Denník N

Premiéru Vivaldiho v SND naživo vysiela televízia, dielo uvedú aj vo Versailles (foto)

Z predstavenia Arsilda v SND. Foto N – Vladimír Šimíček
Z predstavenia Arsilda v SND. Foto N – Vladimír Šimíček

Novinka Opery Slovenského národného divadla vznikla v koprodukcii niekoľkých krajín.

Všetko je tu inak ako obvykle. Z orchestra sa ozýva nezvyčajný zvuk, pódium je vytiahnuté úplne dopredu, sólisti sú z niekoľkých krajín, scéna vznikala na Slovensku, kostýmy v Česku, premiéru vo štvrtok 9. marca vysiela naživo televízia, predstavenie bude cestovať po Európe a má vyjsť aj DVD.

Je jasné, že Arsilda, novinka Opery Slovenského národného divadla, nie je len ďalším prírastkom v repertoári. Za všetkým, čo bude nasledovať po premiére, aj za všetkým, čo jej predchádzalo, sú takmer tri roky práce veľkého medzinárodného tímu.

dirigent

Na prvých javiskových skúškach v kostýmoch sa obvykle ešte dotvára celková podoba diela. Keď sme sa prišli pozrieť na toto predstavenie, ladilo sa už len pár posledných detailov. Sme v Bratislave, ale komunikuje sa najmä v angličtine alebo po česky, sem tam aj vo francúzštine.

radok

„Môžete prosím ten obraz trochu zdvihnúť a pridať päť percent farebnosti?“ vraví režisér David Radok a zadný vizuál na javisku sa jemne zmení. Známy český režisér pôsobiaci najmä v Škandinávii do skúšky zasahoval minimálne. Nebolo treba. So spevákmi aj s tanečníkmi strávil totiž niekoľko týždňov prípravou v Prahe, kde si prenajali priestor na skúšanie, kde si dokonca dali pripraviť aj repliku scény.

zrkadlo

„Bolo to nezvyčajné, ale veľmi to pomohlo. Pre túto operu som sa rozhodla dať úplne bokom iné ponuky,“ hovorí nám v maskérni sopranistka Lenka Máčiková, jediná Slovenka medzi speváckymi sólistami.

Arsilda je Vivaldiho opera z roku 1716. Jej inscenácia sa začala rodiť pred tromi rokmi, vznikla v koprodukcii Slovenského národného divadla, Opéra de Lille, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Théâtre de Caen a Château de Versailles Spectacles. Tam všade bude uvedená tiež a potom sa vráti do SND.

javisko

Vivaldiho melódie znejú na dobových nástrojoch ako psaltérium, theorba a invenčný roh. Hrajú českí muzikanti Collegium 1704 a Collegium vocale 1704. Je ich menej ako pri tradičných operách, pre lepšiu akustiku je drevené pódium predĺžené. Podľa dirigenta Václava Luksa ide o „nesmierne originálnu a odvážnu hudbu, ktorá je tesne prepojená s textom“. Prezrádza chuť experimentovať aj fantáziu skladateľa.

partitury muzikanti-a-nastroje

Kým zvuk znie čo najautentickejšie, režijným zámerom bolo vyhnúť sa imitácii baroka aj jeho povrchnej aktualizácii. „Celou operou prechádza istá dezilúzia z medziľudských vzťahov a človeka vôbec. Dekadencia Vivaldiho Benátok začiatku 18. storočia akoby nebola až taká vzdialená stavu západnej spoločnosti o tristo rokov neskôr. V inscenácii zdanlivo asociujúcej barok sa štýl postupne zjavuje ako hra a končí sa v neidentifikovateľnej súčasnosti,“ vysvetľuje David Radok.

camera-obscura

Celý príbeh sa odohráva v priestore jednej miestnosti, ktorý pripomína princíp „camera obscura“. Postavy rozohrávajú nebezpečné vzťahy a manipulujú s pravdou. Nikto nevie, kto je kto a komu sa dá veriť. Postupne sa demaskujú charakterovo aj doslovne, zbavujú sa barokových kostýmov.

macikovakratenie-casu

Na posledných skúškach sa okolo javiska rozostavili kamery RTVS. Že by televízia snímala naživo premiéru opery v Bratislave, na to si nespomínajú ani pamätníci. Aj to dokazuje, že Arsilda je špeciálny projekt. Ešte pred publikom v troch francúzskych mestách a v Luxembursku si ju môžu pozrieť aj diváci z celého Slovenska. Priamy prenos na Dvojke sa začína o 19.00.

Teraz najčítanejšie