k nej chcú postaviť aj záchytné parkovisko za 30 miliónov eur.

Zatiaľ nevie povedať, v akej podobe by malo vyzerať prepojenie Petržalky a autobusovej stanice. Blog Bratislava YIMBY ako jednu z možností riešenia spomína monorail – jednokoľajovú nadzemnú dráhu.

Jednokoľajová dráha v Tokiu. Ilustračné foto – Shiodome/Wikipedia

Developer predstavil projekt ako súčasť žiadosti o udelenie štatútu významnej investície. O tom rozhoduje vláda.

Ak by s tým štát súhlasil, HB Reavis by dostal na projekt nákupného centra s podzemnou stanicou väčšiu voľnosť. Spoločnosť tvrdí, že cez štatút nechcú získať stimuly. Žiadosť dostalo ministerstvo hospodárstva v pondelok, vyjadrí sa k nej až po preštudovaní dokumentov.

„Ide nám hlavne o zrýchlenie procesu a efektívne využitie času a prostriedkov,“ hovorí riaditeľ HB Reavis Andrej Rácz.

Nové spojenie elektrickej dráhy má podľa neho odľahčiť dopravu. „Petržalka s množstvom obyvateľov a 10-tisíc študentov Ekonomickej univerzity je tak trochu odtrhnutá od mesta,“ hovorí Rácz.

Úsek ulice Mlynské nivy s plánovaným dopravným obmedzením. Foto N - Matej Dugovič
Úsek ulice Mlynské nivy s plánovaným dopravným obmedzením. Foto N – Matej Dugovič

Ulicu zatvoria na rok

HB Reavis chce začať s prácami na stanici v júli, ešte predtým presunú starú stanicu do náhradných priestorov bývalého centra Bottova.

Výstavba spustí výrazné dopravné obmedzenia, ktoré sa dotknú širokého okolia. Na ulici Mlynské nivy pri dnešnej stanici vykopú podzemný kruhový objazd. Ulicu preto pravdepodobne úplne uzavrú až na 14 mesiacov. HB Reavis tvrdí, že je to praktickejšie ako čiastočné obmedzovanie počas trojročnej výstavby. Obchádzkové trasy ešte nie sú jasné.

Autá, ktoré po ulici doteraz jazdili, môžu využiť ako obchádzku menšie bočné uličky alebo paralelnú Landererovu či Záhradnícku ulicu.

Tie sú však už aj dnes v špičke preplnené, HB Reavis navyše oproti stanici dokončil nový komplex Twin City, do ktorého sa už sťahujú nájomcovia, čo premávku ešte viac zahustí.

Veľké problémy môžu byť aj s organizáciou verejnej dopravy. Cez stanicu dnes jazdí osem liniek mestskej dopravy a desiatky medzimestských a medzinárodných spojov. Až štyri bratislavské spoje majú jednu z konečných zastávok priamo na stanici alebo v jej blízkosti (21, 25, 88, a 210 s konečnou pri novom SND) a ich posunutie bude menší problém. Dve trolejbusové linky 202 a 205 cez Nivy iba prechádzajú a dopravný podnik ich nemá cez najbližšie obchádzkové trasy ako napojiť na elektrické vedenie.

Vizualizácia - HB Reavis
Vizualizácia – HB Reavis

Výstavbu roky posúvali

Termíny prestavby stanice sa pravidelne posúvali, pôvodne sa práce mali rozbehnúť ešte niekedy v roku 2008. Výstavba sa podľa posledného odhadu mala začať už vlani v júli, tento termín bol aj v správe o posúdení vplyvov na životné prostredie. Developer zatiaľ zbúral starú lávku nad cestou a bývalú budovu pohrebníctva, práce sa však oficiálne ešte nezačali. HB Reavis tento rok naplánuje začiatok prác pravdepodobne opäť na leto, aby sa obmedzenia sústredili zväčša na prázdniny.

Obyvatelia sa na niektorých doterajších projektoch v Bratislave presviedčajú, že plánované termíny musia brať trochu s rezervou. Napríklad rekonštrukcia Štúrovej ulice v centre trvala takmer dva roky, pričom viac ako pol roka bola rozkopaná zbytočne a práce nijako nepokračovali.

Autobusová stanica má mať päť podlaží, z toho dve pod zemou. Väčšinu priestoru zaberú obchody a projekt bude viac nákupným centrom ako autobusovou stanicou. Po dostavaní má byť druhé najväčšie na Slovensku.

Vizualizácia - HB Reavis
Vizualizácia – HB Reavis

Teraz najčítanejšie